keresés

2014. április 15., kedd

A hazai könyvtárak elégedettség vizsgálati szokásai általánosságban

Először az általános, minden könyvtártípust átfogó helyzetképet alkottam meg, ennek eredményeit szeretném röviden, saját készítésű ábrákon keresztül bemutatni.




84 könyvtártól kértem segítséget, 59-en válaszoltak is az általam feltett kérdésekre. Közülük 49 könyvtár végez elégedettség mérést, ami nagyon jó aránynak tűnik, de csak 38%-nál mondható ez rendszeresnek. tíz könyvtárban tavaly, 17 könyvtárban a 2010-2012 közötti időszakban, 9 könyvtárban pedig csak 2010 előtt volt az utolsó felmérés. Jónak mondható, hogy többségük viszonylag a közelmúltban mérte fel olvasói elégedettségét utoljára. Tíz könyvtár egyáltalán nem végez elégedettség vizsgálatot, de másképp azért oda szoktak figyelni olvasóközönségük véleményére. 



   Az esetek túlnyomó többségében maga a könyvtár szokta végezni a felmérést, főleg papíralapú vagy online kérdőíves módszerrel, bár utóbbi sajnos még nem elterjedt hazánkban. A kitöltési arány általában jónak mondható, de az eredmények közzététele sokhelyütt elmaradt, pedig szükség lenne rá. 



   Az érintett kérdéskörök nagyjából megegyeznek a könyvtáraknál, de persze minden kérdőív más és más. A könyvtár helyzetétől, a felmérni kívánt területtől függ, hogy ki hogyan állította össze a kérdőívet, s mire kíváncsi. Az igények, változtatások, fejlődés megvalósítását illetőleg vannak könnyebben és nehezebben (vagy egyáltalán nem) kivitelezhető dolgok, s van olyan kérdés, amire többször is vissza kell térni. A bürokrácia (fenntartó), a környezeti adottságok (épület jellege, infrastruktúra), a pénz és a hozzáállás akadályozhatják, de segíthetik is az olvasóknak való megfelelést.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése