Minden ember rendelkezik
gondviselői kötelezettségekkel, melynek keretében beteg, munkaképtelen vagy
idős személyekről gondoskodik.
Gondviselés az USA-ban egy
2009-es felmérés szerint: az USA-ban 65,7 millió gondviselő tevékenykedik.
Az Elektronikus Családi
Gondviselő 2011-ben összeállított beszámolója szerint: a 21. sz.-ban a családi
gondviselők sokkal fogékonyabbak a technológia iránt, mint az átlagos
internetezők.
Az információs szakemberek sem
mentesülhetnek a gondviselői felelősség alól, ami információkövetési
elvárásokkal egészül ki. Rendelkezniük kell a referensz interjúhoz szükséges
képességekkel, kapacitással, hogy megértsék a magánéleti, hozzáférési és
megosztási kérdéseket. Egyedi feladatuk, hogy kiválasszák a megfelelő
segédeszközöket igényeik kielégítésére, közben másokat is segítsenek az
igényeiknek megfelelő eszközök kiválasztásában, akár szakmai, akár személyes
jelleggel.
A cikkben egy orvosi könyvtáros
személyes történetét olvashatjuk, melyben ecseteli, milyen módszerekkel
gyűjtötte össze és tárolta egészségügyi információit családja és beteg gyermeke
számára.
A beszámoló egyben illusztrálja
az információs szakember szerepét is: nem elég kutatónak lenni, pusztán adatbázisokban
keresni, fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő kommunikációs eszközöket is,
melyekkel megosztható az információ.
„Az egészségügyi nyomozás éve”
„Olyan rendszerre volt szükség,
amely alkalmas az alábbiakra:
-
Meglévő adatok, elérhetőségek és kutatások
rendszerezése
-
Jövőbeni találatok és újonnan szerzett egészségügyi
partnerek rövid vagy hosszú távú elhelyezése
-
Az információk kommunikációja a különböző
tudományterületek képviselőit felvonultató szakértői csapatunk tagjai között
-
Egészségügyi számlák követése
-
Sürgősségi elérhetőségek és a kapcsolódó adatok elérése
-
Az információk megosztása
Elkezdtem előkészíteni a mostanra
ominózussá vált 3”-gyűrűs irattartót: egészségügyi szakirodalom elemzése és
kivonatolása, laboratóriumi rekordok archiválása. Utánanéztem az ingyenes
internet- és alkalmazásalapú eszközök nyújtotta segítségeknek.”
CAREZONE
„A CareZone /carezone.com/ a
személyiségi jogok tiszteletben tartását és funkcionalitást ígér. Kifejezetten
gondviselők számára lett kialakítva. Privát eszköz, a hozzáférés
engedélyezéséhez szinteket állapít meg. Nincsenek rajta hirdetések. /A
társalapítók Jonathan Shwartz, a Sun Microsystems korábbi vezérigazgatója és
elnöke, valamint Walter Smith, az Apple és a Microsoft korábbi
termékfejlesztője és menedzsere/.
Közvetítő alkalmazással is
rendelkezik, mely lehetővé teszi hangüzenet rögzítését és 100 címzetthez való
eljuttatását.
A Folyóirat opció vezetett
elsőként a CareZone-hoz. Orvosi naplóként használtam, fő sikerélményemet
azonban az esetenkénti privatizálás és az a lehetőség jelentette, hogy akkor is
diszkréten megoszthattam megfigyeléseimet, mikor a lányom a szobában
tartózkodott. Csalódást okozott viszont az export opció és a
tagelési/kategorizálási opció hiánya.
A Kapcsolat opció döntő fontosságú
volt az orvosi adataink centralizálásában. Azonban itt is csalódást okozott,
hogy nem lehetett ugyanazt a kapcsolati módot alkalmazni az egyének között.
A fénykép- és fájlfeltöltési
opciót szkennelt és fényképekkel ellátott egészségügyi rekordokhoz használtuk.
Ez volt a hiányzó kapocs a fájlok digitalizálásához.
Mindezek mellett a CareZone
Elintéznivalók, Jegyzetek és Naptár opciókkal is rendelkezik.
Mindent összevetve, a CareZone
Család az aktuális körülmények követésére és diagnosztizálásra egyaránt
alkalmas, igen hasznos eszköz, habár a háromgyűrűs irattartóm továbbra is
segítség az egészségügyi számlák és biztosítási költségek nyomon követésében.”
CARINGBRIDGE
„Egy közösségi médiás eszköz,
mely képes vészhelyzet vagy kritikus egészségügyi esemény esetén összekötni a
családtagokat és barátokat. Csak az általunk megadott személyek rendelkeznek
hozzáféréssel. Ez is elsősorban gondviselők számára készült, de személyes
használatra is igénybe vehető.
Ez az eszköz lehetőséget adott
számomra, hogy megértsem a naplóvezetést és a folyamatot, amit a CareZone
Családban dokumentáltam.
Fő hozzáférésem a belépéshez és
tartalomszerkesztéshez egy alkalmazáson keresztül zajlott, ahogy átugrottam a
CareZone-ból a CaringBridge-be. Menedzseltem a hozzáférést, a forrásokat, az
oldal kinézetét a weboldalról. A Forrás oldalt arra használtam, hogy megbízható
linkeket társítsak a betegre vonatkozó információkhoz, melyeket a webböngészőm
és a CareZone jegyzeteim alapján állítottam össze. Egy bizonyos támogatottsági
szint elérése után szélesítettük a hozzáférést a Facebook oldalunkon
elhelyezett, a CaringBridge-re mutató linken keresztül, de megkívántuk a
regisztrációt.
A CareZone kiszélesítette
termékkínálatát Hírekkel, mely egy linken keresztül osztható meg.
Az összegyűjtött források
többségét könyvjelzőként tároltam webböngészőmben. A megosztáshoz kerestem egy
olyan eszközt, mely nagyobb szerzői ellenőrzést tesz lehetővé, emellett egy
társoldal létrehozását is biztosítja egy Facebook csoport, az „Epilepsziával
küzdő gyermekek anyukái” számára. Később ráébredtem, hogy forrásaim szélesebb
közönség által is felhasználhatóak a kapcsolódó témák miatt. Így forrásoldalam
linkké vált.”
Google Oldalak
„A Google Oldalak gyors weboldal
telepítési funkciót és a források mappaalapú bemutatását biztosította, de
akadályt jelentett, hogy nem tudtam fizetett domain nevemhez igazítani, nem
rendelkezett fejlett szortírozási funkcióval, a linkek listájának rendezését
nem tette lehetővé a felhasználó számára.
Jelenleg azon dolgozom, hogy az információinkat
a WordPress-be költöztessem át, mely interaktív táblázat funkcióval
rendelkezik, amivel a seizuresmartparenting.com oldalon publikálhatok.
Az olyan egészségügyi források és
megosztási eszközök, mint a CareZone és a CaringBridge nyugtattak meg minket,
tettek tájékozottá és erőssé a biztosításokkal és az egészségügyi
szolgáltatókkal szemben.
A közösségi médiával kombinálva
ezek az eszközök hozzásegítettek ahhoz, hogy tarthassuk a kapcsolatot azokkal,
akik segíteni tudtak, valamint egy olyan támogatási platform alapjaival láttak
el bennünket, melynek révén mi is segíthettünk másoknak.”
A recenziót fordította és
összeállította: Brém Zsuzsanna
2014. április 13.
Forrás: McBRIDE FELTER,
Laura: Collecting, organizing and communicating medical information. In: Online
Searcher. Vol. 37. (November/December 2013) no. 6. 11-15. p.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése