A fiataloknak és családjaiknak kínált könyvtári
szolgáltatásoknak fel kell zárkózniuk a 21. század kihívásaihoz: egyszerre kell
közösségi tereket, alkalmakat kínálni és támogatni őket abban, hogy fejleszteni
tudják digitális írástudásukat – derül ki egy amerikai jelentésből, amelyet a fiataloknak
szóló könyvtári szolgáltatásokkal foglalkozó szövetség (YALSA: Young Adults
Library Services Association) készített. A felmérésből, illetve az arra támaszkodó
prezentációkból nem csak a pályakezdő könyvtárosok vagy egyetemi hallgatók
tanulhatnak, hanem az oktatók is, amikor egy-egy könyvtár szakos óra
tematikáját állítják össze.
A YALSA jelentése
A YALSA 2014 januárjában adta ki jelentését A fiataloknak
szóló könyvtári szolgáltatások jövője: felhívás a cselekvésre címmel. A
projektet a Múzeumi és Könyvtári Szolgáltatások Intézete (IMLS: Institute of
Museum and Library Services) támogatta. Az IMLS támogatásával 2013-ban kétnapos konferenciát
tartottak, amelyen könyvtárosok, pedagógusok, szabadidős programokat szervezők
és kutatók tanácskoztak arról, milyen szükségletei és preferenciái vannak a
fiataloknak a 21. században, és hogyan tudnák a legjobban segíteni, támogatni
őket ebben. A tanácskozást további megbeszélések követték, majd ezek
eredményeit összesítették és elemezték a 2014. januárjában kiadott jelentésben.
A riport egyik kulcsfontosságú részében kiemeli a könyvtárak
paradigmaváltásának szükségességét, különösen a fiataloknak nyújtott szolgáltatások
terén.
Napjainkban a fiatalok életét teljesen betölti a
mobiltechnológia: filmeket, zenéket töltenek le és fel, szórakoztató vagy
tudományos irodalmat találhatnak szinte bárhol, nemcsak a könyvtárakban.
Ugyanakkor sok fiatalnak még hiányzik a készsége a technológia használatára.
Ezzel párhuzamosan sok esetben a könyvtárosoknak sincs meg a tudásuk ahhoz,
hogy a fiatalokat támogassák a 21. század kihívásainak való megfelelésben. Míg
egy részük igyekszik az ajánlásokat a hétköznapi munkája részévé tenni, addig
mások nem tudják, hogyan valósítsák meg a jövőre való orientáltságot a
mindennapokban. Talán az lehet az ok, hogy a jövőre fókuszálás sokak szemében
nagy változásokat jelent, holott nem ez a helyzet. A jelentés elveinek,
elképzeléseinek a mindennapokba való átültetése kivitelezhető egyszerűen a már
meglévő szolgáltatások finomításával is.
A mindennapok realitása: hogyan valósulnak meg a jelentés megállapításai a gyakorlatban?
Az American Libraries című folyóirat megkeresett néhány
könyvtárost, hogy megkérdezzék, hogyan tudják alkalmazni a jelentés főbb
megállapításait a mindennapi munkájukban. A válaszokból kiderült, hogy számos
területen hasznosították az információkat: a könyvtárosképzésben segített az
órák tematikáját az új szükségleteknek megfelelően kialakítani,
továbbképzéseket is indítottak már végzett könyvtárosoknak a digitális
kompetenciák fejlesztésére, a „terepen dolgozó” kollégák pedig arról számoltak
be, hogyan tudták fokozatosan átalakítani a fiataloknak szóló szolgáltatásaikat
a jelentés eredményeinek megfelelően.
Tervek a jövőre
A YALSA továbbra is támogatja a könyvtárosokat a változások
megvalósításában, ezért létrehoztak egy munkacsoportot, amelynek feladata, hogy
online elérhető tippeket, prezentációkat, segédanyagokat készítsen. Mindezeken
túl a YALSA vezetősége egyhangúan megszavazta, hogy a szervezet jövőbeli
munkájának, stragégiai tervének alapját a 2014 jaunárjában kiadott jelentés
fogja képezni.
Szöveg és kép forrása: http://americanlibrariesmagazine.org/2015/05/22/the-future-of-library-services-to-teens/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése