Mik azok a mémek?
Milyen biológiai/pszichológiai, társadalmi hátterük van? Milyen csoportjaik
vannak? Hol találhatóak meg „primer” forrásban? Hogyan generáljunk mémeket?
Mi a mém?
A mém a kulturális
átadás, ill. az imitáció egy egysége/fajtája. Ez azért is fontos, mert
a biológiai „tudásátadással” szemben a kulturális tudásátadás jóval gyorsabb és
hatékonyabb (ilyen fajta tudásátadásnak minősül a nyomtatott könyvből való
olvasás is például), illetve az általánosan evolúciónak tekinthető folyamat
erre a területre is átültethető (kulturális
evolúció). A mém (mimémia szóból
származik) az internetes közegen belül a párhuzamok vizuális
ütköztetésén alapszik, és egyfajta elhárítófolyamatként az érett
elhárítások közül is a humort
használja fel.*
Példa egy generált mémre |
Kutatások a témában
Dr. Garry
Marshall, a Middlesex Egyetem Informatikai Intézet oktatója írásában, mely
alapvetően a már 1960-as években megindult kulturális evolúció a
hálózatokon kutatásaira támaszkodik,
kijelenti, hogy szükségszerű volt egy ciklikus "mém"-stílus
kialakulása (mára mémjelenség). A téma nem elhanyagolhatóságát jelzi, hogy
a szakfolyóiratokban is egyre sűrűbben kerülnek elő ilyen cikkek (pl.
Heylighen: Evolution
of Memes on the Network. In: Ars Electronica Catalogue. Vienna : New
York : Springer, 1996 stb.), továbbá Számadó Szabolcs is írt a
témában, aki az ELTE
Növényrendszertani, Ökológiai és Elméleti Biológiai Tanszékén oktat, és az
MTA Elméleti Biológiai és Ökológiai Kutatócsoportjában dolgozik.
Marosán György a társadalmi evolúciós szempontból is vizsgálta a mémeket, Mérő László a Darwin's Marketing Evolution élén kutat a témában. További kiemelendő Karafiáth Balázs László PhD értekezése, illetve az ahhoz tartozó tézisgyűjtemény, melyek a memetikai kutatásokat a magyar nagyvállalati kontextusból igyekezett kielemezni ("Memetikai marketing : Memetikai kutatások és elemzések magyar nagyvállalati kontextusban" (2014)).
Hálózati kommunikáció szempontjából Kömlődi Ferenc munkásságát érdemes kiemelni, mely már a 2000-es évek óta felöleli a téma szociális oldalát is.
Magyarországon még természetesen a Médiakutató Alapítvány oldalán is több olyan cikkhez hozzáférhetünk, mely a mémekkel (is) foglalkozik.
Hálózati kommunikáció szempontjából Kömlődi Ferenc munkásságát érdemes kiemelni, mely már a 2000-es évek óta felöleli a téma szociális oldalát is.
Magyarországon még természetesen a Médiakutató Alapítvány oldalán is több olyan cikkhez hozzáférhetünk, mely a mémekkel (is) foglalkozik.
Az ELTE BTK egyik adjunktusa, Veszelszki Ágnes "Konfliktuskezelés a közösségi médiában" címmel publikált az imént említett oldalon hálózatiság és a mémek tekintetében egy konkrét esetről, miként formálhatják közösségek egymáshoz való viszonyát a mémek.
Szűts Zoltán (médiakutató) a "15 perc hírnév" kifejezést 15 klikk hírnévként említi egy cikkében - erre is utalva a hálózatiság és a közösségek közötti újfajta "pillangóhatásra".
Mindezek mellett mások a mémjelenséget egyfajta "elmevírusnak", ill. egyfajta fertőzésként is említik - pl. Richard Dawkins, Pléh Csaba. Kulturális szempontból Galántai György összeállítása érdekes még.
.
Másik példa egy generált mémre |
Csoportosítás
Az internetes
mémek több csoportra oszthatóak (a teljesség igénye nélkül):
- mozzanatokon, cselekvéseken alapuló, az élet történéseire reagáló mémek (pl. fail-mém);
- hatósági/egyéb intézmények, intézkedések, események nyomán szimbolizált, tabukra reagáló mémek (pl. Leonardo DiCaprio régóta „várt” Oscar-díjáról készült mémek);
- személyes akciókhoz, produkciókhoz köthető mémek, ahol a cselekvők személye lényegtelen (pl. „Technoviking mémek”);
- személyes akciókhoz, produkciókhoz köthető mémek, ahol a cselekvő személye lényeges (pl. „ChuckNorris mémek”);
- mozgóképes mémek (pl. „300” című film egy részlete „mémesítve”);
- rajzolt, vagy egyszerűsített mémek (pl. „mérgessrác mémek”);
- sztereotípiákon alapuló mémek (pl. „informatikus mémek”);
- „nemzeti”/népcsoportokon alapulú mémek (pl. hungaro mémek);
- stb.
Egyéb példa egy generált mémre |
Lelőhelyeik
A mémek lelőhelyeinek sokszínűsége,
elterjedtsége és keresettsége több veszélyt is magában hordozhat. Összességében
kijelenthető, hogy amennyiben valaki meglátogat egy-egy ilyenfajta
gyűjtőoldalt, elég nagy eséllyel káros tartalomhoz is hozzájuthat (pl.
kémprogramok, vírusok stb.), ezért erősen ajánlott a különböző blokkoló
kiegészítők, vírusírtók, „extension”-ök, „plugin”-ok (pl. adblock, NoScript
stb.) használata.
Mémek a közösségi hálón
A mémek a közösségi jellegüknél
fogva elmaradhatatlan eszközei a közösségi hálónak - pl. Facebook-nak
is. Különböző csoportosulások révén még gyorsabban terjednek ezek a
mémek, gyakran percek alatt is.
Néhány ilyen csoport a Facebook-on a teljesség igénye nélkül:
"Tibi atya" első mai értelemben vett mémje (Tibi atya 1. bejegyzése egyébként itt olvasható, illetve az FB profiljának első része) |
- "Hülye vagy fiam mint szódás a Lovát.XD" (hazai - >130.000 követővel)
- S. Oszkár, egyetemista (hazai - >50.000 követővel)
- Memes (külföldi - >3,5 millió követővel)
- Classical Art Memes (külföldi - >1,2 millió követővel)
- Nicolas Cage's face on things (külföldi - kb. 220.000 követővel)
- stb.
Mémgenerátorok
Mémek készítése
alapvetően két módon vált elérhetővé.
1. „kézzel”
(szoftveresen) rajzolva/összevágva stb.;
2. internetes
mémgenerátorokat használva.
Az utóbbiakat
tekintve már képszerkesztési tudás nélkül is könnyen összeállíthatóak
ötleteink, elképzeléseink (bizonyos határokkal). Mindezek mellett a korábban leírtak
szerint, ezek használatakor is elsődleges szempont legyen minden felhasználó
szemszögéből a biztonság, vagyis mielőtt bárki elkezdené a saját mémjeinek
összeállítását, gondoskodjon különböző blokkoló/vírusirtó programokról.
A magyar
mémgenerátoros oldalak közül néhány ismertebb:
Példa egy saját generálású mémre |
A külföldi
mémgenerátoros oldalak közül az ismertebbek:
Összefoglalás
A mémek
kialakulása az emberi társadalom egyik velejárója (korszakonként változó
formáiban). Jelenleg az internetes mémek korát éljük, melynek képviselőit több
csoportra fel lehet osztani. A sokszínűségüknek hála gyűjtőoldalaik is nagy
mennyiségben megtalálhatóak, azonban ha ezek felhozatala nem lenne elég, mind
magyar, mind külföldi mémgenerátorokkal elkészíthetjük a sajátjainkat is.
* GABBARD,
Glen O.: A pszichodinamikus pszichiátria tankönyve. 4. kiadás. Bp. : Lélektben
Otthon Kiadó, 2008. p. 36-37. ISBN 978-963-9771-10-9
Remek!
VálaszTörlés