keresés

2016. június 22., szerda

Változóban az iskolai könyvtárak

Az Amerikai Iskolai Könyvtárosok Szövetsége (AASL: American Association of School Librarians) nagyon fontosnak tartja és ösztönzi a könyvtárosokat a tanulási és tanítási folyamatok 21. századi követelményekhez való alkalmazkodásban való szerepvállalásra. Az iskolai könyvtárak ideális terepet biztosíthatnak erre, mivel felhasználó-centrikus hely, ahol informális tanulás zajlik. Egy iskolai könyvtárba belépve mindenhol diákok csoportjait láthatjuk, akik ötleteket, tudást cserélnek, beszélgetnek, élményeket osztanak meg és inspirálják egymást.



Miben segíthet az iskolai könyvtár?


A diákokat arra kell nevelni, hogy magabiztos digitális írástudók és tartalomfogyasztók legyenek. Meg kell tanítani őket a helyes blogolásra, twittelésre, hogy értsék és megértsék a digitális tartalomszolgáltatás felelősségét. Az iskolai könyvtárosoknak köszönhetően, amikor a fiatalok online tartalmat hoznak létre és tesznek közzé, tisztában vannak mások szerzői jogaival, és ismerik a saját korlátaikat. A könyvtárosoknak együtt kell működniük a pedagógusokkal a kreatív iskolai projektek kigondolásában és megvalósításában. Segíteni kell a diákoknak, hogy megtanuljanak helyesen kérdezni, kritikusan értékelni az információkat, felismerni egy kép vagy szöveg hihetőségét. Mindezek pedig építik a tudásukat, problémamegoldó képességüket.


Az iskolai könyvtár olyan hely, ahol a kreativitást ösztönzik, ahol szabad különbözőnek lenni, ahol lehet beszélni a társadalmi igazságosságról. Az iskolai könyvtárak a globális kapcsolatteremtés helyei lehetnek, földrajzi korlátok nélkül. A könyvtárosok pedig segítik a kapcsolatteremtést. Ismerik a diákokat, látják őket tanórák előtt, közben és után. Támogatják azt is, aki kilóg a sorból valami miatt. Mindazok az iskolai könyvtárosok, akik tapasztalataikat a hálózati közegben is megosztják – blogolnak, tweetelnek – előmozdítják a könyvtárak átalakulását, alkalmazkodását a 21. század kihívásaihoz.


A valóság

A fent leírt gondolatok persze nem minden könyvtárról mondhatóak el. Sok iskolában nem ilyen a könyvtár – van, ahol nincs is. Pedig minden fiatalnak biztosítani kellene a hozzáférés lehetőségét egy ilyen támogató közeg szolgáltatásaihoz, ahol megtanulhatnak tanulni, alkotni, és megosztani.

Szöveg és kép forrása: http://americanlibrariesmagazine.org/2016/03/01/school-libraries-transform/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése