keresés

2014. május 16., péntek

A glamúr mögött


A kozmetikai cégek régóta tudják, hogy a ‘glamúr’ nem csak az egyéneken múlik, hanem azon is, hogy a cégek milyen üzenetet közvetítenek a vásárlók felé. A szépségipar befolyásának mértéke a vásárlókra elképesztő méreteket ölthet, talán itt jelenik meg leghangsúlyosabban a termékekkel kapcsolatosan megfogalmazott üzenetek szerepe.
Az Online tanulmánya azt vizsgálta, hogy a kozmetikai szegmensben miként jelenik meg és érhető el az információ, milyen szerepet tölt be és milyen befolyással bír. Olyan adatbázisokat, portálokat vizsgált, amelyeken keresztül nagy valószínűséggel a legfontosabb információkat érhetik el az érdeklődők.

A legújabb hírek és trendek a szerző szerint a következő portálokon keresztül érhetők el: CosmeticsDesign.com és GCI: Your Brand is Our Business. Az előbbi a legújabb hírek forrása, itt figyelemmel követhetőek a legújabb kozmetikai trendek, formulák illetve a csomagolások változása. Földrajzilag is szűrhetőek a hírek, Ázsia, Európa és az Egyesült Államok újdonságai is saját oldalt kaptak. a GCI oldal nem az újdonságokkal, hanem inkább a márkákkal és az azzal kapcsolatos kicsit mélyebb témákkal (analízisek, bemutatók, elemzések) foglalkozik.

Az iparági szabályok, előírások is megtalálhatók különböző weboldalakon, mint például az U.S Food and Drug Administration, a Cosmetics Europe - The Personal Care Assosiation és a Health Canada. Ezen oldalak közlik a legfontosabb nemzetközi előírásokat, szabályokat és követendő normákat.

Természetesen több adatbázisban is kereshetőek a szépségiparral kapcsolatos információk. Ilyen például a EWG’s Skin Deep Cosmetics Database, amelyben kereshetőek a különböző termékek összetevői. Így a leendő vevők már a vásárlás előtt ellenőrizni tudják, hogy van-e az adott krémben olyan összetevő, amely káros. (Megj.: ilyen oldal már Magyarországon is van, a kremmania.hu). Hasonló adatokat gyűjt egybe a Cosmetics Ingredient Review, amely 1976 óta foglalkozik a kozmetikai cikkek összetevőivel. A tanulmány további adatbázisokat is megemlít:
A következő adatbázisok nem az összetevőkkel, hanem a kozmetikai cikkek kémiájával foglalkozik részletesebben. A Cosmetics & Toiletries egy ingyenesen kereshető adatbázis, az összetevőket több szempont szerint is rendezték. A MakingCosmetics, Inc. egy webáruház jellegű oldal, ahol az otthoni kozmetikum készítéshez szükséges alapanyagok, eszközök szerezhetőek be.

A tanúsítványok, címkék és szabványok esetében a következő oldalak nyújtanak segítséget:

COSMOS (COSMetic Organic Standard), ahol az európai standardok találhatók
Natural Resources Defense Council (NDRC): egy amerikai környezetvédelmi akciócsoport által működtetett oldal, ahol nagyon sok kozmetikai cikk kereshető. Az oldalon nem csak az adott prodoktumok legfontosabb jellemzői találhatók, hanem az adott termék (akár márka) hitelessége és a megbízhatósága.
Not Tested: iskolai projektnként indult 2009-ben, a vállalatokat listázza az alapján, hogy végeznek-e állatkísérleteket.




A cikk végén egy rövid betekintés olvasható a kozmetikai ipar jelenlegi helyzetéről. 2006-ban például világszerte több mint 270 milliárd dollárt termelt az iparág. A gazdasági válság 2009-ben ugyan visszavetette kissé a bevételeket, de 2010-ben már ismét talpra állt, akkor 382 milliárd dollárt termelt. A fellendülés oka sokoldalú, de az új jellegű reklámozás, a személyre illetve piacra szabás (ugyanazon márka elvileg ugyanolyan terméke máshogy van “keverve” Indiában mint Latin-Amerikában). A nagy kozmetikai vállalatok terjeszkedése jelenleg leginkább a brazil, orosz, indiai és kínia piacokra koncentrálnak. Előrejelzések szerint ezeken a piacokon a 2015-re várt növekedés el fogja érni a 25 százalékot.

Ezeken a piacokon kívül fontos célpiac az afrikai kontinens. Példaként jelenik meg az Avon kozmetikai vállalat. 2007-ben a cég engedélyezte egy független kutatócsoportnak az Oxfordi Egyetemről, hogy tanulmányozzák a forgalmazási rendszerüket Dél-Afrikában. Az Avon a termékeit úgy nevezett tanácsadónői hálózaton keresztül forgalmazza. Az Avon 1990-es belépésekor a népesség 80%a afrikai volt, illetve az apartheid még rendkívül erősen jelen volt, továbbá a fekete nők körében a smink használata kevésbé volt elterjedt. A márka végül 5 éven belül már nyerességgel működőtt. A pénzügyi sikereken kívül fontos eredmény volt, hogy így egy ilyen eladási rendszeren belül a dél-afrikai nők számára önállósát, magabiztosságot is teremtettek. Az ilyen jellegű sikerélményeken kívül még az önfenntartás biztonsága is megjelent. Az oxfordi kutatócsoport szerint a legtöbbet eladott termékek a testápolók illetve az illatszerek voltak. Ezek olyanannyira kelendőek voltak, hogy még az olyan háztartások, amelyekben nem volt víz vagy villamos áram is rendelkeztek az imént említett Avon termékekkel. A 2011-es jelentés szerint az Avon Dél-Afrikában több mint 60%-kal növelte a bevételeit az előző évhez képest. Ez egy olyan országban, ahol szegénység, az erőszak és az egyenlőtlenségek állandóan jelen vannak a szállítási, logisztikai, pénzügyi és beszerzési gondok mellett lenyűgöző.

A tanulmány végén a szerző kitér arra, hogy a kozmetikai iparban nem az a fontos, amit az adott termék ígér (tisztítás, puhítás, stb.), hanem a kép, amelyet ezzel a vásárló kialakít magáról. A tudatos vásárlók számára a reklám inkább taszító, mivel ők azok elolvassák a címkéket, ismerik annyira a vállalatokat, hogy tudják, hogy az ő értékrendükkel ellentétes politikát folytató cégtől nem vásárolnak.

Forrás: Sharp, Crystal: Beyond Glamour. online. vol 36. number 6. 2012. Nov/Dec
Képek: hotstyle.hu; eccouterre.com

Gujzer Zsuzsanna

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése