Bevezetés
Végzős MA-s informatikus könyvtáros hallgatókként lehetőséget kaptunk Ügyvitel című kurzusunkon arra, hogy projektmunka keretein belül teljesítsük a félév követelményeit. Feladatul egy könyvtárakhoz kötődő, általános iskolai program megvalósítását kaptuk, melyet igen hasznosnak és gyakorlatorientáltnak véltünk, így évfolyamunk egyhangúan elfogadta a felkínált lehetőséget. Természetesen nem csak azért döntöttünk a projektmunka mellett, mert az sokkal több erőfeszítést, kreativitást igényel tőlünk, mint végighallgatni másfél órás előadásokat, de ötödéves hallgatókként egyre közelebb kerülünk a munka világához is, a közös munka, felelősségvállalás pedig elengedhetetlen könyvtári környezetben is. Úgy gondoltuk, a feladat az ehhez szükséges készségeink fejlesztéséhez nagyban hozzájárulna, a későbbiekben pedig mindannyian sokat profitálhatnánk belőle.
A helyszín
Kapcsolatainknak köszönhetően helyszínül az Ercsiben található, Eötvös József Általános Iskolát választottuk, ahol 3. és 4. osztályos tanulóknak tarthatjuk meg április végén programunkat. Az iskola igen jól felszerelt, a tantermekben projektor, valamint interaktív tábla egyaránt megtalálható, melyekkel még színesebbé varázsolhatjuk foglalkozásunkat.
A program
Sokat gondolkoztunk rajta, milyen olvasásnépszerűsítő programmal is foghatnánk meg leginkább az általános iskolásokat, ugyanis az irodalmi vetélkedő már kissé elcsépeltnek tűnt számunkra. Így esett a választásunk a biblioterápiás foglalkozásra. A csoport természetesen tisztában volt vele, hogy képzettsége ezen a téren senkinek sincs a tagok közül - csak tapasztalattal rendelkeznek páran -, így a lehető legsemlegesebb témaválasztást tűztük ki célul. A témaválasztás során igyekeztünk alkalmazkodni a diákok kerettanterveihez is, ezért tájékozódtunk azokról, s a tankönyvekről az OFI honlapján.
Témajavaslatok és lehetséges művek
A kerettantervek tanulmányozása után arra jutottunk, hogy a barátság, valamint a hős és példakép témakörök feldolgozása lenne a legcélravezetőbb, hisz ezekkel a témákkal osztályfőnöki és erkölcstan órákon egyaránt foglalkoznak az iskolában. Csoportunk a fent említett témakörökhöz az alábbi feldolgozható műveket gyűjtötte össze:
- Lin Yutang: Egy múló pillanat
- Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg (a rókáról szóló rész)
- Balázs Ágnes: Lufi és a nyolcpecsétes titok
- Jacqueline Wilson: Komisz lányok
- Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk
- Gárdonyi Géza: Egri csillagok
- A. Milne: Micimackó (Hatodik fejezet, amelyben Fülesnek születésnapja van, és két ajándékot is kap)
- J. K. Rowling: Harry Potter
- Móra Ferenc: A kis bice-bóca
- Louise May Alcott: A kisasszonyok
A tanítónőkkel történt egyeztetésünk során ők a barátság témakört preferálták, így programunk kidolgozásában arra fektettük a hangsúlyt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése