keresés

2016. május 11., szerda

Az eSport a hálózati közeg jellegzetességeinek tükrében

Az eSport az internetnek köszönhetően jött létre és annak elérésével lehet csak űzni. Természetes tehát, hogy az interneten lehet a témában a legszerteágazóbban (sőt, szinte kizárólag) tájékozódni. A megszámlálhatatlan fórum, blog és honlap, ami a különböző játékokhoz kapcsolódóan jött létre, rengeteg teret biztosít a témában érdeklődőknek és a véleményüket megosztani, megvitatni kívánók számára. A különböző játékokról és azokon belül választható játékmódokról, pályákról, kasztokról, karakterekről szinte kivétel nélkül találhatók fórumok és wiki alapú oldalak, melyeken a legaprólékosabban lehet mindezeket megismerni és kibeszélni. A fórumokon és blogokon a felhasználók konkrét tapasztalatait és véleményét is meg lehet ismerni. Bizonyított az is, hogy a fejlesztők olvassák ezeket a tartalmakat és sokszor az itt látott vélemények alapján módosítják az elkövetkezőkben a játékokat és versenyeket.

Sajnos (vagy nem, mert sokan kedvelik), azokon a helyeken, ahol többen összegyűlnek véleményt cserélni, azok előbb-utóbb biztosan ütközni fognak egymással. Mivel pedig hierarchia nincs, az emberek könnyen tudnak személyeskedni és sértegetni egymást; és ezzel még enyhén fejeztem ki magam.
A wikipédiához hasonlatosan kialakított oldalakon mindent meg lehet tudni, ami fontos lehet a játék használatához vagy történetéhez. Szinte minden említett információ egyben link is annak bővebb kifejtéséhez, ezáltal rendkívül szerteágazó, összefüggéseiben megismerhető tudáshoz lehet hozzájutni. Kevesen vannak ugyan, azonban előfordul, hogy egyesek ezeken az oldalakon tudják meg, hogy a keresett témának, játéknak bővebb, nyomtatott irodalma is van. Ennek köszönhetően pedig máris egy egészen új, eddig nem ismert tématerület tárul fel az érdeklődő előtt.

A hálózati tudásélmény

Ha a közösségi hálókra támaszkodó web 2.0-ás kommunikációs rendszert a tekintélyelvűség szempontjából vizsgáljuk meg, látható, hogy ezekben a körökben azoknak a véleményét övezi a legnagyobb tisztelet, akik nem csak a fórumokon találhatóak meg, hanem már játékosként vagy versenyzőként bizonyították a témához való hozzáértésüket.
Ebből a szempontból szerencsés terület az eSport, hiszen az egyre bővülő közösségben sokan sokféle dologról szeretnének beszélgetni. így egy helyen gyűlnek össze az új érdeklődők, a tapasztalt játékosok és a játékot fejlesztők. Ennek következtében pedig a legáltalánosabb információktól (például a szabályok ismertetése), a legapróbb részletekbe menő érdekességekig, taktikákig (például billentyűkombinációk) bármit meg lehet találni.
Mint már említettem, az eSport egy folyamatosan fejlődő és egyre bővülő újkeletű tevékenység. Sokan vannak, akik mind mélyebben ássák bele magukat az őket érdeklő játékok és versenyek egyre részletesebb megismerésébe. Ezért a megnyitott topikok és elindított párbeszédek nem hogy elhalnának, de folyamatosan friss látogatók bejegyzéseivel gyarapodnak.

A hálózati időélmény

Az internetnek hála majdnem minden, fórumon és blogon valaha megírt szöveg megmarad az utókornak. Különösen igaz ez az eSporttal kapcsolatos oldalakra, ahol folyamatosak a fejlesztések. A fejlesztések miatt ugyan az információk elveszítik aktualitásukat, de mivel ezzel egy időben meg is újulnak, sokszor nem érdemes új párbeszédet indítani, hanem lehet folytatni a már megkezdett témát az új helyzethez alkalmazkodva.
Csak hogy egy példával éljek: egy játékon belül az egyik karakternek van fóruma, ahol lehet róla beszélgetni. A játékhoz érkezik egy frissítés, mely megváltoztatja a karakter képességeit. Nincs szükség új fórumtopik nyitására, hiszen a megváltozott helyzetet figyelembe véve lehet folytatni a megkezdett véleménycserét ugyanarról a karakterről és a hozzá kapcsolódó újdonságokról.

A hálózati térélmény

Térélmény szempontjából az eSporttal kapcsolatos oldalak rendkívül szerencsések, mert nagy látogatottságuk miatt igény van a folyamatos újításokra, fejlesztésekre. A felhasználók pedig nem féltik hallatni a hangjukat és nyíltan megmondják, ha valami nem tetszik nekik a honlappal kapcsolatban. Szinte mindenhol található már külön erre a célra létrehozott fórum, ahol le lehet írni az oldallal kapcsolatos hibákat és észrevételeket. Talán éppen ezért nem is igazán viseli meg őket egy nagyobb váltás, például új webcím vagy költözés, az új helyet úgyis megint a saját tetszésüknek megfelelően tudják kialakítani.
Természetes, hogy egy-egy konkrét, eSportként funkcionáló játék saját honlapján a korlátlan fórumozás mellett lehetőség van a saját tér alakítására is. A kezdeti lépések, mint például az avatar választás után olyan, egy fokkal komolyabb tevékenységet is lehet végezni, mint a játékban, versenyben használt karakter menedzselése. Sok helyen népszerű alkalmazás a kinézet állandó változtatása, új skinek kipróbálása.

Összegzés

Az eddig leírtakból látható, érzékelhető mennyire kiterjedt terület az eSporthoz köthető honlapok száma és tevékenysége. A blogok, fórumok, wiki oldalak és persze a játékok saját honlapjai rengeteg lehetőséget biztosítanak a beszélgetésre, véleménycserére vagy csak a tématerület általános, esetleg részletesebb megismerésére. Többségük állandó látogatottsággal rendelkezik, és még a már aktualitásukat veszített oldalakat is többen látogatják utólagos információszerzés céljából.
Őszintén szólva, nem tudom, hogyan lehetne ennél sikeresebb ez a terület; nem hogy nincs leszállóágban, de a látogatottság valamint a felhasználók növekedését látva, az eSport még sikereinek csúcspontját sem érte el.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése