keresés

2014. május 23., péntek

A Párizsi Könyvtáros Iskola - Fény Európában

  Az első világháború után az ALA (American Library Association) tervbe vette, hogy az izolációs politika ellenére szeretné az európai könyvtárak számára is elérhetővé tenni az amerikai közkönyvtári rendszert. Wilson elnök alatt indult meg ez a törekvés, amely úgymond "elhozta a fényt" Európának. A cél az volt, hogy a könyvtári rendszer átadásával egy filozófiai átadás is történne, amely elősegítené a nemzetek közötti együttműködést. A fő cél azonban a nemzetközi kulturális kapcsolatok fellendítése volt, melyben a megoldást a könyvtárak fejlesztésében és összekötésében látták.
  1918-ban J. P. Morgan létrehozta az American Committee for a Devastated France (ACDF) nevű szervezetet, ,melynek elsősorban a civil és a kulturális javak újjáépítése volt a feladata. Ennek köszönhetően 1919 és 1923 között hat új könyvtárat építettek Franciaországban. A program végeztével azonban nem ért véget a sikertörténet: az amerikaiak szerettek volna egy állandó könyvtáros-iskolát létrehozni. A fő kérdés azonban, amely visszavetette az ügyet, az volt, hogy vajon amerikai könyvtárosokat küldjenek-e a tengerentúlra a képzés lebonyolításához, vagy csupán magát a modellt kapják meg a franciák.
  Szerencsére a tárgyalások sikeresek voltak és 1923 nyarán elindult az első ALA alapokon nyugvó könyvtáros képzés. Az amerikaiaknak mindenképp fontos volt az iskola sikeressége, mivel az innen kikerült végzett könyvtárosokat szerették volna az ACDF által létrehozott új könyvtárakban elhelyezni. Mivel pedig az ALA által bevezetett közkönyvtári rendszert oktatták, így természetesen az új könyvtárakban is amerikai mintájú közkönyvtárak alakultak ki. A franciák azonban nem fogadták kitörő örömmel ezeket a törekvéseket, mivel már volt nekik egy komoly múlttal rendelkező és nívós könyvtáros képzési rendszerük. A következő ütközési pont az volt, hogy az amerikai könyvtári rendszer "jobbnak" lett beállítva, mint a francia. Ez számos sértődésre adott okot és nem könnyítette meg a rendszer terjesztését.
  Az amerikai kulturális expanziós törekvések ellenére az iskola alapgondolata, hogy egyfajta híd és összekötő legyen a kultúrák között, megmaradt. Szakmai tanácsokkal látták el a különböző európai könyvtárakat és az iskola alumni tagjai között több mint huszonöt nemzet tagjai találhatók meg. Az információ áramlása jelentősen megemelkedett és a nemzetközi együttműködések sorozatának (melynek legfontosabb kiindulópontja a Párizsi Könyvtáros Iskola volt) köszönhetően sor került az International Federation of Library Associations (IFLA) 1927-es megalapítására.
  Azonban az 1927-es esztendő nem csak emiatt jelentett fordulópontot. Ekkor került ugyanis válságba az amerikai könyvtári rendszer és emiatt lazult a "fogás" a párizsi iskolán is, mely az amerikai modelltől eltérően egyre jobban a nemzetközi könyvtári feladatok és lehetőségek felé fordult. A folyamatos távolodásnak köszönhetően az iskola 1929-ben bezárásra került. Ez azonban nem csupán a rendszer megingásának köszönhető, hanem egyrészt a párizsi könyvtárosok ellenállásának, akik szerettek volna függetlenné válni amerikai barátaiktól, másrészt a közhangulat olyan irányú változásától, hogy az intézetet egyre jobban az amerikai propaganda szócsövével azonosították.
  A bezárás ellenére a nemzetköziség kiépítésére történt törekvések nem voltak hiábavalók és valóban szükség volt a "fény" kereskedelmére. Hogy mi is a fény? Talán úgy lehetne a legjobban megfogalmazni, hogy az amerikai könyvtári rendszer előretörése és a Párizsi Könyvtáros Iskola képzése sikeresen megvilágította az utat az európai könyvtárosság előtt, hogy melyik a helyes és járható út.

Eredeti cím: Witt, Steven:  Merchants of Light: The Paris Library School, Internationalism, and the Globalisation of a Profession
Készítette: Dudarjev Vitális

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése