keresés

2015. május 10., vasárnap

Jelnyelv-tanulás 6.

Az ideális szolgáltatás és a komplex tájékoztató rendszerek tervezési koncepciója:
A jelnyelv-tanulás és a tartalomszolgáltatás kapcsolatrendszeréből több következtetést is levonhatunk. Az első, az, hogy a jelnyelv egy-egy nemzethet köthető, ezen belül pedig a felületek nagyobbrészt egy-egy szervezethez kapcsolódnak, tehát viszonylag ritka a magánkezdeményezés. Éppen ezért, ha már szervezett keretek között történik különböző oldalakról a tartalom közvetítése, fontos lenne, hogy ezek a  szervek összefogjanak és együttesen szolgáltassanak, már csak azért is, hogy a ugyanaz a tartalom ne jelenjen meg több helyen. Sajnos a magyar mentalitás itt is felüti a fejét a gyakorlatban, nem csak az integrált könyvtári rendszerek alkalmazásának esetében. Mivel ezek az intézmények egymás versenytársai is a piacon, elég nehéz lenne ilyen magatartásváltást létrehozni, de mindenképpen érdemes volna. Nemcsak a szolgáltatók munkája lenne hatékonyabb, de egy ilyenfajta szakmai konzorcium megalakulásával könnyebben kiszűrhetővé válnának az oldalak hiányosságai is, nem kellene mindenkinek az alapokat erősíteni, speciális területek fejlesztése is kivitelezhető lenne, így minőségibb eszközök születhetnének. Valamint ezzel az összefogással az információk is hitelesebbé válhatnának a felhasználók számára.

De milyenek legyenek az így előállított eszközök?
Fontos az egyediség, a hasznosság, a könnyű kezelhetőség és a felhasználói aktivitás. Úgy gondolom, olyan eszközöket kell a jövőben létrehozni, amelyek hasonló elven segítik a tanulást, mint ahogyan a tanfolyamok is felépülnek, azonban egyre komplexebb átgondolásban. A Nyugat-Európai országokban már konkrét szituációkat vesznek fel videóra, ezt feliratozzák és így teszik elérhetővé a felhasználók számára. Illetve szükség lenne egy mélyebb grammatikával foglalkozó eszközre, ahol az idiómákkal kapcsolatos kérdésekre kaphatna választ a tanuló. Jelenleg csak videószótárak működnek és sajnos egyetlen oldalon sem találunk komolyabban ilyen tartalmat.

A felhasználói aktivitás kérdése:
Ezeknek a modern felületeknek, az eltérő környezetből érkező felhasználókat ösztönözni kell arra, hogy kapcsolatot teremtsenek a tőlük különböző, de a téma iránt legalább annyira érdeklődő társaikkal. Ami megvalósulhatna virtuális, vagy valós eseményekre szervezett „találkozókkal”. Illetve ez a terület alapvetően esélyegyenlőségi kérdés is, ezért fontos, hogy a segítés pozitív üzenete, ne csak ezen a zárt közösségen belül terjedjen, hanem mások felé is nyissunk figyelemfelkeltő kezdeményezésekkel.

Előző bejegyzés a témában.
Dula Marina


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése