Az eSport az internetnek köszönhetően jött
létre és annak elérésével lehet csak űzni. Természetes tehát, hogy az interneten
lehet a témában a legszerteágazóbban (sőt, szinte kizárólag) tájékozódni. A megszámlálhatatlan fórum, blog és honlap, ami a különböző játékokhoz kapcsolódóan jött létre, rengeteg teret biztosít a
témában érdeklődőknek és a véleményüket megosztani, megvitatni kívánók számára. A
különböző játékokról és azokon belül választható játékmódokról, pályákról,
kasztokról, karakterekről szinte kivétel nélkül találhatók fórumok és wiki
alapú oldalak, melyeken a legaprólékosabban lehet mindezeket megismerni és
kibeszélni. A fórumokon és blogokon a felhasználók konkrét tapasztalatait és
véleményét is meg lehet ismerni. Bizonyított az is, hogy a fejlesztők olvassák
ezeket a tartalmakat és sokszor az itt látott vélemények alapján módosítják az elkövetkezőkben a játékokat és versenyeket.
A wikipédiához hasonlatosan kialakított oldalakon mindent
meg lehet tudni, ami fontos lehet a játék használatához vagy történetéhez.
Szinte minden említett információ egyben link is annak bővebb kifejtéséhez,
ezáltal rendkívül szerteágazó, összefüggéseiben megismerhető tudáshoz lehet
hozzájutni. Kevesen vannak ugyan, azonban előfordul, hogy egyesek ezeken az
oldalakon tudják meg, hogy a keresett témának, játéknak bővebb, nyomtatott irodalma is van.
Ennek köszönhetően pedig máris egy egészen új, eddig nem ismert tématerület
tárul fel az érdeklődő előtt.
A hálózati tudásélmény
Ha a közösségi hálókra támaszkodó web 2.0-ás kommunikációs
rendszert a tekintélyelvűség szempontjából vizsgáljuk meg, látható, hogy
ezekben a körökben azoknak a véleményét övezi a legnagyobb tisztelet, akik nem
csak a fórumokon találhatóak meg, hanem már játékosként vagy versenyzőként bizonyították a témához való hozzáértésüket.
Ebből a szempontból szerencsés terület az eSport, hiszen az
egyre bővülő közösségben sokan sokféle dologról szeretnének beszélgetni. így egy helyen gyűlnek össze az új érdeklődők, a tapasztalt játékosok és a játékot fejlesztők. Ennek
következtében pedig a legáltalánosabb információktól (például a szabályok ismertetése), a legapróbb részletekbe menő érdekességekig, taktikákig (például billentyűkombinációk) bármit meg lehet találni.
Mint már említettem, az eSport egy folyamatosan fejlődő és
egyre bővülő újkeletű tevékenység. Sokan vannak, akik mind mélyebben ássák bele magukat
az őket érdeklő játékok és versenyek egyre részletesebb megismerésébe. Ezért a
megnyitott topikok és elindított párbeszédek nem hogy elhalnának, de
folyamatosan friss látogatók bejegyzéseivel gyarapodnak.
A hálózati időélmény
Az internetnek hála majdnem minden, fórumon és blogon valaha megírt
szöveg megmarad az utókornak. Különösen igaz ez az eSporttal kapcsolatos
oldalakra, ahol folyamatosak a fejlesztések. A fejlesztések miatt ugyan az
információk elveszítik aktualitásukat, de mivel ezzel egy időben meg is újulnak,
sokszor nem érdemes új párbeszédet indítani, hanem lehet folytatni a már
megkezdett témát az új helyzethez alkalmazkodva.
Csak hogy egy példával éljek: egy játékon belül az egyik
karakternek van fóruma, ahol lehet róla beszélgetni. A játékhoz érkezik egy
frissítés, mely megváltoztatja a karakter képességeit. Nincs szükség új
fórumtopik nyitására, hiszen a megváltozott helyzetet figyelembe véve lehet
folytatni a megkezdett véleménycserét ugyanarról a karakterről és a hozzá
kapcsolódó újdonságokról.
A hálózati térélmény
Térélmény szempontjából az eSporttal kapcsolatos oldalak
rendkívül szerencsések, mert nagy látogatottságuk miatt igény van a folyamatos
újításokra, fejlesztésekre. A felhasználók pedig nem féltik hallatni a
hangjukat és nyíltan megmondják, ha valami nem tetszik nekik a honlappal kapcsolatban. Szinte mindenhol található már külön erre a célra létrehozott
fórum, ahol le lehet írni az oldallal kapcsolatos hibákat és észrevételeket. Talán
éppen ezért nem is igazán viseli meg őket egy nagyobb váltás, például új webcím
vagy költözés, az új helyet úgyis megint a saját tetszésüknek megfelelően
tudják kialakítani.
Természetes, hogy egy-egy konkrét, eSportként funkcionáló
játék saját honlapján a korlátlan fórumozás mellett lehetőség van a
saját tér alakítására is. A kezdeti lépések, mint például az avatar választás
után olyan, egy fokkal komolyabb tevékenységet is lehet végezni, mint a
játékban, versenyben használt karakter menedzselése. Sok helyen népszerű
alkalmazás a kinézet állandó változtatása, új skinek kipróbálása.
Az eddig leírtakból látható, érzékelhető mennyire kiterjedt
terület az eSporthoz köthető honlapok száma és tevékenysége. A blogok, fórumok,
wiki oldalak és persze a játékok saját honlapjai rengeteg lehetőséget
biztosítanak a beszélgetésre, véleménycserére vagy csak a tématerület
általános, esetleg részletesebb megismerésére. Többségük állandó
látogatottsággal rendelkezik, és még a már aktualitásukat veszített oldalakat
is többen látogatják utólagos információszerzés céljából.
Őszintén szólva, nem tudom, hogyan lehetne ennél sikeresebb
ez a terület; nem hogy nincs leszállóágban, de a látogatottság valamint a
felhasználók növekedését látva, az eSport még sikereinek csúcspontját sem érte
el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése