A könyvtár típusa is befolyásoló tényező lehet az elégedettség mérést illetően, a
felmérési szokások könyvtártípusonként különbözőek.
Azért
tartom fontosnak a régiók szerinti elégedettség mérési helyzetkép megalkotását,
mert nem mindegy, hogy a megkérdezett könyvtárak hol
helyezkednek el, ugyanis Magyarország hét régiója eltér egymástól gazdaságilag
és kulturális ellátottság szempontjából is. Arra voltam kíváncsi munkám
során, hogy hogyan oszlik meg az elégedettség vizsgálat jelenléte a
könyvtárakban régiónként, s hol milyen rendszeresek a felmérések. Itt nem térek ki a legutolsó elégedettség vizsgálattal
kapcsolatos kérdésekre, mert úgy gondolom, hogy az általános és a könyvtártípusok
szerinti helyzetjelentések kellőképpen részletesek ebből a szempontból, nem
tartom logikusnak eme kérdéskörök régiók szerinti tárgyalását.
A válaszadás aránya a könyvtártípusokat illetően a következőképp alakult:
A válaszadás aránya a könyvtártípusokat illetően a következőképp alakult:
Az egyes könyvtártípusok megoszlása a következő:
Az elégedettség mérés megléte és gyakorisága, az utolsó felmérés ideje könyvtártípusonként:
Az elégedettség mérést végző, nem végző könyvtárak illetve
a rendszeresség arányai nem térnek el egymástól nagymértékben a vizsgált
könyvtártípusok esetében, viszont az utolsó elégedettség vizsgálat ideje több
felsőoktatási és szakkönyvtárnál sokkal aktuálisabb, mint a megyei és városi
könyvtáraknál.
Az elégedettség mérés jelenléte, gyakorisága és az utolsó felmérés ideje régiónként:
Mindegyik
régióban jó az elégedettség vizsgálat jelenlétének aránya, de a rendszeresség
terén egyik sem jeleskedik különösebben, bár a többi régióhoz viszonyítva az
Észak-Alföldön, a Dél-Alföldön és Észak-Magyarországon jobb a helyzet.
Legrosszabbul a Nyugat-Dunántúli, legjobban pedig a Közép-Magyarországi régió
áll az elégedettség mérés aktualitásának szempontjából.
A felmérés módszerei és az érintett kérdéskörök könyvtártípusonként:
A könyvtártípusok elégedettség mérési szokásai közötti
különbségek főleg az olvasóközönség és az állomány összetételéből fakadnak. A
felsőoktatási és szakkönyvtárakat inkább diákok, kutatók látogatják, akik
nyitottabbak az informatika, az internet adta lehetőségek kihasználására, a
megyei és városi könyvtárak használói közül pedig vannak olyan csoportok, akik
inkább a hagyományos könyvtári ellátás hívei.
Az online kérdőívezés, a könyvtári berendezés és
infrastruktúra modernizálására és az új adatbázisokra való igény inkább a
felsőoktatási és szakkönyvtárakra jellemző, míg a papír alapú kérdőív, a
gyűjtemény összetételének színesebbé tétele kapcsán felmerülő igények, a
könyvtári rendezvényekre irányuló kérdések a megyei és városi könyvtárak
sajátosságai.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése