keresés

2014. április 16., szerda

A rohamosan terjedő saját kiadás összekuszálja a terjesztési csatornákat


Nancy K. Herther egy új kiadási formával kapcsolatos jelenségkört jár körül különböző forrásokra és véleményekre támaszkodva. A szerzői saját kiadás körüli viták felkavarják a kiadói világot és a könyvtári közösségeket is. Herther rövid történeti visszatekintésében megállapítja, hogy a saját kiadás nem új jelenség, példaként Albrecht Dürert hozza fel, aki műveit maga adta ki. A huszadik század közepén a magánkiadás a legkevesebbre értékelt megjelenési forma volt („hiúságkiadás”), idővel a negatív megítélés megváltozott, ma már mindenhol olvashatunk a saját kiadású szerzők sikereiről.
Felhasználják az internetet, a közösségi médiát, ezen kívül a 21. századi saját kiadás aranylázának sikeréhez hozzájárul a szakmai hozzáértés és a szerencse is. A növekvő elfogadottságot dokumentálja az a tény is, hogy az Amazon 2012 szeptemberi 100-as (bestseller) eladási listáján szereplő könyvek közül 27 a saját kiadás-szoftverrendszer (Kindle Direct Publishing) által született. Az új technológiák konvergenciája folytán a saját kiadás egy új, megbélyegzéstől mentes hírnévnek örvendhet, a hagyományos kiadás legitim változataként.
A hagyományos kiadók bekapcsolódnak a cselekménybe. Annak ellenére, hogy a legnagyobb irodalmi díjak még nem fogadják el a saját kiadású művek jelentkezését, a hagyományos kiadók már ismerkednek az új területtel és beszállnak az üzletbe. A szerző számos példát sorol: a Penguin Random House megszerezte az Author Solutions, a legnagyobb saját kiadás céget. 2013 februárjában Apple iBookstore bevezette Breakout Books-t, nagyobb hitelességet adva az egyre fontosabbá váló saját kiadásnak; ez az új kategória a kiadóknak és szerzőknek műveik számára marketing és promóciós platformot ajánl fel. Eleinte a legtöbb cím a Smashwords-ből származott, a saját kiadás és forgalmazás platformjából. Ma már sok és különféle forgalmazási csatornák léteznek az e-kiskereskedőtől az egyéni szerzők weboldaláig. B. Star megállapítása szerint saját kiadás megnyitja a lehetőséget az alacsony költségű vagy ingyenes publikálás, a szerzői jogok teljes birtoklása, az árazás, a megjelenés időzítésének, vagy a terjesztés módjainak irányítása, illetve az internetes marketing előtt.
Fejlődő, kiforrottabb kiadói rendszer. Az Inkling az e-szöveges könyvekre fókuszál, Habitat termékeik a hivatásos írók számára készített digitális könyvkiadási eszközök. Az oktatási szoftverfejlesztő Kno cég interaktív tanulási platformot (Kno Advance) kínál kiadók és szerzők számára, amely segítségével ingyen tudnak egy egyszerű fájlból interaktív könyvet készíteni percek alatt. Ezekben az esetekben gazdag fejlesztési környezetet tapasztalhatunk kockázati tőke jelenlétével és tapasztalt menedzsmenttel, amely jelzi a saját kiadás szektor tényezővé válását és jelentős fejlesztési kilátásait. A tömegfinanszírozású projektek szintén vonzó érdekeltség; finanszírozási technikaként ígéretet jelent a szerzők számára ismertségük kialakítására (H. J. Friedlander). A kiadási eszközök alacsony ára lehetővé teszi számukra, hogy utat találjanak könyveikkel a piac irányába. Kickstarter, Indiegogo és Author.com a három népszerű fórum.
Lépést tartani a jóval, rosszal és a csúffal. Russel Smith: „ha egyszer a könyv megszületett, virtuálisan vagy másképpen, akár a szerző is terjesztheti és reklámozhatja, és pontosan ez az a terület ahol a legtöbb projekt halogatást szenved és elerőtlenedik...” Ez a probléma újabb nehézségeket okoz a kiadási trendekkel való lépéstartásban és a legjobb új művek megtalálásában. Bowker nyilvános adatai alapján több mint 235 ezer  könyv és e-könyv jelent meg saját kiadásban 2011-ben. A New York Times 2012. augusztusi eladási e-könyv- listáján először jelent meg 4 saját kiadású mű. Digital Book World e-könyv eladási listáján [2013] márciusban egy saját kiadású mű lett az első.
Saját kiadású könyvek értékelése (szemléje). A sok újonnan megjelenő könyv- és eladási lista, kapcsolódó weboldal ellenére még mindig nehéz jó címeket találni. Megkérdőjeleződik hitelességük és értékük, többnyire egy elég általános orientációt jelent bizonyos kiadványok értékéhez, minőségéhez. A növekvő publikálási aktivitással való lépéstartás problémájára választ keresve a szerző egzakt kérdésekkel keresett fel több mint húsz nagy könyvszemléző kiadvány szerkesztőt. Az Online Searcher’s rovatvezetője, Deborah Lynne Wiley például széles alapú, nagy merítésű megközelítést alkalmaz a kiadási környezet átvizsgálására: a szabad tematikus böngészés és kiadók, aggregátorok e-mailes listáira való feliratkozás. Véleménye szerint a saját kiadás-piac még formálódó és elég zavaros, túl sok az önjelölt, szerkesztői felügyelete nélkül publikálni kívánó szerző -- elegendő szakirányú és írói kvalitás nélkül. Az új kiadási forma kiszélesíti a piacot a könyvek és más olvasható anyagok számára és eltávolít a publikálás útjából számos hagyományos akadályt. A terület résztvevői (könyvkereskedő, könyvtárosok, szemlézők) hasonló hozzáállást képviselnek: azon dolgoznak, hogy lépést tartsanak a trendekkel és a saját kiadással. Lynne Wiley konklúziója a lehetőségek tekintetében a trendkövetés és a rendelkezésre álló platformok jobb kiaknázása az újabb rendszerek megjelenéséig. Mivel egyre több könyv jelenik meg, az ajánlások egyre nagyobb jelentőséget nyernek. Az olvasók rászorulnak az ajánlókra és a szemlékre, hogy megtalálják a legjobb könyveket, az ajánlások forrása lehet a közösségi média, megbízható barátok, vagy éppen a szemlék. A legtöbb ember személyes ajánlásra (barátaitól) vesz könyvet, de ezen ajánlások közül sok visszavezethető könyveladóhoz vagy könyvtároshoz (és egyes esetekben a szemlézőhöz).
A saját kiadású könyvek jövőbeli szerepe: G. Kawasaki és S. Welch könyvükben felbecsülik a szerzők átlagos költségeit, amely jóval meghaladja az átlagos bevételt és így a megtérülés kilátásai elenyésznek.  A kiadói iparágban összehúzódás zajlik; a saját kiadás a szerzőknek lehetőséget nyújt saját készségük, hírnevük és közönségük fejlesztésére. Jóllehet a szakmában sokan úgy érzik, hogy az információ minősége tekintetében probléma lesz a saját publikációval, Tim Laquintano úgy gondolja, hogy ez az aggodalom túlzott. Érvelése szerint, ha a saját kiadású könyv gyenge információt tartalmaz, nem vív ki magának elegendő figyelmet és forgalmat. Ha mégis népszerűvé válik hibái, hamis információi ellenére, a bloggerek lecsapnak rá és ki fogják gyökerestül irtani. A kiadói munkát Laquintano még szükségesnek gondolja, azonban az információ-kapuőri védelmet már nem érzi meggyőzőnek a digitális rendszer különféle szűrő mechanizmusai mellett. Laura Miller meglátása szerint a saját kiadás talán segíthet megmenteni a hagyományos kiadókat. Manapság a saját kiadású szerzők maguk állítják elő könyveik sikerét. A kiadók ahelyett, hogy ismeretlen szerzőkbe fektetnék pénzüket és munkájukat, leszakíthatják a kész munkát a kialakított reputációval együtt a maximális érettség pillanatában.  A könyvesboltok sem ódivatúak, a könyvkereskedők az Amazonhoz fordulnak, amikor már tudják, mit akarnak.
Szerzők feletti irányítás. A szerzők számára a saját kiadás műveik fölötti nagyobb ellenőrzős érzetét nyújtja. Bella Andre, aki addig csak nyomtatott művekkel jelent meg, kiadója (Harlekin) engedélyezte számára, hogy megőrizze művei digitális jogait. Ez az erőegyensúly típus bemutatja a fő változást a kiadói dinamikában, amelyhez hasonló a filmiparban a stúdiórendszer átruházása. Vivan Yang, kritikai igényű regények sajátkiadású szerzője, az olvasók szerzők felé történő gravitálásáról ír, akire az olvasók mint hasonló profilok megosztójára tekintenek. Jane Friedman, bonyolult rövidtávú jövőt lát: „az online szemlék fontosak összességében, de nem gondolom, hogy a kritikai szemléknek olyan nagy hatása lenne, mint szokták mondani. A közösségi média (Goodreads, vagy Twitter) játszhat jelentős szerepet bizonyos alkotók, könyvek számára, de nincsenek fekete-fehér dolgok, amelyek alkalmazhatóak lennének minden helyzetre. Ez az, ami miatt az egész olyan nehéz és nyugtalanító. Ami jól működik az egyik szerzőnél a másiknál nem.”
Hogyan fog ez a könyvtárakhoz kapcsolódni? A könyvtárak válasza a saját-publikáció jelenségére még nyitott kérdés (Laquintano). A saját kiadás bevezet egy olyan lehetőséget, amit az első könyves szerzők és „zugírók” használnak, hogy nevet szerezzenek maguknak és elinduljanak a hagyományos kiadás felé. Emellett megfigyelhető az is, hogy egyes szerzők a hagyományos módon (kiadóknál) kezdenek publikálni, majd saját kiadásban adják ki más jellegű műveiket a hagyományos kiadásúak mellett. Jelenleg a szerzőséggel kapcsolatban feszültség érezhető, ami a könyvtárak számára is problémává vált, amely ebben a kérdésben foglalható össze: mi a jobb, ha a könyvnek van kiadója, vagy ha olvasói vannak? A kettő nem zárja ki egymást. Eddig általában egy kiadó volt szükséges ahhoz, hogy megszerezzünk egy nagy olvasóközönséget, azonban ez valószínűleg nem lesz mindig így. A kiadói modellek megsokszorozódnak. A saját-kiadás növekedése folytatódni fog két formában --fejti ki Friedlander-- egyrészt mint a hagyományos kiadás kiegészítője a nem hagyományos formátumú könyvek és új műfajokkal kísérletezők számára. Másrészt mint a hagyományos kiadási modell alternatívája olyan szerzők számára, akiknek erőteljes eszmei alapelvekkel rendelkeznek vagy magasan specializált információkat adnak közre.
Fejleszd ki a saját piacodat. Napjainkban a szerzők saját piacaikat fejleszthetik stratégiai szemlélet birtokában műveiket elhelyezve a legmegfelelőbb terjesztési csatornákon. Mindebben felhasználják a közösségi médiát a potenciális olvasóikkal való kapcsolat fejlesztésére. Több szereplő hite szerint ez az új szerkezet jobb könyveket termelhet ki, mint a létező kiadói-alapú rendszer. Joe Konrath szerint „a jövőben a bestseller listákon nem a szerzők neve fog dominálni, hanem a jó könyvek [címei].” 

Eredeti cím: Today’s self-publishing gold rush, complicates distribution channels by Nancy K. Herther
Online searcher vol. 37. köt. (2013 szept./okt.) 5. sz. p. 22-26.
(Palásti Gábor)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése