A weben megjelenő új kiadói struktúra átrendezte a szerzőknek kínált lehetőségeket. A Webes stratégia mankót nyújt a szerzőknek, és ezáltal akár műveik széleskörű megjelenésére és ismertségre tehetnek szert. Az Internet adta lehetőségek azonban nem mindig álltak az alkotók rendelkezésére, sőt. Utóbbi pár év tized hozománya lett. Rendkívül nehéz megítélni, hogy mi is számít a self-publishing előzményének, de néhány mérföldkövet azonban ki lehet emelni a történelemből.
Benjamin Franklin folyóiratának egy szelete |
A Tim Barners Lee által bemutatott WWW természetesen áttörést jelentett, számos kaput kinyitott a szerzők előtt. Például ilyen az 1997-ben megjelenő POD (Prints on Demand). Mint ahogy azt az elnevezés is mutatja, a művek akkor kerülnek kinyomtatásra, ha erre külön igény mutatkozik. Ez a technológia tette lehetővé a létrejöttét például az IUniversenek, a CreateSpacenek és a Lulunak. De ugyanilyen self-publishing lehetőségként kell gondolnia a saját weboldalakra és a blogokra is.
A self-publishing szerzői struktúrának számos előnyei közül három tényezőt tudnék kiemelni, amely feltörekvő jelenséggé, vonzó alternatívává emelte. Ezek: olcsóság, gyorsaság és maga az Internet. A szerzői kiadási technológia révén gyorsan válhatunk szerzőkké, publikálhatjuk gondolatainkat, ráadásul relatíve olcsón, így gyakorlatilag a szerzőnek veszteségre is kevesebb a lehetősége. A kiadó nem szól hozzá a tartalomhoz és minden tekintetben magunk urai lehetünk. A kérdés azonban felvetődik, hogy a szerző megfelelően tudja-e menedzselnie magát, hogy ez számára is egy jövedelmező hivatássá váljon? Tulajdonképpen az egyetlen veszélye a szerzői kiadásnak. Meg kell említeni, hogy a self-publishing portálok amellett hogy publikálási felületet biztosítanak, marketing stratégiát is kínálnak a felhasználóknak – ez természetesen már térítéses szolgáltatás.
A self-publishing szerzői struktúrának számos előnyei közül három tényezőt tudnék kiemelni, amely feltörekvő jelenséggé, vonzó alternatívává emelte. Ezek: olcsóság, gyorsaság és maga az Internet. A szerzői kiadási technológia révén gyorsan válhatunk szerzőkké, publikálhatjuk gondolatainkat, ráadásul relatíve olcsón, így gyakorlatilag a szerzőnek veszteségre is kevesebb a lehetősége. A kiadó nem szól hozzá a tartalomhoz és minden tekintetben magunk urai lehetünk. A kérdés azonban felvetődik, hogy a szerző megfelelően tudja-e menedzselnie magát, hogy ez számára is egy jövedelmező hivatássá váljon? Tulajdonképpen az egyetlen veszélye a szerzői kiadásnak. Meg kell említeni, hogy a self-publishing portálok amellett hogy publikálási felületet biztosítanak, marketing stratégiát is kínálnak a felhasználóknak – ez természetesen már térítéses szolgáltatás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése