Lépést tartani….. a design gondolkodással
Az elnevezés annyiban áll kapcsolatban a dizájnnal, mint
tervezési stílussal, hogy segítséget ad egy adott terület folyamatainak,
szolgáltatásainak megtervezésében, felhasználó-baráttá tételében. A könyvtárak
számára már ismerős lehet a user
experience (felhasználói élmény) kifejezés, ami a szolgáltatások
igénybevétele során szerzett élményeket, tapasztalatokat, illetve előzőleg a
felhasználói folyamatok megtervezését jelenti. A design thinkinget, design
gondolkodást, tervezői gondolkodást a gyakorlatban már használhattuk is, csak
még nem tudtuk, hogy tervezői módon gondolkodunk. Olyan esetekre gondolhatunk
például, amikor felmerül egy probléma bizonyos folyamattal vagy szolgáltatással
kapcsolatban és azt igyekszünk megújítani, jobbá tenni, egyszerűsíteni
könyvtárunkban. Az USA-ban jelentős múltja van a design gondolkodásnak, számos
egyetemen oktatják és fokozatosan teret hódított magának: az üzleti területeken
túl az emberi erőforrások, humán tanácsadás mellett a könyvtárakban is
alkalmazzák. A design gondolkodás 5 szakaszból áll: megértés, megfigyelés,
leképezés, értékelés és bevezetés. Az inspiráció,
ideáció és iteráció hármasa jelentős hatással van a szakaszokra, és mivel
ismétlődő (iterált) folyamatokról van szó, a szakaszok nem mindig
fejeződ(het)nek be az utolsó lépéssel, hanem pl. ha sikerült egy problémára
megoldást találni, akkor újra a felhasználókhoz fordulnak, hogy megismerjék
véleményüket, reakciójukat az eredményről. Egy vezető designer cég, az IDEO elérhetővé tett egy
letölthető eszköztárat azon könyvtárak részére, akik szeretnének belekóstolni a
design thinking világába.
Egy új módszer elkezdése mindig kicsit ijesztő lehet mielőtt nekiállunk, de ha már egyszer változ(tat)ásra szántuk el magunkat egy sokak által kipróbált és bevált, működő eszköz csak segíthet.
Miért vizuális típus minden ember és mi köze ennek a weboldalakhoz?
Elég, ha csak ránézünk a két weboldalra - máris látjuk a különbséget:
A könyvtárak használói az olvasók, akik először esetleg virtuálisan találkoznak csak az intézménnyel, amikor tájékozódnak róla.
Fontos, hogy
weblapunk informatív legyen akár a már meglévő olvasóink, de mindenképpen
figyelemfelkeltő és hívogató a leendő olvasók számára. Nem mindegy, hogyan épül
fel az oldal, mennyire felhasználóbarát, mennyire lát el új információval. A
Design Thinking e területen is fontos szerepet játszik, a weboldalak
felépítése, elrendezése tudományosan alátámasztott kutatások alapján is
alakítható. Egy angol nyelvű oldalon https://www.seyens.com/humans-are-visual-creatures/
részletesen kifejtik, hogy milyen képességekkel rendelkezünk:
-
az emberek
65%-a vizuális típus, aki sokkal jobban emlékszik a képekre, mint a szöveges
tartalmakra.
-
E tényeket
támasztja alá az is, hogy azon hirdetések, melyek képe(ke)t tartalmaznak
43%-kal meggyőzőbbek, mint a csupán a szövegesek.
-
Érdekes
példaként tekinthető meg az oldalon egy videó arról, hogyan „hallgat” agyunk
inkább a szemünkre, mint a fülünkre.
Érdemes akár külföldi, akár hazai design cégek oldalaira
kattintani, hogyan jelennek meg ők a weben, milyen első benyomást tesznek partnereikre.
Mindezek fényében – kiválasztva a cikk felett futó képek közül azokat, melyekre emlékszünk jobban, el lehet gondolkodni azon, milyen legyen/lehetne könyvtárunk vagy intézményünk virtuális főbejárata.
Az ördög a részletekben rejlik...
A tipográfia tudatos alkalmazásával alakítható a weboldal
megjelenése, vonzóbbá lehet tenni a szöveget
– anélkül, hogy az olvasó ennek akár tudatában lenne.
1) A betűméret megválasztásával letisztulttá lehet tenni egy szöveget, olyannyira, hogy kényelmesebb legyen ránézni és olvasni.
Elég, ha mondjuk2 féle méretet használunk egy szövegben, a
méretkülönbség legyen szemmel látható.
2) A betűk és a háttér színe
legyen összhangban, legyen kellemes a weboldalra nézni.
3) Törekedjünk az egyszerűségre
és minimalizmusra, kerüljük a zsúfoltságot.
4) Szellősebbé lehet tenni egy szöveget a sortávolság emelésével - a sorok ne fussanak a képernyő
széléig.
Ránézésre legyenek beláthatóak. Jó, ha a bekezdések nem
nagyon hosszúak.
5) Fontos a célközönség -
nem mindegy milyen betűtípust választunk, ha általános, vagy
speciális képességű (gyengén látó, látássérült) csoport
tagjai az oldal látogatói.
Ahogy egy nagy múltú nyomda weblapján a lényeg: A tipográfia
célja:
Figyelemfelkeltés - Fogyaszthatóvá tétel - Befogadás
megkönnyítése
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése