A terápiás kutyák haszna már jól
bizonyított, de az utóbbi időben egyre többször használják ezeket a kutyákat
könyvtárakban, arra, hogy gyermekek olvassanak fel nekik. Ennek számos előnye
van, többek között kényelmesebbé válik a felolvasás, és a gyermekek önérzete
javul.
A Poughkeepsie-i LaGrange Library
2008 végén kezdte kutyás felolvasási programját, amely igen sikeres volt, és
nem csupán a fentebb említett előnyökkel járt, de a gyermekek még jól is
szórakoztak. Erre a programra minden csütörtökön, délután 15 és 17 óra között
kerül sor, és minden gyermek tizenöt percen át olvashat fel MacGyver-nek, a rövidszőrű német vizslának. Mivel MacGyver gazdája, Peg Basso önkéntesként
dolgozik, a program ingyenes. A program népszerűsége okán a könyvtárban úgy
döntöttek, hogy tovább folytatják azt a következő tanévben is, és talán még egy délutánt beiktatnak.
A program elindulása annak
köszönhető, hogy a szerző a diplomamunkájához való anyaggyűjtés során tudomást
szerzett a R.E.A.D. (Reading Education Assistance Dogs) program eredményeiről,
melynek keretében a gyermekek képzett terápiás kutyáknak olvasnak fel. Egy napon
Basso felhívta a szerzőt, hogy érdekelné-e a könyvtárat az, hogy önkéntesként
eljön oda MacGyver-rel. A szerzőt érdekelte az ajánlat, így megegyezett Basso-val
abban, hogy a gyermekek felolvassanak MacGyver-nek, aki 2000 óta bejegyzett
terápiás kutya volt a Therapy Dogs International (TDI) nevű szervezetnél, és
aki gazdájával már több helyen is dolgozott.
A Therapy Dogs International egy
önkéntesekből álló szervezet, amely jól képzett és nyilvántartott terápiás
kutyákat biztosít, és az egyik programja, a „Tail Waggin’ Tutors” során iskolai
és közkönyvtárakban a gyermekek kutyáknak olvasnak fel. A könyvtárak ehhez a
szervezethez is fordulhatnak terápiás kutyáért.
A program ingyenes, hiszen Basso
önkéntesen dolgozik, így nincsenek anyagi költségek, és mivel a program a
könyvtár rendes nyitvatartási idejében zajlik, nem merülnek fel további
költségek a személyzet kapcsán. MacGyver mindig két órán keresztül dolgozik a
könyvtárban, amely idő nyolc tizenöt perces periódust foglal magában – egy-egy
ilyen periódusra regisztrálhatnak előzetesen a gyermekek, személyesen vagy
telefonon, és akár több hétre is. A szerző szabályokat is felállított:
egyszerre csak egy gyermek olvashat fel MacGyver-nek, a felolvasni kívánt
könyveket pedig a gyermekeknek előre ki kell választaniuk, és a szülők végig a
szobában maradnak. A programot a gyermekrészleg egyik otthonos kis sarkában
tartják. A programot általában 5-7, 6-11 éves gyermek látogatja hetente. Ami
problémát jelenthet, hogy a gyermekrészlegben tartózkodó többi gyermek zajt
csinál, illetve megzavarják a programot azzal, hogy szeretnék MacGyver-t
dédelgetni.
A szerző a dolgozóasztalától
szokta figyelni a programot, és bármikor rendelkezésre áll. Észrevette, hogy
egy kutya jelenléte pihentető és nyitott környezetet jelent, ráadásul
beszélgetésre ösztönöz, a gyermekek pedig megnyugszanak. Basso aktívan részt
vesz a foglalkozásokban: például kérdéseket tesz fel, és bátorítja a felolvasó
gyermekeket. A gyermekek igen lelkesek a felolvasással kapcsolatban, és
általában nem bánják, ha a sorukra váró társaik is hallgatják őket. A társukat
hallgató gyermekek tekintettel vannak a felolvasóra, ami azt mutatja, hogy a
kutyának való felolvasás figyelmesebbé teszi a gyermekeket. A gyermekek rögtön
megkedvelik MacGyver-t, és a felé tanúsított viselkedésüket kedvesség,
tudatosság és empátia jellemzi.
A gyermekektől és a szülőktől
egyaránt igazán pozitív visszajelzések érkeznek. A szerző több felolvasó
gyermeket is megkérdezett, miért szerettek volna MacGyver-nek felolvasni, és
azt, hogy szerintük javította-e az olvasásukat a program. A programban
résztvevő gyermekek magabiztosabbá váltak, javult az olvasásuk, kényelmesebben
érezték magukat, hiszen senki sem javította ki, vagy kritizálta őket, és az
iskolai teljesítményük is javult, emellett igazán jól szórakoztak, és
motiváltabbá váltak az olvasást illetően.
Egy ilyen program
megvalósításának a legnehezebb része egy megfelelő terápiás kutyás önkéntes
megtalálása, de ebben a két fent említett szervezet segíthet. A szerző nagyon
ajánlja a könyváraknak, hogy vegyenek részt egy ilyen programban, hiszen nem
kerül semmibe, és rengeteg haszna van.
FRANCIS, Alison: Thursdays with MacGyver : The Benefits of a Library Therapy Dog. In: Children and Libraries. Vol. 7 No. 2 (2009 Summer/Fall) p. 50-52. A hozzáférés módja: http://literacyandanimaltherapy.weebly.com/uploads/3/0/8/1/30815075/thursdays_with_macgyver.pdf (PDF dokumentum) (Letöltés ideje: 2016.02.22.) /Incze Dorottya/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése