Hosszú hónapok munkájának eredményeként április 25-én végre ellátogattunk Ercsibe, ahol három osztálynak tartottuk meg Biblioterápiás foglalkozásunkat.
A foglalkozás háttere
A csoportok összetétele változó volt, második foglalkozásunkat például egy halmozottan hátrányos helyzetű diákokkal teli osztályban tartottuk, ahol a gyerekeknek igazi kihívást jelentett, hogy feltett kérdéseinket értelmezzék, azokra választ tudjanak adni. Tanítónőjük szerint a gyerekek szüleinek nagy százaléka még 8 általános iskolai végzettséggel sem rendelkezik, gyermekeik tanítják őket otthon olvasásra és írásra. Ilyen körülmények közt kezdetben kissé döcögősen ment a gyerekekkel a beszélgetés, valamint a feladatok elvégzése, nehezen tudták ugyanis kifejezni magukat. Ezen szituációban elsődleges feladatunknak azt tartottuk, hogy figyelmet fordítsunk ezekre a gyerekekre, elfogadjuk, és egy-egy kedves szóval bátorítsuk őket. Célunkat úgy érzem sikerült megvalósítanunk, hisz ezek a gyerekek a foglalkozás végén ölelésekkel viszonozták figyelmünket, megértésünket és kedvességünket. Esetükben úgy érzem, jelenlétünk sokkal többet jelentett számukra, mint jó családi háttérrel rendelkező társaik számára.
A foglalkozás
A foglalkozást indító bemelegítő játékunkkal sikerült elnyernünk a diákok szimpátiáját, sőt, az egyik esetben (a 3H-s osztályban) még tanáruk is beállt közéjük, s végigcsinálta tanulóival a foglalkozást.
A Komisz lányok című könyvből választott műrészlet szintén jó választás volt, annak ellenére, hogy kezdetben kissé lányosnak tartottuk a történetet, s féltünk tőle, hogy a fiúkat nem sikerül majd lekötni vele.
A „mesét” követő beszélgetés szintén nagyon jól sikerült két osztályban. Természetesen igyekeztünk közben oldani a még megmaradt gátlásokat, személyes történetekkel rávezetni őket az általunk helyesnek vélt válaszokra, s törekedtünk arra is, hogy mindenki szóhoz juthasson.
Értékelés
Igaz érkezésünkkor még úgy gondoltuk, mi fogunk „tanító” szerepben tetszelegni egy délelőtt erejéig, kiértékelve munkánkat nem tudnánk megmondani, a kisdiákok, vagy egyetemi csoportunk tanult, s köszönhet többet a Biblioterápiának.
Programunkkal oktatónk, az érintett tanítók és diákok, s saját véleményünk szerint is mindhárom osztályban óriási sikert arattunk. A barátság témakör az erkölcstan órákon még további boncolgatásra kerül majd, melynek mindenki szerint jó alapot biztosítottunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése