Egyre elterjedtebbek mind külföldön, mind Magyarországon a pilóta nélküli repülőgépek, vagy más néven drónok a háztartásokban. Azonban kérdés, hogy mindenki ismeri-e törvényes használatuk feltételeit, vagy sem...
Típusok, árkategóriák rövid áttekintése
Egyre elterjedtebbek mind külföldön, mind Magyarországon a pilóta nélküli repülőgépek (UAV), vagy más néven: drónok. Azonban ki kell emelni, hogy drón nem csak távirányítású/előre meghatározott utasítások (önirányítás") szerint eljáró légi jármű lehet, hanem szárazföldi is (a bejegyzés szempontjából a légi közlekedésre alkalmas eszközökre kerül felhasználásra a "drón" szó).
Példa szárazföldi drónra |
Az amerikai hadsereg körülbelül az 1960-as évek óta használja rendszeresen az ilyen típusú járműveket (a hidegháborús körülmények között, illetve a vietnámi háborúban).
Mára a polgári lakosság is elérhető áron hozzájuthat ilyen eszközökhöz (pl. nano-drónokat már 5.000-10.000 Ft-ért be lehet szerezni), illetve egy kamerával ellátott modell körülbelül 50.000 Ft-ba kerül (bár hiába a "magas" 1280X720-as felbontás, végeredményben aligha lesz 640X480-nál erősebb a felvétel felbontása, illetve a hangfelvétel általában használhatatlan, tekintve, hogy szinte alig képesek az üzemelési zajokat kiszűrni a mikrofonjuk). A másik kategória a százezres nagyságrendé (100.000-400.000 Ft-os kompakt drónok) - pl. a DJI Phantom 3 körülbelül 1000 $-os árával (kb. 300.000 Ft) már elbír egy GoPro kamerát, stabilizátort, és 2 km-es hatótávolságnál is akár 23 percig képes a levegőben maradni.
DJI Phantom 3 |
Példa arra, hogy milyen felvételt képes készíteni egy DJI Phantom 3:
Az AirDog Drone egy kifejezetten extrém sportok felvételére készített drón, mely a 2015-ös CES-en (Consumer Electronics Show) debütált. Körülbelül 1600 $-ba (kb. 430.000 Ft-ba) kerül, azonban figyelemre méltó tulajdonságokkal rendelkezik:
- 10-18 perces üzemidő (időjárástól függően);
- 28 csomós (14m/s-os) szélnek is ellenáll;
- 68 km/h sebességgel képes repülni;
- 250 m-es hatótávolsággal rendelkezik (a követési célt tekintve);
- 3.500 m-es (tengerszint fölötti) magasságban is használható;
- -5 és +40 celsius fok között működik ideálisan;
- automata követési rendszerrel rendelkezik, mely igény szerint manipulálható (pl. okos telefonos alkalmazáson jelölhetőek alternatív útvonalak számára, amennyiben a terepviszonyok akadályoznák a felvételt [pl. erdős terület stb.]).
AirDog Drone |
Kisebb bemutatása a TheVR Tech csatornán is megtörtént 2015-ben (3:17-től):
Használatukhoz elengedhetetlen ismerni a magyarországi törvényi hátteret
Magyarországon megkerülhetetlen az 1995. évi XCVII. törvény (a légiközlekedésről) jelenleg a drónokra is használatos paragrafusokat ismertetni, ismerni. A pilóta nélküli légijármú fogalma: "olyan - a pilóta nélküli légijármű rendszer elemét képző - távvezérelt légijármű, amelynek vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi. Pilóta nélküli légijárműnek minősül az előző feltételeknek megfelelő önálló repülésre - részben, vagy teljesen - alkalmas és az önálló repülésre nem alkalmas távvezérelt légijármű is..."
A törvény harmadik részének első fejezetének Lt. 12.
§ (1) alapján a pilóta nélküli légijármű a Magyarországi Légijármű Lajstromába való felvétel nélkül is működtethető. Azonban légügyi Hivatal tájékoztatása alapján számos korlátozás áll fenn a légtér magáncélú használatát illetően:
- az éjszakai, és/vagy emberek feletti repülés nem engedélyezett;
- noha nincs szükség külön hatósági engedély beszerzésére (kizárólak a magáncélú/hobbicélú felhasználást tekintve), a légijármű tulajdonosa teljes körűen felelős az általa okozott balesetekért, anyagi kárért, légi közlekedés szabályainak megsértéséért - tehát az ezek által elkövetett szabálysértések, bűncselekményekért is;
- ajánlatos az eszközt a tulajdonos birtokában lévő területen használni;
- tilos továbbá más természetes vagy jogi személy tulajdonát képező terület, illetve közterületek fölött használni (ebből kifolyólag a felvételek készítése is büntetendő; engedély kérhető - 30 nappal korábban kérvényezni kell a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, illetve a Katonai Légügyi Hatóságtól (ma: Állami Légügyi Főosztály);
- mindezek mellett a magyar légteret csak eseti vagy korlátozott légtér igénybevételére vonatkozó engedéllyel lehet használni (pl. drónt reptetni) tevékenységi jóváhagyással maximum 150 méteres magasságig és az irányítótól számított 150 méteres távolságig legfeljebb 25 kg-os tömeghatárig.
A külföldi tendenciákat tekintve, a hazai szabályozás valószínűleg képesítéshez köti majd a drónok használatát, illetve típusengedély beszerzésére és rendszeres szervizelésre kötelezik a tulajdonosokat.
A jogi szabályozás mellett azonban vannak országok, ahol máshogy is védekeznek a "törvényt" sértő drónok ellen - pl. Japánban, ahol drónelfogó vadászdrónokat alkalmaz a rendőrség.
Drónelfogó vadászdrón |
Mindezek mellett már Magyarország is felzárkózott a más országokban már tapasztalható trendekhez - pl. 2016. 03. 11-én volt olvasható az ITcafé oldalán, hogy a "444" stábja által vezérelt drónt lefoglalták a korábban részletezettek megsértése miatt (pl. magánterület megsértése stb.).
További esetek is előfordulnak nap mint nap külföldön is - pl. a londoni repülőtéren történt 2016. 04. 18-án egy incidens, amikor egy menetrend szerinti repülőjárat ütközött egy drónnal - szerencsére személyi sérülés (még) nem történt...
A témában tanulságos írást/rádióbeszélgetést közölt az Inforádió 2016. 07. 07-én Tuzson Gergellyel, a magyarországi Drónpilóták Országos Egyesületének elnökével.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése