84 könyvtártól kértem segítséget, 59-en válaszoltak is az általam
feltett kérdésekre. Közülük 49 könyvtár végez elégedettség mérést, ami nagyon
jó aránynak tűnik, de csak 38%-nál mondható ez rendszeresnek. tíz könyvtárban
tavaly, 17 könyvtárban a 2010-2012 közötti időszakban, 9 könyvtárban pedig csak
2010 előtt volt az utolsó felmérés. Jónak mondható, hogy többségük viszonylag a
közelmúltban mérte fel olvasói elégedettségét utoljára. Tíz könyvtár egyáltalán
nem végez elégedettség vizsgálatot, de másképp azért oda szoktak figyelni
olvasóközönségük véleményére.
Az esetek túlnyomó többségében maga a
könyvtár szokta végezni a felmérést, főleg papíralapú vagy online kérdőíves
módszerrel, bár utóbbi sajnos még nem elterjedt hazánkban. A kitöltési arány
általában jónak mondható, de az eredmények közzététele sokhelyütt elmaradt,
pedig szükség lenne rá.
Az érintett kérdéskörök nagyjából megegyeznek
a könyvtáraknál, de persze minden kérdőív más és más. A könyvtár helyzetétől, a
felmérni kívánt területtől függ, hogy ki hogyan állította össze a kérdőívet, s
mire kíváncsi. Az igények, változtatások, fejlődés megvalósítását illetőleg
vannak könnyebben és nehezebben (vagy egyáltalán nem) kivitelezhető dolgok, s
van olyan kérdés, amire többször is vissza kell térni. A bürokrácia (fenntartó), a
környezeti adottságok (épület jellege, infrastruktúra), a pénz és a hozzáállás akadályozhatják, de segíthetik is
az olvasóknak való megfelelést.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése