keresés

2016. június 22., szerda

Művek biblioterápiához

Külföldön, elsősorban az Egyesült Államokban és Angliában egyre több olyan gyűjteménnyel találkozhatunk, melyek meghatározott korosztályok számára, kategorizálva gyűjtenek történeteket annak érdekében, hogy számukra különböző élethelyzetekhez adekvát irodalmat biztosítsanak. Napjainkban ezen kezdeményezéshez egyre több oktatási intézmény és könyvtár csatlakozik, s hoz létre kifejezetten erre a célra adatbázisokat, kihasználva az internet nyújtotta előnyöket, így a könnyű és gyors, valamint kényelmes elérést.

A legismertebb, fent említett elv alapján létrehozott külföldi gyűjtemény talán a Best Children’s Books, mely olyan fontos témákban ajánl műveket, mint az örökbefogadás, az alkohol és kábítószer fogyasztás, a halál, a fogyatékosság, a válás és még sorolhatnánk. 

A külföldi intézményekhez hasonlóan hazai könyvtáraink is készítenek már meghatározott korcsoportoknak ajánló bibliográfiákat, a pécsi Körbirodalom Gyermekkönyvtár weboldalán például a „Szülőknek, Pedagógusoknak” menüpont alatt 1-8. osztályos gyermekek számára találunk életkoruknak, s élethelyzeteiknek megfelelő műveket.



A gyermekek számára történő műválasztás során segítséget nyújthat Gerlinde Ortner Gyógyító mesék. A gyermeki agresszió és félelem ellen és mindaz, amit a meséléskor a szülőnek tudnia kell (3-7 éves korú gyerekeknek), valamint Új gyógyító mesék: Veszekedések, félelmek, szorongások ellen és az, amit a 6-10 éves gyermek szüleinek mindezekről tudniuk kell című műve. Ezen kötetek nem pusztán (egyszerű, érthető, rövid mondatokból álló) meséket tartalmaznak a főhőssel való azonosulás érdekében, de jó tanácsokkal is ellátják a szülőket, pedagógusokat és könyvtárosokat. Az első kötet olyan témakörökben tartalmaz műveket, mint például az elalvás, rossz álmok, hazugság, csúnya beszéd, éjjeli bepisilés, dadogás, evés, ottmaradás az óvodában, halál. Ezzel ellentétben a második kötet már kicsit komolyabb témákat feszeget, mint például a fogyatékosság elfogadása, az agresszív viselkedés, anyagi gondok, a szülők válása.


Robert Fisher Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni történetekkel című műve talán a fent említetteknél is hasznosabb, hisz benne az irodalmi műveken kívül találunk annak feldolgozását segítő kérdéseket is, melyek nem is feltétlenül a történethez, de a választott témakörhöz kapcsolódnak. Fischer a gyerekek fejlesztését nem pusztán beszélgetés útján képzeli el, így játékokkal, rajzfeladatokkal teszi a művek feldolgozását még színesebbé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése