keresés

2025. december 9., kedd

A levelektől a gyógyulásig: egy webtoon biblioterápiás olvasata


Projektünk első két fázisában a vizuális történetekben rejlő potenciált, illetve a hazai és nemzetközi kezdeményezéseket, gyakorlatokat és hiányosságokat térképeztük fel. Rávilágítottunk, hogy bár a Graphic Medicine nemzetközileg létező fogalom, a hazai fejlesztő biblioterápiából hiányzik egy olyan felület, amely a vizuális műveket – manhwákat, manhuákat, mangákat és webtoonokat – kifejezetten terápiás fókusszal rendszerezné. Az említett két korábbi fázis után a harmadik bejegyzéssel pedig elértünk a gyűjtemény megvalósításának legfontosabb részéhez: az elmélet gyakorlatba való átültetéséhez. Ez a bejegyzés azt szeretné bemutatni, hogyan nézne ki egy konkrét műhöz készült, szakmai célú adatlap a tervezett gyűjteményben. A cél nem egy egyszerű könyvajánló, hanem egy olyan módszertani segédanyag létrehozása, amelyet a könyvtárosok, pedagógusok vagy biblioterapeuták azonnal alapul vehetnek a tervezéshez. A minta-adatlaphoz a dél-koreai „Your Letter” című webtoont választottam – nemcsak letisztult esztétikája és érzelmi mélysége miatt, hanem, mert tematikája kiválóan illeszkedik a biblioterápiás célokhoz.


[A műhöz készült minta-adatlap]

1. Alapadatok

  • Cím: Your Letter
  • Eredeti cím: 당신의 편지
  • Szerző: Hyeon A. Cho (현아 조)
  • Eredeti megjelenés: 2018
  • Formátum: Digitális (webtoon), nyomtatott
  • Terjedelem: 10 fejezet (befejezett, rövid történet)
  • Műfaj: dráma, ifjúsági irodalom, iskolai történet, slice of life…
  • Célcsoport: 12+
  • Terápiás relevancia (problématípusok): iskolai bántalmazás (bullying), szorongás, trauma, magány, kirekesztettség, barátság, újrakezdés, beilleszkedés, önértékelés, …
  • Elérhetőség: Webtoon

Ezek az alapadatok jelölik ki azt a keretet, amelyben a biblioterapeuta a művet elhelyezheti: kinek ajánlható, milyen terjedelmű, milyen témákat érint, milyen érzelmi mélységre számíthatunk.

2. A mű rövid ismertetése

A „Your Letter” egy érzelmes és vizuálisan megkapó, rövid történet, amelynek a főhőse, Sori Lee egy középiskolás lány, aki korábbi iskolájában zaklatás (bullying) áldozata lett, miután kiállt egy társa mellett. A traumák miatt új iskolába kerül, de továbbra is zárkózott marad, és a bizalmatlanság rányomja bélyegét a beilleszkedésére. Az áttörést egy rejtélyes, névtelen levél jelenti, amelyet a padja alatt fedez fel. Ez a levél egy kincskereső játékot indít el az iskola területén, újabb és újabb elrejtett üzenetekhez vezetve a lányt. A levelek Sori gyógyulását segítik elő, miközben nemcsak az iskola rejtett, varázslatos szegleteit fedezi fel, hanem lassan sikerül barátságot kötnie, valamint újra megtanul bízni másokban és önmagában is. A történet finoman építkezik a végén található, meglepő és katartikus csavarig, amely újraértelmezi a levelek forrását és a gyógyulás folyamatát.

3. Miért alkalmas terápiás célra? (Kurátori indoklás/megjegyzések)

Tartalmi szinten:

  • A trauma finom feldolgozása: Bár a téma súlyos, a mű a remény és a kedvesség nyelvén szólal meg. Nem explicit módon ábrázolja a bántalmazást, hanem a következményeire és a gyógyulásra fókuszál.
  • Erős azonosulási lehetőség: A történet főszereplője mélyen átélhető problémákkal küzd (kirekesztettség, bántalmazás utóhatásai), ami segíti a hasonló tapasztalatokkal rendelkező fiatalokat az azonosulásban.
  • A levél motívuma: A kézzel írt levél személyessége a digitális korban az intimitás, az odafigyelés, a remény és a kapcsolódás szimbóluma, amely hidat képezhet az olvasó felé.

Vizuális szinten:

  • Pasztellszínek és lágy rajzstílus: A mű rajzstílusa (lekerekített formák, meleg pasztellszínek) önmagában is szorongáscsökkentő, „biztonságos teret” teremt, nyugalmat és a biztonságot sugároz, ami alapfeltétele az olvasók bevonásának.
  • A testbeszéd ábrázolása: A paneleken kiválóan megfigyelhető Sori testbeszédének változása A főhős, Sori testtartása a történet elején görnyedt, tekintete lesütött, a paneleken gyakran kicsinek ábrázolják a nagy terekben. Ahogy halad előre a kincskeresésben, úgy „nyílik ki” vizuálisan is: felegyenesedik, felveszi a szemkontaktust. Ez kiválóan alkalmas a testbeszéd (nonverbális jelek) és az önbizalom összefüggéseinek elemzésére.
  • Érzelmi átvezetés képekkel: Vizuális műként a képek segítenek az érzelmek kifejezésében ott, ahol a szavak esetleg nehezen jönnének. Ez megkönnyíti a feldolgozást azok számára, akik kevésbé verbálisak, vagy nehezen beszélnek a saját élményeikről.

Tehát ez a mű minden szempontból jól demonstrálja azt, amit a projekt célként tűzött ki: vizuálisan erős, de nem terhel túl; érzékeny témát dolgoz fel biztonságos módon; széles korosztály számára befogadható; jól tagolható, strukturált, terápiás vonatkozásokban gazdag. Emellett olyan mű, amely a magyar közoktatási és mentálhigiénés környezetben is releváns.

4. Módszertani segédletek (Terápiás óratervezetek)

A gyűjtemény ezen szekciója a biblioterápiás foglalkozások gyakorlati megvalósítását támogató, kidolgozott segédanyagokat tartalmazza. „Your Letter” című műhöz kapcsolódóan itt találhatóak majd a különböző célcsoportokra és tematikákra (pl.: bántalmazás utóhatásai, empátiafejlesztés, közösségépítés) szabott óratervezetek.

Ezek a segédletek, többek között a következők szerint lesznek rendszerezve:

  • Korosztály szerinti bontás
  • Foglalkozás típusa: Egyéni konzultációhoz és csoportos (osztálytermi) foglalkozáshoz igazított javaslatok.
  • Fókuszpontok: Külön modulok a vizuális elemzésre, a karakterek motivációira és a katarzis élményére összpontosítva.

A biblioterapeuta a gyűjteményből a saját céljainak és a csoport igényeinek legmegfelelőbb, kész óratervezetet vagy modulokat választhatja ki a munka megkezdéséhez.

Összegzés:

Ezzel a harmadik bejegyzéssel lezárul az a folyamat, amely során a vizuális történetek biblioterápiás potenciáljától eljutottunk egy konkrét, szakmailag alkalmazható prototípusig. A „Your Letter” példája jól mutatja, hogy egy webtoon nem csupán vizuális élmény, hanem olyan pedagógiai és terápiás erőforrás is, amely biztonságos teret teremt egyéni és csoportos feldolgozásokhoz egyaránt.

A vizuális narratívák különösen fontosak azok számára, akik nehezen fogalmazzák meg a tapasztalataikat, vagy akik a képek által közvetített érzelmi jelekből könnyebben merítenek erőt. A tervezett gyűjtemény célja éppen az lenne, hogy ezt a gyógyító erejű vizuális világot rendszerezze, értelmezze és elérhetővé tegye.

Ha egyszer megvalósul, a platform hidat teremthet a fiatal, képeken szocializálódott generációk és a biblioterápia között – és segíthet abban, hogy a történetek ne csak elmesélve legyenek, hanem meg is érintsenek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése