Nyíltan felvállalja, hogy nem törekszik teljességre, és nem tekinthető a huszadik század második felét bemutató reprezentatív kiadványnak sem. Elsősorban konkrét pedagógiai tapasztalatokon alapuló irodalomtankönyv és oktatási segédlet. A szerző a Gutenberg János Könyvkereskedelmi Szakközépiskola felkérésére készítette el ezt a könyvet, mely az iskola tantervében szereplő világirodalom tantárgy tantervéhez igazodik. Olyan rendhagyó vállalkozás, mely pedagógia célzattal szól a huszadik század második felének világirodalmáról. A célközönség elsősorban a bölcsészettudományok iránt érdeklődő középiskolát végzett fiatal felnőttek csoportja.
A kiadvány egyes fejezetei akár a középiskolák felső évfolyamaiban,
illetve az egyetemi alapképzésben is lehet hasznosítani.
A könyv felépítése rendkívül
felhasználó-barát: olyan egymástól függetleníthető egységekből, modulokból áll, melyek egy-egy
rész-témát járnak körül, és külön-külön is jól használhatóak az iskolai
képzésben. A huszadik századi irodalmi jelenségek több nézőpontú megközelítése
jellemzi az tananyag feldolgozási módszerét.
A kiadvány fő célja a
továbbgondolásra késztetés. A 20. századi világirodalom óriási mű-kínálata, az
irodalmi kánonok változékonysága, illetve a kulturális viszonylagosság miatt
nincsenek olyan szilárd támpontok, melyek segítséget nyújthatnak az olvasóknak
eligazodni a „művek tengerében”.
A könyv egyfajta fogódzó lehet az olvasóközönség számára, mely megkísérli
áttekinteni a korszak világirodalmával kapcsolatos legfontosabb
irodalomelméleti fogalmakat és irodalomtörténeti korszakokat.
A Világirodalom a modernség után című könyv 3 nagy fejezetből áll. Az
1 fejezet az Irodalom és olvasás a
huszadik század végén, a 2. fejezet a Közelítések
a posztmodern prózához, a 3.
fejezet pedig A regény a modernség és a
gyarmatosítás kora után.
- Irodalom és olvasás a huszadik század
végén
A könyv
bevezető részében a szerző áttekinti a világirodalom fogalmának alakulását
Goethe definíciójától egészen a 20. század második feléig. E tematikán belül a
szerző érinti a fordítás és fordíthatóság,
a kánon és kanonizáció, a történetiség és fejlődéselv valamint a tömegkultúra és az elektronikus médiumok kérdését.
A kánon ill. kanonizáció a 20. század végi irodalom- és kultúra-felfogás egyik
kulcsfogalma. A kánon az adott kulturális korszak pillanatnyi állapotát
tükrözi, s olyan koronként és kultúránként változó szempontrendszer, mely
elősegíti az irodalmi művek rangsorolását, osztályozását, értelmezését. Az ún.
kanonizált művek listája nem egy lezárt halmaz, hanem dinamikusan változó
rendszer, amelyből ill. amelybe ki- és bekerülnek egyes irodalmi műalkotások.
Molnár Gábor
Tamás leszögezi, hogy az irodalom története az irodalom értelmezésének története is, tehát a mű értelmezéséhez
hozzátartozik annak hatástörténete. Az irodalmi kánonok fontos gyakorlati
szerepe egy olyan közös kulturális háttér megteremtése, mely nélkül
elképzelhetetlen egy adott kultúrán belüli kommunikáció.
A Világirodalom
a modernség után című könyv elsősorban a regény műfajára fókuszál. Molnár
Gábor Tamás leszögezi, hogy a 20. század végének jellemző irodalmi műfaja a
regény. Maga a regény-műfaj is nagy átalakuláson ment át az utóbbi két
évszázadban: a 18-19. század fordulóján, főként a női olvasóközönség körében
népszerű, kártékonynak tartott regény a 20. század legnépszerűbb, s egyben
kanonizált műfajává vált.
A szerző nagy
vonalakban áttekinti a huszadik század irodalomtörténetét, érintve a
korszakolás problematikáját. Kísérletet tesz a modernség mint korszakfogalom definiálására, valamint a modernségen
belül elfogadott és meghonosodott további korszakokat is bemutatja. Nagyon
hasznos a gyakran használt modernség-meghatározások pontos, évszámok szerinti meghatározása.
Molnár Gábor Tamás a korszakhatárok kijelölésénél Kulcsár Szabó Ernő
felosztására támaszkodik, miszerint a klasszikus
modernség 1860-1910-ig tart, a történeti
avantgárd 1910-1930-ig, a késő
(kései) modernség 1930-1960-ig, míg a ma is tartó posztmodern kor kezdete 1960-ra datálható.
E periodizáció
természetesen egy olyan keretnek, sémának tekinthető, amely országonként,
nyelvenként, alkotónként sőt művenként is változhat. Átmeneti
egymásmellettiség, illetve az irodalmi előfutárok és „megkésett” alkotók
jelenléte átértelmezik az előbbi korszakolást. Természetesen a határjelölő
időpontok is csak hozzávetőlegesen értendők.
- Közelítések a posztmodern prózához
A könyv második
fejezete a Közelítések a posztmodern
prózához címet viseli. A szerző egyik megközelítési módja az útvesztő, a labirintus motívumának vizsgálata. E motívumvizsgálat Franz Kafka,
Jorge Luis Borges, Alain Robbe-Grillet, John Barth és Umberto Eco műveire
terjed ki. Ezt követően Molnár Gábor Tamás a detektívtörténet népszerű
műfajának posztmodern alakváltozatait mutatja be.
Részletesen
kitér a formabontás és az elbeszélés korlátainak problémakörére is.
- A
regény a modernség és a gyarmatosítás után
A könyv utolsó fejezetében
a szerző a robinzonád műfajának 20.
századi továbbélését tárgyalja Michel Tournier, John Maxwell Coetzee, Jean Rhys
és Christoph Ransmayr művein keresztül. Jean Rhys Széles Sargasso-tenger című regénye Charlotte Brontë Jane Eyre című művének újraírása. Rhys
sajátos nézőpontból, Bertha Mason (Mr. Rochester őrült felesége)
perspektívájából rekonstruálja a Jane
Eyre-ből kimaradt történetet.
Az utolsó
fejezet témája „mágikus realizmusnak” nevezett írásmód jellemzése. A főként
Latin-Amerikához köthető stiláris újítás legismertebb képviselője a nemrég
elhunyt columbiai Gabriel Garcia Marquez, valamint az argentin Julio Cortazar,
a perui Mario Vargas Llosa, valamint a mexikói Carlos Fuentes. A „csodás való”,
mely a „mágikus realizmus” kulcsfogalma a kubai Alejo Carpentier nevéhez
fűződik. A „mágikus realizmus” mint írásmód Garcia Marquez Száz év magány című regényével szinte egybeforrt. E művet az
irodalomtudósok jelentős része a posztmodern alapvető műveként jellemzi, sőt a
„mágikus realista” írásmód a posztmodern egyik jellemző írásmódjává is vált.
Összegzésképpen
megállapíthatjuk, hogy Molnár Gábor Tamás Világirodalom
a modernség után című munkája valóban átad egyfajta sajátos
irodalomszemléletet az olvasóknak. Olyan alapvető fogalmakat is tisztáz,
amelyek bent vannak ugyan az irodalmi köztudatban, de a középiskolát végzett
fiatalok nem biztos, hogy ismerik. A kortárs irodalomban mindig nehezebb
eligazodni, mint a régebbi korok irodalmában, ehhez is hasznos segítséget nyújt
ez a kiadvány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése