keresés

2015. május 5., kedd

Kortárs gyermekkönyv-kínálat 5.

Privátszféra és magány

Fontos elkülönítenünk az Internet aktív és passzív használatát. Aktív használatra ösztönöz minket világunk, ugyanis a világhálón felelősség nélkül vállalhatjuk önmagunkat, vagy éppen mutathatjuk magunkat olyannak, amilyennek lenni szeretnénk. Akár arcunk és nevünk vállalása nélkül vehetünk részt olyan vitákban, szólhatunk hozzá olyan témákhoz, amit személyesen talán nem vállalnánk fel. Témámra leszűkítve ez azt jelenti, hogy például névtelenül írhatunk véleményt egy könyvről, akár kritizálhatjuk is azt személyünk felfedése nélkül. A Facebook megjelenése kissé változtatott ezen a helyzeten, ugyanis ott személyes profilodalunkkal posztolunk, lájkolunk és szólunk hozzá bizonyos tartalmakhoz. Itt már fel kell vállanunk személyes véleményünket, kritikánkat, nézőpontunkat, ha már úgy döntünk megosztjuk azt a világgal. Itt rögtön fel is merül az adatbiztonság probémája. Jól meg kell gondolni milyen személyes adatokat osztunk meg a világgal, valamint vállaljuk-e nyilvánosan különböző nézeteinket, hovatartozásunkat. Az Internet veszélye még továbbá, hogy nagyon könnyen függővé válunk tőle és bár virtulális szerepünktől elszakadhatunk, viszont magától a virtuális jelenléttől már sokkal nehezebb. Ekkor lép be a képbe a passzív használat, aminek alapja, hogy tudatosítjuk magunkban, hogy ez nem a valódi élet, hanem egy képenyő előtt ülünk, magányosan. Időnként szükségünk van arra, hogy ne blogoljunk, ne chat-eljünk, szakadjunk el a virtuális vlágtól és éljük saját, valóságos életünket, saját, valóságos barátainkkal és családunkkal. Szánjunk rá időt, hogy ne mindig a neten rendeljük meg a könyveket, hanem fogjuk meg a gyereket, menjünk el vele a könyvesboltba, nézzünk körül, beszélgessünk az eladókkal a könyvekről, lapozzunk bele, szagoljuk meg, stb. Vagy menjünk el a gyermekkel a könyvtárba, beszélgessünk a könyvtárossal, kérjük meg, hogy ajánljon könyveket, vagy csak sétáljunk a sorok között és tájékozódjunk, nézelődjünk Egy kis ideig éljünk teljes mértékben a valóságban.


Tartalomszolgáltatásom akkor válik teljeskörűvé, ha egyaránt épít a virtulális világra, bevonja a felhasználókat az online közösségi életbe, de emelett személyes élményeikre, élethelyzeteirke támoszkodva az offline világban és össze tudja tartani őket.

Tartalomszolgáltató blogom virtuális naplóként működik, ugyanis segít a felhasználók aktivitásának megőrzésében és későbbi visszakeresésében. Egy olyan színtér, melyet a résztvevők saját maguk töltenek meg élettel és kommunikációval.

A közösségi oldalakon és blogokon nyújtott aktivitás arra ösztönözheti a felhasználót, hogy saját maga is blogot írjon vagy honlapot hozzon létre. Ezzel megteremtsen egy olyan online világot saját maga és az egész világ számára, melynek a vezetése az ő kezében van. Olyan témát, design-t, stílust hoz létre és teremt meg, mely az ő egyéniségét tükrözi. Alkotóként ugyanúgy befolyásolja és hitelessé teszi önképével az adott témát és közösséget, mint felhasználóként.


Birtoklásvágy, felhalmozás


Az ember természetéből ered, hogy szeret gyűjteni, megszerezni és felhalmozni. Lehet ez tárgy, tudás, egy személy, hírnév, elismerés, vagy bármilyen érzés, emlék. Ez a vonásunk hálózati cselekedeteinket is befolyásolja. 

A rohanó világ vonásai az interneten is érehetőek. Régen az emberek postán keresztül leveleztek, tudtak várni napokat, sőt heteket is a másik válaszára. Ma az e-mailnek és az azonnali üzenetküldöknek köszönhetően, ötpercenként ellenőrizzük e-mail fiókunkat és nem csak több napot, de több órát sem tudunk türelmesen várni a válaszra. Ha pedig várva várt válaszunk elmarad, hamar sértődöttséget vagy egyéb negatív gesztusokat feltételezünk a másikról. A gyermekblogok esetében is fontos a naprakészség. Például egy-egy újonnan megjelenő könyv esetében szeretünk rögtön véleményt, kritikát olvasni róla, esetleg rögtön meg is vásárolni. A legtöbb online webáruház lehetősgét biztosít előrendelésre, ami nemcsak azt garantálja, hogy megjelenés után elsők között vehessük kézbe a könyvet, hanem még kedvezményt is kapunk.

Képességek fenntartása, fejlesztése


Az interneten is megjelenik a kötődés érzése, azokon a honlapokon, blogokon, közösségei oldalakon, melyeket gyakran látogatunk, otthon érezzük magunkat. Ehhez az kell, hogy rendszeresen kövessük az ottani eseményeket, részt vegyünk a közösség életében. Ha ezt nem tesszük bizonyos ideig, hosszabb ideig távolmaradunk, következő belépéskor előfordulhat, hogy más embereket találunk a felületen, vagy esetleg az eddig használt fórumtopic megszűnt és másik helyszínen folytatódik a beszélgetést.

Gyermekkönyvek esetében is rengeteg fórumtopic létezik. Ha az ember rátalál egy hálózati közösségre, mely hasonló könyvek, témák iránt érdeklődik, szívesen beszélget velük, kéri ki a véleményüket, meg tudja velük beszélni olvasmányélményeit, valamint tanácsot, könyvajánlást is tud kérni. Ebben a közösségben otthon érezheti magát. Nem csak az okozhat gondot, ha lemaradunk a pillanatnyi eseményekről vagy feledésbe merülünk, hanem az is, ha az előzményekkel nem vagyunk tisztában, ennek következtében esetleg tévesen értelmezzük a jelent és a jövőt. Ezért fontos az archiválás. Ha rátalálunk egy gyermekkönyves topicra, mely felkelti az érdeklődésünket, fontos, hogy vissza tudjuk nézni az előzményeket, annak érdekében, hogy könnyebben be tudjunk kapcsolódni a közösségi életbe.

Ösztönző lehet és vonzóvá tehet egy fórumot vagy közösséget, ha projekteket, nyilávános eseményeket szervezünk. Lehet ez egy dedikálással egybekötött könyvbemutató, ahová meghívjuk azt a szerzőt, aki köré a közösség szerveződik. Ennek reklámozásával növelhetjük közösségünk tagjait, körünkbe hívhatjuk a szintén érdeklődő felhasználókat, népszerűsíthetjük fórumtopicunkat. Valamint jó lehetőség lehet a személyes megismerkedésre, ha szervezünk egy fórumtalálkozót. Lényeg, hogy honlapunk legyen mindig naprakész és nyitottsággal fogadjuk körünkben az új felhasználókat. 

Hozzáadás - teremtő aktivitás

A tartalomszolgáltató oldalak akaratlanul is segítséget nyújtanak, amelyért nem várnak viszonzást. Rengeteg telefonra letölthető alklamazás létezik, melyek megkönnyítik mindennapjainkat. Tájékozódhatunk az aktuális időjárásról, forgalmi dugókról, közeli éttermekről, bankokról, stb. Akkor jó egy tartalomszolgáltatás, ha összefogja a közösséget, lelkesíti, motiválja tagjait. Az Internetet nevezhetjük úgynevezett globális olvasó- és alkotótábornak, ahol mindenkiben akaratlanul is megjelenik az elismertség vágya. Igényeljük munkánk valamilyen szintű értékelését, mérését. Így vannak ezzel az online webáruházak is. Például az Alexandra, Lira, Libri és az összes többi online könyváruház. Egyrészt díjazzák vásárlóik hűségét különböző bónuszpontokkal és kedvezményes vásárlással, másrészt rangsorolják könyveiket, különböző toplistákat állítanak össze, ezzel is ösztönözve az embereket a népszerű könyvek megvásárolására. Egy magasabb szinten pedig ezeket a könyváruházakat is értékelik, őket is rangsorolják, toplistákat állítanak össze, hogy kiderüljön melyik a legnépszerbűbb, legkedveltebb és legtöbbet használt könyváruház. Ezeket kiegészítve jó lenne olyan felmérések végzése, melyek összegyűjtik és kiértékelik a vásárlói előgedettséget, mind a kínálattal mind az egyes akciókkal kapcsolatban. 

Összegzés

Fontos, hogy tartalomszolgáltató rendszerünk egyedivé tudjon válni a hálózaton. Rengeteg honlap van, mely a gyermekkönyvekkel foglalkozik, mégis van egy-kettő, melyet mindenki ismer, és ha példát kell mondani, rögtön eszébe jut. Ilyen például az Egyszervolt gyerekoldal. Hasonló a helyzet a könyváruházakkal is. Számomra a már említett Alexandra, Libri és Lira a legismertebbek. Ha könyvet szeretnék vásárolni, először az ő honlapjukat nézem meg. Ezeket én is rangsorolom, megnézem hol, mennyiért tudom megvásárolni az adott könyvet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése