keresés

2016. április 19., kedd

Az új digitális szakadék - A mobil eszközökre készített platformok prioritása mindenki érdeke

Az okostelefonok elterjedésével első számú digitális eszközzé léptek elő az emberek életében. Ötből négy amerikai ezt az eszközt használja a leggyakrabban, még akkor is ha van egyéb számítógépes eszköze is. Ezen keresnek egészségügyi információkat,  intézik banki ügyleteiket, keresnek munkát vagy éppen teljesítik az iskolai feladatokat.


Napjainkig úgy tekintettek a könyvtári mobil felületére, mint az eredeti honlap szűkített változatára, melyben csak a leggyakrabban használt szolgáltatások kaptak helyet, úgy mint keresés a katalógusban, "Kérdezd a könyvtárost!" funkció és könyvlefoglalás. A elképzelés az volt, hogy az olyan nagyobb lélegzetvételű dolgokra, mint például a kutatás, más eszközt fognak használni a felhasználók. Ez a hozzáállás azonban nem megfelelő abban az esetben, ha manapság a mobiljukat használják az emberek gyakrabban, szinte mindenre. A szerző tapasztalatai alapján, ha egyéb funkciókat akart elérni, akkor továbbnavigálta az eszköz az eredeti honlapra, amely egyáltalán nem felelt meg a mobilkészülék kicsi képernyőjére. 

A legmegfelelőbb az lenne, ha olyan honlapokat hoznának létre, amelyek adaptálhatok mindenféle méretű képernyőre, és ha figyelembe vennék, hogy ami vízszintesen jól mutat egy nagyobb számítógép képernyőjén, csakis függőlegesen megjelenítve mutathat jól egy mobilkészüléken. Tehát első helyre kellene sorolni a mobil honlapverzióját, és utána a paramétereket figyelembe véve a többit.

A nehézséget az képezi, hogy az engedélyezett forrásoknak a nagy része még nem mobilbarát. A kereskedők egy része honlapot ajánl, mások alkalmazásokat, így nem lehet a felhasználóknak egy egységes szolgáltatást nyújtani.

A könyvtárak internetes közegben való jelenléte emellett is speciális, ugyanis az olvasóiknak ingyenes computer alapú internet hozzáférést biztosítottak számítógépeken, legtöbbször elsőként az adott közösségben. Azok a könyvtárak, akik még laptop kölcsönzést is folytatnak, még jobban hozzájárulnak a mobilitás megteremtéséhez és a online munka támogatásához. 

A felhasználók által használt platformok állandóan változásban vannak, mégis az igények kielégítése a legnagyobb feladat és kihívás, hogy a minél kellemesebb élményt nyújtsunk nekik.

Forrás: Meredith Farkas - The New Digital Divide : Mobile-first design serves all virtual patrons
URL: http://americanlibrariesmagazine.org/2016/01/04/new-digital-divide-mobile-first-design/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése