keresés

2016. június 22., szerda

Csend a könyvtárban: Az introvertált személyiségekkel való munka

A cikk a könyvtárosok személyiségével, illetve annak előnyeivel, hátrányaival foglalkozik. A közelmúltban több könyv is megjelent az introvertált személyiséggel kapcsolatban. A cikk írói elsősorban Susan Cain (Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking) e témában megjelent művére támaszkodtak. Azt, hogy a könyvtárosok introvertált személyek a fenti könyv állításai mellett számos kutatás is igazolja. A közölt adatok szerint a könyvtárban dolgozók körülbelül hatvan százaléka ebbe a csoportba tartozik. Ennek a megosztottságnak a gyakorlati következményeivel cikk szerzőinek akkor kellett szembesülniük, amikor az évente rendezett továbbképzési napjaik rendre kudarccal végződtek.

A kudarc oka szerintük az introvertált munkatársak viselkedésében keresendő. Három jellemző viselkedési attitűdöt konkrétan meg is említenek: a háttérbe húzódás, a csendesebb kollégák “elnyomása” a hangosabbak részéről, illetve a bírálattól való félelem. Mindezeket figyelembe véve a cikkírók arra a következtetésre jutottak, hogy az üzleti életben oly jól bevált csoportos ötletelés módszere nem feltétlenül működik az olyan munkaközösségekben ahol főként introvertált emberek dolgoznak. Sőt a közkönyvtárakban elterjedt egy légterű, nagy irodahelyiségek sem feltétlenül szolgálják a hatékony munkát. Az ezekben a helységekben folyó különböző típusú munkafolyamatok nagy mértékben zavarhatják egymást. Ez a hatás introvertált személyiségek esetében még jelentősebb. A folyamatos munkazaj elviselése, illetve a másokkal való állandó interakció jelentős energiákat emészthet fel. Az intézményeknek előbb-utóbb fel kell tenni a kérdést: megéri-e a gazdaságosabban üzemeltethető “open office” -ok használata, ha az abban dolgozók hatékonysága ezzel szemben számottevően csökken.

Egy másik fontos kérdés, mellyel a cikk szerzői foglalkoznak, hogy milyen módon illeszkedjen be egy introvertált személy, jelen esetben egy könyvtáros, egy olyan világba, amely az extrovertált személyiséget idealizálja. Érdemes leszögezni, hogy introvertált emberből sosem lesz extrovertált. Az ilyen személyiség viszont elsajátíthat olyan technikákat, melyek segítségével a jellegzetes introvertált viselkedés némiképp finomítható. Mindezek mellett jelentős tényező az is, hogy a könyvtáros mennyire elhivatott a munkáját illetően, hiszen egy lelkes, munkáját szerető introvertált dolgozó a hatékonyabb munkavégzés érdekében néhány olyan képességeket is elsajátíthat, melyek főként az extrovertáltakra jellemzők. Így még akár az is elképzelhető, hogy egy introvertált könyvtáros sikeres prezentációt tartson a városi tanács vagy a támogatók előtt. Ez a “szerepjáték” azonban hosszú távon nagyon fárasztó lehet, ezért mindenképpen célszerű valamilyen relaxációs lehetőséget biztosítani a dolgozóknak.

Forrás:
Tom Cooper & Deborah Ladd - Quiet in the Library: Working with Introverted Peronalities; In.: Public Libraries Online, 2015 May/June
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése