keresés

2021. május 26., szerda

Cirkusz a weben - 2021. tavasz

Gyűjteményelemző kutatásunk az ELTE LIS és a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Nonprofit Kft. közötti együttműködés részeként a cirkusz világára fókuszál.

"A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Nonprofit Kft. és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara között 2019. szeptember 6-án létrejött szakmai együttműködési megállapodás keretében a Könyvtár- és Információtudományi Intézet szerepet vállal a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ könyvtárának létrehozásában, mely egyúttal Közép-Európai Cirkuszművészeti Kutatóközpontként és Adattárként fog működni. A közgyűjteményi szempontból jelentős külföldi cirkuszművészeti intézmények számbavételével, jó gyakorlatainak elemző bemutatásával a korszerű tartalomszolgáltatási rendszerek és a könyvtári közösségi programok hazai adaptációját kívánjuk támogatni."

Kiszl Péter – Szüts Etele: Cirkuszművészeti központok tartalomszolgáltatási modelljei. TMT 67. évf. 2020. 3. sz

Kutatásunk célja az, hogy digitális gyűjtemények elemzése során kialakított módszerünkkel vizsgáljunk cirkuszművészettel kapcsolatos különböző tartalomszolgáltatásokat: társulati honlapot, cirkuszmvészeti adattárat, gyűjteményt esetleg fórumot, facebook oldalt - képet adva a cirkusz-tematika webes reprezentációjáról.


Elemzések


megnyitásuk gyűjteményként

Munkatárs - elemzés - elemzett honlap

Mants Marianna Regina - Chinese State Circus 
az elemzett honlap
Parti Ádám - Circa 
az elemzett honlap
Illek Nikolett - Circus wonderland 
az elemzett honlap
Zelenák Sára Krisztina - Circus Roncalli 
az elemzett honlap
Sokcsevits Judit Ráhel - Circusfans Italia 
az elemzett honlap
Tenczer Sarolta Boróka - Cirque du Soleil 
az elemzett honlap
Holló Anita - Eötvös Cirkusz 
az elemzett honlap
Csányi Norbert - Fővárosi Nagycirkusz 
az elemzett honlap
Kériné Veroczki Barbara - Hungária Nagycirkusz
az elemzett honlap 
Szaszkó Judit - Magyar Nemzeti Cirkusz (Richter Cirkusz) 
az elemzett honlap
Szalay Gréta Lilla - Phare circus 
az elemzett honlap
Kalán Hajnalka - Recirquel 
az elemzett honlap
Juhász Gergő - Ringling Bros and Barnum & Bailey 
Gyergyák Edina - Russells International Circus 
az elemzett honlap
Bató Zsuzsanna - Tűzmadarak Cirkusz 
az elemzett honlap


Módszer

Digitális gyűjtemények vizsgálata során alapvetően tudástárként vizsgáljuk a működés hatékonyságát, a vállalt tartalomszolgáltatói szerepeket és azok sikerességét:
- hogyan van benne rendszerezve az anyag?
- mi az adott tudásterület/tartalom/információhalmaz természetes felépítése, megfelel-e ennek a digitalizált dokumentumok létrehozott tára (felosztások, navigáció).
- Milyen többletet ad maga a digitalizálás?
A kereshetőség „alapelvárás”, bár nem minden esetben nélkülözhetetlen. Kivitelezése vizsgálatra érdemes:
- mennyire szofisztikált (egyszerű és/vagy részletes keresés)
- mennyire érthető és könnyen kezelhető – főleg a részletes, „advanced” felület?
- milyen a találati lista? mennyire áttekinthető, informatív, hogyan jutunk el róla a teljes dokumentumig?
A kereshetőségen kívül minden digitális gyűjteményben vizsgálandó még:
- az illusztráltság,
- a linkek, kapcsolatok elérhetővé tétele,
- kapcsolódó (tudástáron belüli és külső) tételek, információk megjelenítése,
- illetve annak módja (korszerű, felhasználóbarát, netán interaktív vagy testreszabható felület?).
Fontos kérdés, hogy a gyűjtemény aktív, vagy passzív?
- Egyszer valaki leprogramozta, kivitelezte és azóta a háttérben töltögetnek fel rá anyagot?
- Vagy proaktív módon híreket publikálnak?
- Eseményeket szerveznek és beszámolnak róla?
Van-e ilyen "blogszerű" része a gyűjteményi webfelületnek? Mennyire hangsúlyos? A címlap tartalmi része, vagy el van dugva valami menüben, pl. hírek, vagy újdonságok cím alatt? Netán közösségi média jelenlétre is van energia?
Mennyire szerves része a közösségi média jelenlét a gyűjtemény egészének? Az ideális talán az lenne, ha a gyűjtemény érdekességeiből, kincseiből válogató, kedvcsináló jelenlétet tudna fenntartani egy digitális gyűjtemény. Sok esetben ez kivitelezhetetlen, de már az is valami, ha a gyűjtőkörbe, tematikába illő érdeklődést tükröz a közösségimédia jelenlétét.


Instrukciók

A Cirkuszművészettel kapcsolatos honlapok vizsgálata során is ezekre a kérdésekre, illetve ezek megfelelőire fókuszáljunk: milyen tartalmakat digitalizáltak, tesznek közzé? hogyan strukturálják a tartalomszolgáltatást, milyen menüpontok vannak, van-e az email cím megadását meghaladó interaktivitási lehetőség? HA van, mire használják a közösségimédia jelenlétüket? Miket posztolnak, mennyire kapnak lájkot, kommenteket?

A kutatás résztvevőit arra kértük, próbálják meg módszeresen végig nézni a honlapot a fenti szempontok szerint - leírva, mit találnak, mit kap a látogató. Ellenőrizzék, milyen interaktivitási lehetőségeket kínálnak, s milyen párhuzamos megjelenéseiket linkelik a közösségi médiában (Facebook, twitter, youtube, insta) ezeknek a linkjeit, címeit is kértük.

A vírus miatt a cirkuszok zárva tartanak - ki hogyan oldja meg a helyzetet? Milyen szolgáltatásokat kínál most az intézmény? (pl. webshop) Mit találunk a korábbi aktív működésről (galéria, archívum) és mit a későbbi tervekről?

Design: a navigáció hogyan viszonyul a tartalomhoz? Milyen menüpontok vannak, hogyan strukturálják a tartalom szolgáltatását? Grafikai designban hogyan viszonyulnak a klasszikus cirkuszi szimbolkához (színek, motivumok)?

A közösségi aktivitások elemzése során a már említett kérdésekre fókuszálunk: mit posztolnak (saját programhoz, művészeikhez, mindennapjaikhoz kapcsolódik-e), túllépnek-e saját határaikon (általános cirkuszi hírek, tartalmak megosztása, esetleg egyéb - cirkuszhoz nem kapcsolódó tartalmak is szerepelnek? Mire hogyan reagál a közönség - a követők?

Kiindulásként a résztvevők önálló témakeresése mellett az alábbi linkgyűjteményt használtuk:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése