keresés

2016. április 27., szerda

Felolvasás terápiás kutyáknak

Néhány gyermek az olvasást nehéznek és kellemetlennek találja, de egy kedves kutyapajtásnak való felolvasás kellemessé teheti ezt a tevékenységet, és motiválja az eddig vonakodó olvasót.

A kutyáknak való felolvasás a csoportos foglalkozások során a bátortalanabb, kevésbé aktív gyermekeknek biztonságérzetet ad. Miközben a gyermekek felolvasnak a kutyáknak, gyakorolnak és növelik az olvasásuk folyékonyságát, de a gyermekek ezt nem veszik észre, ők csak azzal törődnek, hogy ilyen kedves, szőrős hallgatóságuk van, aki figyel rájuk.

A kutyaasszisztált terápia az állatasszisztált terápia, illetve az állatasszisztált tevékenység egyik formája, amelynek során a gyermekek különlegesen képzett kutyáknak olvasnak fel. Az állatasszisztált terápia egy célorientált beavatkozás, amelyet szakember tart, az állatasszisztált tevékenység pedig többféle körülmény között lebonyolítható, például csoportos formában és egyszeri alkalmakkal, és nem igazodik az egyéni igényekhez, mint az állatasszisztált terápia.

Az Egyesült Államoknak 42 államában tartanak ilyen programokat, többféle helyszínen, így például iskolákban, egyetemeken, könyvtárakban és kórházakban. Ezeknek a programoknak a során az egyébként vonakodó olvasók kutyáknak olvashatnak fel, ami azért is hasznos, mert a kutyák nem mondanak ítéletet a felolvasásról, így nem keletkeznek rossz érzések például egy olyan gyermekben, aki éppen a bírálatok miatt nem szeret felnőtteknek olvasni. A kutyaasszisztált olvasási programok célja az olvasásra való motiváltság, az olvasás folyékonyságának növelése, a vonakodó olvasók bátorítása, és az, hogy az olvasás szórakozássá váljon. Ezzel általában szerveztek foglalkoznak, külön erre a célra képzett kutyák segítségével.

A kutatások szerint az állatok – és különösen a kutyák – társasága nem fenyegető, hanem támogató és interaktív hallgatóságot nyújt a felolvasást gyakorló gyermekek számára. Az állatok terápiás célú használata régre nyúlik vissza, de csak a 20. század közepén kezdték el tanulmányozni, és azóta egyre nagyobb mennyiségű bizonyíték szól amellett, hogy ennek érzelmi, pszichológiai és fiziológiai haszna van. Számos tanulmány mutatja, hogy a kutyák jelenlétének pozitív szociális és pszichológiai hatása van (pl. a szorongás csökkentése). Az állatokhoz való kötődés összekapcsolódik a boldogsággal, a megelégedéssel és a támogatás érzésével. A jól képzett terápiás kutyák támogatják az emberek pszichológiás igényeit, hiszen a kutyákkal való interakció – például a nekik történő felolvasás – csökkenti a vérnyomást és javítja a keringési rendszer egészségét.

A felolvasástól való vonakodás legalább részben a kudarctól való félelem és feszengés miatt van, a kutyák pedig nyugodt, ítéletmentes hallgatóságot biztosítanak a gyermekek számára. Ennek pozitív hatását bizonyította például a Domincan University of California SHARE a Book programja, amelynek során harmadik osztályos tanulók olvastak fel egy uszkárnak, és ezt a gyermekek motiváló, szórakoztató, és izgalmas élményként élték meg. Egy másik programban a gyermekek tíz héten keresztül 15-20 percig olvastak fel egy kutyának, és ez 30%-kal növelte az olvasásuk folyékonyságát, és a szülők 75 %-a szerint gyermekeik gyakrabban és magabiztosabban olvastak fel a program végeztével.

Az olvasás fejlesztéséhez gyakorlásra van szükség. Ha egy gyermek számára küzdelmet jelent az olvasás, inkább óvakodik tőle, így nem gyakorol – a kutyaasszisztált olvasási programok szórakoztatóak és nem „félelmetesek”, tehát jó lehetőséget nyújtanak a gyakorlásra, és hatásukra az olvasási problémákkal rendelkező gyermekek több időt töltenek olvasással.

1999-ben alakult meg a READ (Reading Education Assistance Dogs), amely az egyik első kutyaasszisztált olvasási program volt az Egyesült Államokban, és máig a legnagyobb és legelismertebb. Munkája nyilvános könyvtárakban kezdődött, és később az elemi iskolákra is kiterjedt. A programban résztvevő gyermekeknek sok haszna származott a részvételből, hiszen  nem csupán a felolvasásuk javult, hanem motiváltabbak, magabiztosabbak lettek, gyakrabban csináltak házi feladatot, kevesebbet hiányoztak az iskolából, és erős empatikus kapcsolatot mutattak a kutyákkal. Azóta több hasonló program vette kezdetét az ország könyvtáraiban és iskoláiban (pl. All Ears Reading and SHARE, Reading With Rover, Literacy Education Assistance Pups, Sit, Stay, Read!, Canine-Assisted Reading Education, Paws to Read).

Néhány példa 

Az ilyen programok hasznát jól illusztrálják a következő kutyák példái. Az egyik módszer az osztálytermi program – ilyet kezdeményezett iskolájában a saját osztálya számára a cikk egyik szerzője, Shannon Zavada, aki golden retrieverét, Hope-ot használta fel e célra. Hope különböző képzéseken vett részt, és a gyermekek közötti viselkedése is megfelelőnek bizonyult, így tökéletesnek tűnt az osztály számára. Shannon és az iskola igazgatása szabályokat hozott a kutyával kapcsolatban – a fő szempont természetesen a gyermekek biztonsága volt –, és a szülők is kaptak tájékoztatást. Shannon megtanította a gyermekeket, hogyan bánjanak Hope-pal, majd az első napok a tanulók és a kutya megismerkedésével teltek. Azok a gyermekek, akiknek több gyakorlásra volt szükségük, heti két-három alkalommal egyénileg olvashattak fel Hope-nak, 20 percig – az ilyen alkalmak előtt a tanulók az osztálykönyvtárból kiválaszthatták azt a könyvet, amit fel szerettek volna olvasni a kutyának. A tanár mindig jelen volt, hogy felügyeljen, de nem vett részt a tevékenységben. A program más elemi osztályokra is kiterjedt, így az ezeknek a tanulóknak mind hasznára válhatott. Shannon azt tapasztalta, hogy nőtt a gyermekek önbizalma, javult a szóbeli kommunikációjuk, és motiváltabbá váltak az olvasás iránt.

Julie Dahl sima szőrű retrieverével, Jackie-vel a Delta Society-nek és a Therapy Dogs International-nek dolgozott, és főként idősotthonokba jártak. Julie szeretett volna gyermekekkel dolgozni, és megtudta, hogy a szervezeteknek, amelyeknek dolgozott, vannak olyan programjaik, amelyekben nyilvános könyvtárakban kutyáknak olvashatnak fel a gyermekek. A gyermekkönyvtáros segítségével elkezdték a programot, amelyben a gyermekek hat héten keresztül vettek részt, hetente egy alkalommal. A gyermekek kiválaszthatták, melyik kutyának szeretnének olvasni és melyik könyvet, valamint kaptak egy ismertetőz a kiválasztott kutyáról (a fajtájáról és a kutya által kedvelt dolgokról). A szülők egy ablakon keresztül figyelhettek. Julie mindig figyelte, amikor a gyermekek felolvasnak Jackie-nek, és szükség esetén segített, valamint olyan kérdéseket tett fel, mint „mond meg Jackie-nek, mit jelent ez a szó” vagy „magyarázd meg Jackie-nek, miért történt ez”. Mindez örömet okozott a gyermekeknek, hiszen Jackie figyelt rájuk.

Cirra, a pireneusi juhászkutya és gazdája, Robyn Douglas a Downeast Dog Scout Troop tagjai, és rengeteg irodalommal kapcsolatos tevékenységben vettek részt. Cirra 2008 óta segített óvódás korúaktól harmadik osztályos tanulóknak olvasni. A programban résztvevők egy csomagot kaptak, benne egy Cirra-ra emlékeztető plüss kutyával és a tanárok által válogatott könyvekkel, hogy otthon is tovább gyakorolhassák az olvasást. A 2010-es Island Dog Creative Writing Project-ben a résztvevő gyermekek történetet írhattak egy Island Dog című képeskönyvről, az írásaikat pedig felolvasták Cirra-nak és társainak. Mostanában Cirra és Robyn egy olvasási programban vesznek részt, egy nyilvános könyvtárban, ahol a gyermekek Cirra fajtájával, a pireneusi juhászkutyával ismerkedhetnek meg, és könyveket olvasnak fel Cirra-nak.

Egy kutya-asszisztált olvasási programot gondosan elő kell készíteni. Érdemes először valamelyik nemzeti szervezethez fordulni, aminek számos előnye van (pl. tapasztalat ilyen programok szervezésében, biztosítás). Minden esetben először meg kell határozni a program céljait, majd egyeztetni az illetékes igazgatósággal és biztosítani a támogatásukat, emellett természetesen a gyermekek szüleit is tájékoztatni kell (pl. lényeges a kommunikáció a szülőkkel a gyermekek esetleges allergiájáról vagy a kutyáktól való félelmükről). A kutyákat nagy odafigyeléssel kell kiválasztani – a résztvevő kutyák temperamentumát, viselkedését, és egészségi állapotát tesztelni kell, hiszen fontos, hogyan viselkednek gyermekek között. Emellett az állatoknak engedelmeseknek kell lenniük, valamint rendelkezniük kell a szükséges oltásokkal. A gyermekeket is fel kell készíteni a kutya első látogatása előtt, mert nagyon fontos, hogy tudják, hogyan viselkedjenek a kutyával. Egy ilyen program keresztülvitelének egyik legfontosabb szempontja a gyermekek és a kutyák biztonsága, ezért mindig szükséges a felügyelet. Hatékony tervezéssel és kommunikációval a legtöbb felmerülő probléma megoldható, és az eddigi tapasztalatok szerint a kutyaasszisztált olvasási programok hatékonyak, tehát megéri belevágni. 

LANE, Holly B., ZAVADA, Shannon D. W.: When Reading Gets Ruff : Canine-Assisted Reading Programs. The Reading Teacher. Vol. 67 Issue 2 (2013) p. 87-95. A hozzáférés módja: http://theteachingdog.blogs.lincoln.ac.uk/files/2014/06/Lane-Zavada-When-reading-gets-ruff.pdf (Letöltés ideje: 2016.04.27.) (PDF dokumentum) /Incze Dorottya/ 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése