Vicki
Darling: Reader Development in New Zealand Public Libraries című
cikke az új zélandi közkönyvtárak olvasásfejlesztési
stratégiáit ismerteti.
A
szerző már a cikk elején kiemeli, hogy Új- Zélandon az olvasás
a legnépszerűbb szabadidős tevékenységek közé tartozik. Ebben
fontos szerepek játszanak a könyvtárak is, mint ahogy a szerző
írja: „A könyvtáraknak fontos szerepük van az olvasásban,
amely áthatja az egész társadalmat.” Ennek értelmében tehát
az új- zélandi könyvtáraknak fontos feladata a felhasználók
olvasásra való ösztönzése. 2007-ben egy felmérést végeztek az
új- zélandi könyvtárak körében, hogy megtudják: milyen módon
igyekszenek fejleszteni az olvasáskultúrát, emellett a
személyzettel, valamint a tervezési dokumentumokkal kapcsolatos
kérdések is szerepeltek a kérdőívekben. A tanulmány ezen
felmérés eredményeit kívánja ismertetni. Összesen 28 válasz
érkezett, azonban már ez is elegendő ahhoz, hogy képet kapjunk az
olvasáskultúra fejlesztésének módszereiről.
A
felmérésből kiderül, hogy a válaszadó könyvtárak nagy része
tervdokumentumban dokumentálja olvasásfejlesztési törekvéseit.
Ebben a dokumentumban többek között kiemelik a könyvtárak, hogy
a gyűjtemény hozzáférhetőségének biztosításával kívánják
örömtelivé, hasznossá tenni az olvasást, valamint segítik a
felhasználókat a gyűjteményhez való hozzáférést illetően,
valamint azt, hogy az „olvasás fejlesztése” számukra minden,
ami növeli az emberek olvasás iránti elkötelezettségét,
valamint ami elősegíti az örömteli olvasást. A válaszadók
kisebb hányada jelezte, hogy ezen törekvéseiket a stratégiai,
valamint az éves tervükbe is belefoglalják. Egy másik kérdése
az volt a felmérésnek, hogy a könyvtárban folyik-e valamilyen, az
olvasásra ösztönző tevékenység, foglalkozás. Szinte mindegyik
válaszadó könyvtár végzett erre irányuló tevékenységet, mint
például az új, vagy ajánlott könyvek megjelölése- ezek aztán
különösen népszerűek voltak a használók körében (jó példa
erre hazánkban a FSzEK Böngészdéje, ahol külön teszik az új,
ajánlott könyveket). A válaszadók közül igen kevesen
működtetnek olvasókört, külső helyszínre szervezett klubot. A
könyvajánlók azok, amelyek elterjedtek az összes válaszadó
könyvtárban, ugyanis ez segíti a olvasót, hogy kiválassza a
számára érdekesnek tűnő dokumentumot. Ezek a könyvajánlók
gyakran blogok, űrlapok, hirdetőtáblákra írott vélemények
formájában vannak jelen a válaszadó könyvtárakban. A 28
válaszadó könyvtár közül 23 intézményben rendszeresen
történnek szerzői látogatások, amelyek voltaképpen
könyvbemutatók. A könyvtárak többsége jelezte, hogy az esti
órákra időzített író- olvasó találkozók a leghatékonyabbak-
főleg a felnőttek szemszögéből nézve. Mindössze egy vidéki
könyvtár vallott kudarcot: a megszervezett író- olvasó találkozó
nem vonzotta a közönséget, így meg is szüntették az ilyenfajta
események szervezését. A válaszadók közöl 17 könyvtár
jelezte, hogy az előbb ismertetett praktikákon kívül másfajtákat
is bevet az olvasás ösztönzésére, mint például az iskolákban
történő mesemondás, versfelolvasások, idősek számára
szervezett teadélután felolvasással egybekötve, évenként
megrendezett esszé versenyek tanulók számára. Természetesen
nemcsak a felnőttekre, hanem a gyerekekre, a fiatalokra is
igyekeztek kiterjeszteni az ilyen irányú törekvéseiket: 19
könyvtár válaszolta azt, hogy folyik náluk az őket megcélzó
tevékenység. Ilyen például a nyári olvasó programok (hazánkban
a FSZEK nyári olvasótábora erre jó példa), valamint 15 könyvtár
szervez rendszeresen olvasásfejlesztő programokat gyermekek
számára. Emellett egyes könyvtárak az iskolákra is igyekeznek
kiterjeszteni „hatáskörüket”: ezen könyvtárak egyes
alkalmazottai rendszeresen ellátogatnak az iskolákba, ahol
tanácsokkal látják el a tanulókat, hogy miit érdemes olvasniuk.
Természetesen a könyvtárak méretétől függ, hogy milyen
mértékben alkalmaznak olvasásfejlesztési eszközöket:
egyértelmű, hogy a nagyobb könyvtáraknagyobb eséllyel
rendelkeznek kifinomultabb könyvtári rendszerrel, blogokkal,
interaktív weboldalakkal, mint a kisebb könyvtárak. A felmérésben
részt vevő könyvtárak nagy része jelezte, ogy az általuk
kiemelt műfajjal kapcsolatos könyvjelzőket, szórólapokat
terjesztenek olvasóik között, ezzel is megkönnyítve számukra az
olvasnivaló kiválasztását. Emellett a könyvtáak nagy hányada
rendelkezik olyan könyvtári rendszerrel, amely kisegítő
funkciókat tartalmaz, amely megkönnyíti a használók számára a
választást. Ilyen például az új beszerzéseket közló lista
(hazai könyvtárain közül ezt sokan a weboldalukon keresztül
ismertetik). A címkézési lehetőség kevésbé elterjedt,
mindössze hat könyvtár jelezte, hogy katalógusukon keresztül egy
személyes olvasói profi segítségével lehetőség van a kötetek
címkézésére. Sajnos azonban az olvasásfejlesztésben számos
akadály is felmerül: három könyvtár nem jelölte meg ezeket,
azonban a megkérdezett intézmények jelentős része a pénz, idő,
munkaerő akadályát jelölte meg gátló tényezőként az
olvasásfejlesztés terén. Mivel mindenhol az emberi tényező a
legfontosabb, az olvasásfejlesztés területén igen fontos a
könyvtárosok hozzáállása, felkészültsége: a megkérdezett
könyvtárak nagy része folytat személyzeti képzést e téren,
hogy a használóknak a lehető legjobb szolgáltatást tudják
nyújtani.
Természetesen
a könyvtárvezetők felfogása sem egészen egységes arról, hogy
miként fogják fel az olvasásfejlesztést. A legtöbbjük üzletként
fogja ezt fel, de a válaszok nem egyhangúak ezen a területen. Egy
könyvtár szerint nem tek9nthető lényeges szolgáltatásnak az
olvasáskultúra fejlesztése. Voltak azonban olyan intézmények,
amelyek azt válaszolták, hogy nincs külön költségvetés ilyen
jellegű események megszervezésére, lebonyolítására, megfelelő
személyzetnek kéne ezt végezni, valamint hogy stratégiai
dokumentumaikban rögzíteniük kéne a könyvtáraknak az ezen
irányú törekvéseiket.
Az
eredeti cikk: Vicki Darling: Reader development in Nev Zealand publi
libraries. In: APLIS, Jun2008, Vol 21. Issue 2, 66- 77. p. (A cikk elérhető az EBSCO adatbázison keresztül.)
A recenziót készítette: Szakolczi Gabriella
A recenziót készítette: Szakolczi Gabriella
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése