keresés

2016. április 20., szerda

Művészeti tartalmi-közegelemzés



A poszt témáját több szinten kell körbejárnom. Ha a saját blogomon keresztül vizsgálom az interneten fellelhető tartalmakat, akkor elég szűk a keresztmetszet a téma speciális volta miatt. Ezért nagyobb merítést kell alkalmazzak. Ha a saját oldalamat nézem, akkor az egy szelet lehet egy lehetséges Békés megyei vagy békéscsabai könyvtárosok vagy könyvkiadók esetleg művészek munkásságát feldolgozó nagyobb halmaznak. Nagyobb távlatokban ez úgy nézhet ki, hogy képzőművészetet kedvelők, maguk a művészek által létrehozott helyek esetleg a róluk szóló cikk és vagy könyvadatbázisok lehetnek célpontok. Az elemzéshez ismét segítségül hívom azokat a népszerű folyóiratokat és webes felületeket, melyeket már az előző bejegyzésemben is használtam.


1.        Értékprularizmus

Manapság elmondható, hogy a legkönnyebben a socialmedia formátuma teszi lehetővé az azonos érdeklődésű emberek csoporttá tömörülését. Napjainkban pár kattintással létrejöhet egy csoport például a Facebookon, (de ugyanez igaz a többi hasonló szolgáltatásra is) ez ennek a szoftvernek a megszületése előtt sokkal bonyolultabb volt. Itt a tárgy vagy a közös ügy áll a középpontban és e köré gyűlnek az emberek. A részvétel itt lehet aktív, vagy passzív.
A képgyűjtő oldalak ennél passzívabbak a Pinterest vagy az Instagram felületén az egyén saját rajongása tárgyait tudja rendszerbe állítani a blogokhoz hasonlóan. Viszont a Pinterest esetében a rendszer maga gondoskodik a népszerűsítésről.
Az egyén és a közösség érdeklődését egy felé irányíthatja – témámnál maradva – a weboldalak utóbbi időben való „átszerkesztése”, ahogy a vezető hírportálokon már régen is megfigyelhető volt, hogy kiemelnek fontos cikkeket (például az Artmagazin Online vagy az Újművészet nyitólapja vagy esetleg a Manzárd Café friss posztja). Evvel jó értelemben és burkoltan is irányítva az érdeklődést. Pozitív hatása, hogy olyan információk is eljuthatnak az egyénhez melyekre nem is volt kifejezetten kíváncsi, és kialakulhat a „mindenki olvasta és közös témává válhat” esete is, esélyt adva a reflektálásra.

2.        A hálózati tudásélmény

A már fentebb említett papíralapú és online kiadványok rendelkeznek web 2.0-ás eszközökkel (Facebook oldal, Instagram), melyeket főként saját tartalomszolgáltatásuk népszerűsítésére használnak. A közönség interakciója jórészt kimerül a „lájkolásban” és a megosztásban. A „látogatók bejegyzései” menüpont az az egyik lehetőség beszélgetés kezdeményezésére, a fősodor posztjai alatti kommentálások mellett. Érdekes módon viszont nincs akkora mozgás, mint várhatnánk. Többnyire művészek saját kiállításukat teszik közzé itt, esetleg nagy ritkán egy-egy dicsérő megjegyzés cikkekre vagy kép megosztásában merül ki a rajongók részéről.
Spontán a közös rajongás tárgya vagy utálata alapján létrejövő csoportosulások is léteznek például: a „artAlom” (egri művészekhez köthető) vagy az „Művészeti Akadémia botránya”. Ezeknek a csoportoknak a megismerése vagy a szisztematikus keresések révén történhet meg vagy beajánlás útján, már bent lévő ismerős révén. Ez utóbbi a rejtett és/vagy zárt csoportokra többszörösen igaz. A szűkebb tagság esetén is pezsgő aktivitás figyelhető meg, ahol a feltételezhetően homogén összetételű társaság végett valószínűleg nem jellemző az alá-fölérendelt viszony, melyet jobban társaságként működőnek állíthatunk be.
A nagyobb csoportosulásoknál, ahol viszont a szakma reprezentatív alakjai is jelen vannak, akik a csoportba a tudást, a tudományt hozzák, ott jobban megjelennek a hangadók véleményeire való figyelés. Nyitott csoporthoz soroható még a Manzárd Café Facebookos jelenléte, ahol a blog posztjaihoz plusz információk, vagy ott nem közölt tartalmakat is megjelennek. Az interakció analógiát mutat a fentebb bemutatott csoportokkal.

3.        A hálózati időélmény

A tárlatok jellegükből adódóan meghatározzák a kommentelések kifutási idejét. Az esemény időintervalluma alatt jelenik meg a legtöbb reflekció, offline-ban pedig általában ekkor lehet megvásárolni a hozzá kapcsolódó katalógust. A „kiállítási időt” háromfelé lehet osztani, van a várakozási szakasz, amikor a beharangozás, meghívó küldés, néhány kép posztolása a művésztől és a (Facebook) esemény figyelése időszak van. A második szakasz, maga a téma, mely a megnyitóval indul, előfordul, sőt egyre jellemzőbb, hogy a megnyitó szövege felkerül az internetre vagy text, vagy video formájában. Fotók kerülnek ki, amin jól felismerhetők mind a résztvevők, mind a közönség.  A harmadik szakasz a kiállítás zárása utáni időszak, mely már a szűkebb szakmának szól és a dokumentálásnak.
Honlapok vagy blogok esetén kezelhető egyfajta archívum rendszer, ami egyértelműsíti az olvasóban a régmúlt eseményekről való tudósítást, ellenben a Facebook esetében ez sokszor felborul, mert például előrébb kerülhetnek régi, ám népszerű bejegyzések. Bonyolult lehet, ha több éves posztok után kutakodunk, mert azokat nehéz előkeresni. A gyűjtőoldalaknál, mint a Pinterest ez nem releváns, hiszen az ide került képeket újra és újra felfedezhetik az emberek, beépítve saját kollekciójukba attól függetlenül, hogy az adott kép vagy video mikor született.

4.        A hálózati térélmény

Alapvetően vizuális műfajról szól a bejegyzés, így a végeredmény esztétikája szinte minden esetben megfelelő. A kiállítás, mint elsődleges dolog, még ma is 99%-ban offline esemény, a hálózaton megjelenő tartalom annak a beharangozója, bemutatója és elemzője. Plusz ott van a fotók, videók helye, szerepe, mint dokumentáció. Az általam vizsgált oldalak mindegyike az egyszerű letisztult vizualitást választotta a megjelenéséhez, az összképet csak reklámok rontják el. Minden oldal esetében dominál a nyitókép használata a cikkek elején (mint ahogy már más szemszögből vizsgálva ezt is említettem), ami rögtön meghatározza a hangulatot. A képgyűjtő oldalak más módon közelítenek a hordozhatósághoz. Dedikált alkalmazásokat kínálnak a felhasználóknak, az ezzel járó kompatibilitási és frissítési macerákkal egyetemben. A Tumblr blogkezelő is ezt az utat választotta. Számunkra ez azért érdekes, mert itt is találkozhatunk művészekről szóló, művészek által létrehozott tartalmakkal. A Facebookos csoportok esetében sok lehetőséget nem ad a keretrendszer, a borítókép és a profilkép cseréje az egyetlen fegyvertény, ami az arculat kialakításánál szóba jöhet. Persze az itt megjelent posztokhoz tartozó képek színesítik a szöveganyagot.

Zárásként a saját blogomról szeretnék még pár szót ejteni, a fenti szempontok ismeretében. A választott blogmotor sok olyan szolgáltatás ad a kezembe, amivel testre szabható az arculat, a mobilos megjelenés automatikus, nem kell sok figyelmet fordítani rá. Mivel a Google szolgáltatási körébe tartozik, ha megjelenik egy bejegyzés rögtön megoszthatom a Google+ ismerőseim között, de a blogkeretrendszer ajánlóoldalára is felkerülhet, ami megfelelő kereséssel megtalálható. A posztok megosztására lehetőség van Facebook segítségével is, így másik platformon is népszerűsíthetem. Mivel témája munkahelyemhez köthető, ezért a weboldalon is kapott hivatkozást, valamint az általunk üzemeltetett wikiben is feltűnik. Természetesen ezek a lehetőségek csak akkor működnek, ha eléri a célcsoportot, vagy bekerül egy olyan halmazba, mint amilyet a bevezetőben leírtam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése