keresés

2014. április 22., kedd

Online könyvajánlás és a Goodreads találkozása


Mindenki számára világos, hogy közösségi média hatékony kommunikációs eszközzé vált, mely a szolgáltatások széleskörű tárházát fogja össze a weben. Az internet kiemelkedése a kommunikációs csatornák közül, együtt jár a saját kiadások és tartalmak növekedésével. Csökkent a kiadók, a könyvtárak, a szerzők és a könyvesboltok költségvetése is, miközben szolgáltatásaik egy részét átvállalták más szereplők a neten.

Tanácsadás az olvasóknak
Az olvasói tanácsadás (reader’s advisory) hagyományos könyvtári szolgáltatás, melynek az elmúlt száz évben nem akadt vetélytársa más területen. A könyvtárosok, mint információs szakemberek profin, elfogulatlanul gondoskodnak az olvasók tájékoztatásáról, olvasói tanácsadásról. Válogatnak az irodalom és a különböző információk közül, melyeket közzétesznek az olvasók számára.  Kialakultak a könyvtári eszközök, források, tapasztalat arra, hogy az olvasók számára ”jó könyveket” ajánljanak.
Változnak a trendek, ami nem jelenti azt, hogy a könyvtárak és a képességeik eltűntek, inkább az internet az, mely átvett hagyományos módszereket is az oktatás, kikapcsolódás és a kereskedelem terén. Manapság leginkább a Twitter, a Facebook, az emailek, az alkalmazások, a blogok, wikik, és a weboldalak az információ terjesztői, tanácsadói és értékelői. Az internet számos szereplője nyújt hatékony és megbízható alternatívát, a hagyományos szakmai szolgáltatások mellett.
Goodreads – Egy színvonalas oldal a közösségi könyvmolyoknak
Goodreads egy ingyenes ”közösségi katalógus” a weben, melyet 2006 decemberében alapított Otis Chandler szoftvermérnök és vállalkozó, és felesége Elizabeth Chandler. Az oldal 2007 januárjában kezdte meg működését, decemberre pedig több mint 650 000 tagja lett. A Goodreads lehetővé teszi, hogy a felhasználók szabadon keresgéljenek a könyvek, ajánlások és vélemények között az oldalon. A regisztrált felhasználók létrehozhatnak saját könyvtárakat, és könyv illetve olvasmány listákat. Több olvasó csoportokat is alkothat, ahol megoszthatják a könyvélményeket és véleményeket, valamint nyomon követhetjük, hogy mit olvasnak épp a barátaink. Jelenleg 25 millió tagot, 750 millió könyvet és 29 millió ajánlást számlál az oldal.
http://www.worthofweb.com/blog/case-study-founder-otis-chandler-talks-about-goodreads/
2012: Amazon=korlátozó akadály
A Goodreads forrásként évekig az Amazon metaadatait használta, míg 2012-ben meg nem szakították a kapcsolatot és aláírtak egy szerződést az Ingram vállalattal. Ez a megállapodás lehetővé tette a Goodreads számára a hozzáférést könyvborítókhoz, valamint a közzétételüket. Korábban az Amazonnal kötött korlátozó API megállapodás, nem engedélyezte az adatok felhasználását mobil alkalmazásokra.  
2013: Amazon=a tökéletes üzlettárs
Egy év sem telt el és korábbi nyilatkozatait megcáfolva Otis Chandler bejelentette, hogy az Amazon és a Kindle a lehető legjobb partner a Goodreads számára. Még 2013 márciusában bejelentette az Amazon, hogy felvásárolta a Goodreads oldalt egy meg nem nevezett összegért.
Kép forrása: http://www.joelgoldman.com/get-goodreads/
Miért a változás?
A Goodreads ötlete 2006-ban született meg Otis Chandler nappalijában. A weboldal egy magántulajdonban lévő adatbázis, melynek célja, hogy a legátfogóbb legyen a Földön, valamint minőségi könyvajánlókat tegyen közzé. A Goodreads létrehozásának pénzügyi körülményei soha sem lettek nyilvánosságra hozva, azonban több cég is támogatta őket a kockázat ellenére is a korai években. A True Ventures és más cégek is támogatták őket, mintegy 2-3 millió dolláros becsült összeggel. Hat év működés után a weboldal elérte azt a pontot, ahol a befektetőt már keresni kezdték a Goodreads lehetőségeit és a nyereséget.
A bennfentes szakértők megkérdőjelezték a Goodreads számainak érvényességét, különösen a regisztrált tagok létszámát, mely meghaladta 2012-re a 16 milliót. Az elemzők értékelése szerint a tényleges bevétel nem közelíti meg a felhasználói adatokat, népszerűséget és a közösségi életet, ami zajlik az oldalon. Eközben az Amazon göröngyös utat járt be a könyvajánlóival, melyekért komoly díjakat fizetett ki. Egyértelműen jó vásárnak ítélte meg a Goodreads oldalt az Amazon. Nem kellett eltelnie egy hétnek sem ahhoz, hogy az Amazon tárgyalásokat kezdjen az Apple-lel, miután felvásárolták a Goodreads. Azóta komoly összegért cserébe letölthető a Goodreads mobil alkalmazása ingyen minden Apple készülékről is. Bebizonyosodott, hogy az Amazon nem az ablakon dobta ki a pénzét, mikor felvásárolta a Goodreads weboldalt.

/Eredeti cím: HERTHER, Nancy K.: Goodreads : Social Media Meets Readers Advisory. = Online Searcher, 37. köt. 2. sz. 2013. p. 38-41./
Készítette: Földházi Melinda


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése