Viszony a hagyományos és
hálózati tartalomszolgáltatás felépítményéhez
Hagyományos
értelemben a téma nem létezett az internet és a torrent-technológia megjelenése
előtt, ezért erről nem tudok nyilatkozni. A téma előfutáraként tekinthető a
könyvtári tájékoztatási fejlődése, mely az akkor még elektronikus hálózat
nélküli tájékoztatás köré csoportosult. Az éles határt az internet
megjelenésekor húznám meg, mivel a torrentezés majdnem egyidős az internettel.
De ha csak a legnagyobbat és legelterjedtebb példát nézzük, akkor is már több
mint 11 éve üzemel a Piratebay nevű oldal, melyet már többször próbáltak meg
lekapcsolni/ellehetetleníteni/megszűntetni/törölni mégis a mai napig működik és
világszerte több millióan használják.
A tartalom és téma viszonya
A blog ötvözi az
elméleti és a gyakorlati tudnivalókat a témákról. Eddig az elméleti rész
valósult meg (természetesen nem teljesen, mivel folyamatosan változó tehát az
ismereteket tekintve bővülő témáról van szó). A tartalom alapvetően a
definíciók és sztereotípiák ütköztetésén alapul, azaz mi jut eszünkbe, ha
könyvtárra vagy esetleg az online kalózkodásra gondolunk. Nincsen fekete és
fehér, a szürke árnyalatait célom bemutatni és ezt tükrözi a tartalom is.
A szolgáltatás a hálózati közeg jellegzetességeinek tükrében
A téma
"újszerűsége" és jogi korlátai miatt nem nagyon jellemző, hogy
foglalkozna ezzel a hagyományos értelemben vett hálózati közeg. Külön-külön
vannak külön a fent említett témákkal foglalkozó lapcsaládok, de ezek között
nem fedeztem fel átfedést. Esetleges jövőbeni cél lenne, hogy a blog akár
egyfajta hídként is működhetne a két hasonló világ között, de ezt mindenképpen
felmérések és komolyabb kutatás előzné meg.
A szolgáltatás a felhasználói aktivitások tükrében
Érdekesség, hogy
a 21. század felsőoktatása egyre jobban az internet illetve a hálózat adta
lehetőségek köré csoportosul. Ennek következtében a "mezei" hallgató
egyre többet szörföl, keres és dolgozik az interneten. Elkerülhetetlen tehát,
hogy belefusson olyan tartalmakba, melyek egy könyvtári rendszer keretein belül
(például a szerzői jogi korlátozások miatt) nem elérhetők számára. A
felhasználók tehát gyakran megkerülik a könyvtár által húzott határokat, mivel
nekik elsősorban nem a szabályok betartása a céljuk, hanem a releváns
információ minél gyorsabb megszerzése.
A szolgáltatás a technológiai lehetőségek tükrében
A technológiai
háttér mindkét oldalon igen erős. Mind a könyvtárnak, mind a torrentportáloknak
megvan a maga szubkultúrája, a maga wikijei és a maga linkcsokrokat tartalmazó
weboldalai. Ha sikerülne megvalósulni egyfajta kulturális egymásra hangolódást,
akkor hatalmas mennyiségű információ szabadulna fel. A könyvtári rendszer
biztonságát ötvözve a torrentek szabadságával nagy előrelépést tehetne tenni
mind a tájékoztatás mind az információszolgáltatás terén.
A szolgáltatás és a komplex tájékoztató rendszerek tervezési koncepciója
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése