Mivel a blogomban bemutatni kívánt dokumentum, Illés Árpád
festőművész vendégkönyve egyedi és speciális forrás, ezért ha pusztán erről az
oldalról próbálnám megközelíteni a témafelvetést, akkor nehéz feladatom lenne. Művészeti
forrásokat közlő blogokat ugyanis nehéz találni, hiszen a forrásközlés
alapvetően intézményi feladat. Intézményi szinten azonban már számos ilyen
jellegű digitális gyűjteménnyel találkozhatunk.
Első példám az Archives of American Art, ami túlzás nélkül
aranybánya lehet az amerikai művészetet, művészeket kutatóknak. A Terra Foundation of American Art támogatásával az AAA egy hatalmas léptékű
digitalizálási programba kezdett 2005-ben. Levelek, fényképek, naplók,
vázlatkönyvek találhatóak a gyűjteményben – összesen több mint 12.000
dokumentumot digitalizáltak idáig. A feladatnak azonban még korántsem értek a
végére, mivel az AAA közel 6.000 gyűjteményéből eddig 125-öt digitalizáltak
teljes mértékben. Az egyes gyűjtemények a művészek betűrendjében találhatóak a
honlapon, a digitalizált dokumentumok jól olvashatóak és akár ki is
nyomtathatóak.
Hasonló tevékenységet folytat Franciaországban az Institut National d’Histoire de l’Art. Az INHA digitális gyűjteményében szintén többféle
típusú dokumentum található, levelek, kéziratok, rajzok, fotók egyaránt. A gyűjtemény
böngészhető, a találatok többféle szempontból szűkíthetőek, a keresőmezőben a
betűket beírni kezdve egyből feldobja a lehetséges találatokat. A digitalizált
dokumentumok itt is jól olvashatóak, és itt is van lehetőség a nyomtatásra, sőt
akár letöltésre is.
Magyar viszonylatban hasonló volumenű, művészeti forrásokat
digitalizáló és azt nyilvánosan közlő projekttel nem találkoztam, bár vannak
kezdeményezések, mint például az Artpool Művészetkutató Központ online gyűjteménye. Történeti források kutatására kiváló lehetőség
lehet a Hungaricana adatbázisa, ám a művészettörténészeknek egyelőre még nemigen
akad más lehetőségük, mint személyesen felkeresni a különböző adattárakat.
Megpróbálva reflektálni a témafelvetés egyes pontjaira, a
fentebb említett példák, gyűjtemények hálózatisága leginkább abban jelentkezik,
hogy a virtuális térben és időben közel hozzák a kutatókhoz a forrásokat.
Interaktivitás nem alakul ki ezeken az oldalakon, a digitalizált dokumentumokat
nem lehet kommentelni, megosztani. A gyűjteményeken belüli böngészés, linkelés,
más gyűjteményi oldalakra való eljutás jól megoldott, tehát kinek-kinek
lehetősége van kedve, igénye szerint elmélyülni a témában. Közösség azonban nem
– vagy nem itt – alakul ki a gyűjtemény körül. A különböző social média felületeken természetesen jelen vannak ezek az intézmények, de a közvetlenül a honlapon történő közösségi építkezés elmarad. Végezetül, az értékpluralizmus
értelmezhető talán a legnehezebben ebben a témakörben, hiszen a forrásközlés szükségszerűen objektív műfaj.
Tovább folytatva ezt a gondolatmenetet, talán érdemes azon
elmélkedni egy kicsit, hogyan lehetne egy kicsit „hálózatibbá”, az internetes
közegnek jobban megfelelővé tenni egy művészeti forrásokat közlő online
felületet? Úgy gondolom, hogy amennyiben intézményi forrásközlésekről van szó,
az olvasóknak, látogatóknak akkor is fel lehetne kínálni a kommentelés, posztolás, megosztás,
Pinterestre kitűzés lehetőségét. Egy magánszemély pedig ezen túl még szubjektív
is lehet, természetesen nem a közlésben, hanem az ahhoz fűzött véleményében. Így lehetősége nyílhat egy olyan
olvasói, követői kör kialakítására, akik érdeklődnek a téma iránt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése