keresés

2016. május 4., szerda

Az online public relations lehetőségei

A közösségi média jelentősége
Napjainkban az információ áramlásának sebessége lett az egyik legfontosabb tényező az élet szinte minden területén, hiszen minden azon múlik, hogy a szükséges adatok milyen minőséggel és milyen sebességgel jutnak el kijelölt céljukhoz. Az információ a leggyorsabban az interneten keresztül terjed, itt található meg a legnagyobb mennyiségben és itt is válik széles körben elérhetővé. Külön kiemelendő a közösségi oldalak szerepe, hiszen ezek mindenki számára hozzáférhetőek (néhány szélsőségesebb ideológiájú ország kivételével) és itt az emberek közvetlenül akár több ezer másik emberrel oszthatnak meg tartalmakat úgy, hogy azok egyszerre mindenki által megtekinthetőek.
A közösségi oldalakon való hirdetésnek sok előnye van a hagyományos reklámokhoz képest, így például az információ sebessége, a kétirányú kommunikáció megvalósulásának lehetősége, de talán a legfontosabb a megfelelő rétegek, célcsoportok elérése a hirdetéseinkkel. Nincsen sok értelme például egy Amerikában levő sportbolt reklámozásának a mondjuk európai felhasználók számára, ezért sok közösségi oldal használja azt a megoldást, hogy felhasználónként egyénire szabott hirdetéseket jelenít meg a személyes adatok és a megadott érdeklődési körök szerint. Ezt a témát a Facebook példáján keresztül fogom bemutatni, mivel ez a közösségi oldal a világon a legnépszerűbb és egyben ezt ismerem a legjobban, ezzel vannak személyes tapasztalataim.

A Facebook
A Facebookon a hirdetések a szerint jelennek meg, hogy ki mi iránt érdeklődik, hol lakik, milyen oldalt kedvel, milyen poszthoz szól hozzá és minél többet szól hozzá valamihez, vagy minél többet kedvel valamit, annál biztosabb, hogy a reklámok is a felhasználók érdeklődési körét fogják fedni. Az itt megjelenő reklámokat, hirdetéseket továbbá az is befolyásolja, hogy mely alkalmazásokat használod, illetve hogy milyen weboldalakat látogatnak. Például ma már sok oldalt össze lehet kötni a Facebook (vagy Twitter) fiókokkal, így azokra nem kell külön regisztrálni, az oldal átveszi a felhasználók személyes adatait és innentől kezdve be lehet jelentkezni ezekre az oldalakra a Facebook felhasználói névvel és jelszóval is, de ha már be vagyunk jelentkezve (a Facebookra) akkor elég csak a lépj be Facebook-ból gombra kattintani és már be is lép nekünk. A hirdetésekre visszatérve, a hirdetések ezen típusának létrehozása három részből áll. Az első lépés az, amikor egy cég, vagy vállalkozás létrehoz egy hirdetést, hogy vevőket gyűjtsön az általa nyújtott szolgáltatásokra, vagy termékekre. Ez a hirdetés a második lépésben kerül fel az oldalra, amikor is a vállalat elküldi ezt a Facebooknak és megadja, hogy kik alkossák a hirdetés célközönségét (egy Airsoft szaküzlet például szeretné, ha minden magyar játékos láthatná a hirdetéseit), ezután pedig a Facebook anyagi ellenszolgáltatás (pénz) fejében felteszi a hirdetést az oldalra. A harmadik lépésben a hirdetés megkapja a szükséges beállításokat ahhoz, hogy a hirdetések eljussanak a célközönséghez (jelen esetben a magyarországi Airsoft játékosokhoz). Az utolsó lépésben a Facebook két tényező alapján dönti el, hogy kik képezik ezeknek a hirdetéseknek a célközönségét, a Facebookos tevékenységek és a külső felektől kapott információk alapján. A Facebookos tevékenységek alatt értünk lényegében mindent, amit a felhasználók az oldalon csinálnak, így például az idővonalon megadott információk, az oldalon belüli játékok (például az Army Attack, fontos, hogy ne keverjük össze olyanokkal, amik hozzáköthetőek a fiókunkhoz, de külsősnek számítanak, mint például az Ikariam), posztolások, lájkolások, és még a profilok megtekintése is. Ezzel van lehetőség arra is, hogy a reklámok a felhasználók bizonyos kategóriáit érjék el, így például én szeretem a Warhammer 40.000 science fiction univerzumot, és mivel gyakran látogatok és lájkolok a témába vágó oldalakat, ezért nekem gyakran jelennek meg könyv és játékhirdetések ebben a témában. A külső felektől kapott információk közé tartoznak például azok az információk, amiket a felhasználók megosztanak a hirdetőkkel, például az Airsoft szaküzlet honlapjának a regisztrált tagjainak az információi is ide tartoznak. A hirdető fél, vagy akár a Facebook is együttműködhet marketingpartnerekkel, akik szintén szolgáltathatnak információt a hirdetés célközönségéről, ezzel is segítve annak hatékonyságát. A külső források közé tartoznak még a meglátogatott weboldalak, amik alapján szintén létrehozhatnak reklámokat, így például ha korábban meglátogattam a Kaliber honlapját, kaphatok hirdetéseket új home defender (Magyarországon a nem szerelt gumilőszeres, illetve gáz-riasztó fegyverek tartozhatnak ebbe a kategóriába) fegyverek megjelenéséről. Ezek a módszerek megközelítőleg azonosak szinte az összes közösségi oldalon, de természetesen van lehetőség ezek szabályozására, a Facebookon például az Adatvédelmi beállítások menüpont alatt.

Változó hardware használati szokások
A Facebook felhasználók jelentős része okos telefonokon, alkalmazás formájában használja az oldalt, ez kicsit kevesebb lehetőséget ad a hirdetéseknek, hiszen azokat el kell helyezni valahol az oldalon, amire a kisebb képernyő miatt kevesebb a lehetőség. Ahogyan a mobil internethasználat egyre jobban tolódik az alkalmazások felé, ezért a hirdetéseket is el akarják valahogy helyezni ezekben. Az a céljuk, hogy az alkalmazásokban megjelenő hirdetések is relevánsak legyenek az egyes felhasználók számára, továbbá, hogy tovább növeljék azoknak a területeknek a számát, ahol hirdethetnek és pénzt szerezhetnek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése