[A műhöz készült minta-adatlap]
1. Alapadatok
- Cím: Your Letter
- Eredeti cím: 당신의 편지
- Szerző: Hyeon A. Cho (현아 조)
- Eredeti megjelenés: 2018
- Formátum: Digitális (webtoon), nyomtatott
- Terjedelem: 10 fejezet (befejezett, rövid történet)
- Műfaj: dráma, ifjúsági irodalom, iskolai történet, slice of life…
- Célcsoport: 12+
- Terápiás relevancia (problématípusok): iskolai bántalmazás (bullying), szorongás, trauma, magány, kirekesztettség, barátság, újrakezdés, beilleszkedés, önértékelés, …
- Elérhetőség: Webtoon
Ezek az alapadatok jelölik ki azt a keretet, amelyben a biblioterapeuta a művet elhelyezheti: kinek ajánlható, milyen terjedelmű, milyen témákat érint, milyen érzelmi mélységre számíthatunk.
2. A mű rövid ismertetése
A „Your Letter” egy érzelmes és vizuálisan megkapó, rövid történet, amelynek a főhőse, Sori Lee egy középiskolás lány, aki korábbi iskolájában zaklatás (bullying) áldozata lett, miután kiállt egy társa mellett. A traumák miatt új iskolába kerül, de továbbra is zárkózott marad, és a bizalmatlanság rányomja bélyegét a beilleszkedésére. Az áttörést egy rejtélyes, névtelen levél jelenti, amelyet a padja alatt fedez fel. Ez a levél egy kincskereső játékot indít el az iskola területén, újabb és újabb elrejtett üzenetekhez vezetve a lányt. A levelek Sori gyógyulását segítik elő, miközben nemcsak az iskola rejtett, varázslatos szegleteit fedezi fel, hanem lassan sikerül barátságot kötnie, valamint újra megtanul bízni másokban és önmagában is. A történet finoman építkezik a végén található, meglepő és katartikus csavarig, amely újraértelmezi a levelek forrását és a gyógyulás folyamatát.
3. Miért alkalmas terápiás célra? (Kurátori indoklás/megjegyzések)
Tartalmi szinten:
- A trauma finom feldolgozása: Bár a téma súlyos, a mű a remény és a kedvesség nyelvén szólal meg. Nem explicit módon ábrázolja a bántalmazást, hanem a következményeire és a gyógyulásra fókuszál.
- Erős azonosulási lehetőség: A történet főszereplője mélyen átélhető problémákkal küzd (kirekesztettség, bántalmazás utóhatásai), ami segíti a hasonló tapasztalatokkal rendelkező fiatalokat az azonosulásban.
- A levél motívuma: A kézzel írt levél személyessége a digitális korban az intimitás, az odafigyelés, a remény és a kapcsolódás szimbóluma, amely hidat képezhet az olvasó felé.
Vizuális szinten:
- Pasztellszínek és lágy rajzstílus: A mű rajzstílusa (lekerekített formák, meleg pasztellszínek) önmagában is szorongáscsökkentő, „biztonságos teret” teremt, nyugalmat és a biztonságot sugároz, ami alapfeltétele az olvasók bevonásának.
- A testbeszéd ábrázolása: A paneleken kiválóan megfigyelhető Sori testbeszédének változása A főhős, Sori testtartása a történet elején görnyedt, tekintete lesütött, a paneleken gyakran kicsinek ábrázolják a nagy terekben. Ahogy halad előre a kincskeresésben, úgy „nyílik ki” vizuálisan is: felegyenesedik, felveszi a szemkontaktust. Ez kiválóan alkalmas a testbeszéd (nonverbális jelek) és az önbizalom összefüggéseinek elemzésére.
- Érzelmi átvezetés képekkel: Vizuális műként a képek segítenek az érzelmek kifejezésében ott, ahol a szavak esetleg nehezen jönnének. Ez megkönnyíti a feldolgozást azok számára, akik kevésbé verbálisak, vagy nehezen beszélnek a saját élményeikről.
Tehát ez a mű minden szempontból jól demonstrálja azt, amit a projekt célként tűzött ki: vizuálisan erős, de nem terhel túl; érzékeny témát dolgoz fel biztonságos módon; széles korosztály számára befogadható; jól tagolható, strukturált, terápiás vonatkozásokban gazdag. Emellett olyan mű, amely a magyar közoktatási és mentálhigiénés környezetben is releváns.
4. Módszertani segédletek (Terápiás óratervezetek)
A gyűjtemény ezen szekciója a biblioterápiás foglalkozások gyakorlati megvalósítását támogató, kidolgozott segédanyagokat tartalmazza. „Your Letter” című műhöz kapcsolódóan itt találhatóak majd a különböző célcsoportokra és tematikákra (pl.: bántalmazás utóhatásai, empátiafejlesztés, közösségépítés) szabott óratervezetek.
Ezek a segédletek, többek között a következők szerint lesznek rendszerezve:
- Korosztály szerinti bontás
- Foglalkozás típusa: Egyéni konzultációhoz és csoportos (osztálytermi) foglalkozáshoz igazított javaslatok.
- Fókuszpontok: Külön modulok a vizuális elemzésre, a karakterek motivációira és a katarzis élményére összpontosítva.
A biblioterapeuta a gyűjteményből a saját céljainak és a csoport igényeinek legmegfelelőbb, kész óratervezetet vagy modulokat választhatja ki a munka megkezdéséhez.
Összegzés:
Ezzel a harmadik bejegyzéssel lezárul az a folyamat, amely során a vizuális történetek biblioterápiás potenciáljától eljutottunk egy konkrét, szakmailag alkalmazható prototípusig. A „Your Letter” példája jól mutatja, hogy egy webtoon nem csupán vizuális élmény, hanem olyan pedagógiai és terápiás erőforrás is, amely biztonságos teret teremt egyéni és csoportos feldolgozásokhoz egyaránt.
A vizuális narratívák különösen fontosak azok számára, akik nehezen fogalmazzák meg a tapasztalataikat, vagy akik a képek által közvetített érzelmi jelekből könnyebben merítenek erőt. A tervezett gyűjtemény célja éppen az lenne, hogy ezt a gyógyító erejű vizuális világot rendszerezze, értelmezze és elérhetővé tegye.
Ha egyszer megvalósul, a platform hidat teremthet a fiatal, képeken szocializálódott generációk és a biblioterápia között – és segíthet abban, hogy a történetek ne csak elmesélve legyenek, hanem meg is érintsenek.




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése