Kutassunk
akármilyen témában, nem felejthetjük el, hogy van közönségünk, akik olvassák,
kritizálják munkáinkat. Minden egyes hozzászólás mögött egy szándék áll:
tanulási vágy, maga mutatás, kapcsolatkeresés, vélemény nyilvánítás stb.
Vannak
emberek, akik nem azért csatlakoznak egy csoporthoz, mert érdekli a csoportot
összetartó erő, hanem mert tartozni akar valahova. Ő lesz az aki mindig ott
lesz és mindig mond valamit – de csak azért, hogy figyeljenek rá és ezen
keresztül tartozzon valahova, hogy legyen valaki. Ennek szöges ellentéte a
magányos farkas, aki csak azért van a csoportban, mert nagyon érdekli a téma és
a saját kis tudástárát/gyűjteményét akarja, de egyébként nem érdekli a csoport
maga. Ő nem igényli azt a rivaldafényt, amit az akar kapni, aki itt szeretné
kiélni magányát – itt akar valakivé válni és ezért mindent megtesz, sőt akár
másokra is megpróbálja átragasztani, hogy ha már ő ennyit tett, akkor tegyen
más is ennyit – vagy ismerjék el a munkáját valamivel, ami kitünteti őt.
Természetesen számos más típusú személyiségfajta is megtalálható, de az
extrémitások sokkal jobban kijönnek az online felületen – itt lehetünk valaki
más, valaki fontosabb, valaki jobb.
Az
ilyen tereken kialakuló kapcsolataink lehetnek egy életre szólóak, de inkább a
jött-ment érzés jellemzi őket. Mivel felgyorsult a világunk, nincs türelmünk
napokat várni a visszajelzésre – aki lemarad kimarad, és van helyette száz
másik, aki átvegye a helyét és a feladatait. Hiszen Facebookon a barátokat is
csak egy összeg jelzi – kapcsolatainkat számokká alakítjuk. Erre még maga a
tartalomszolgáltató is jól rájátszhat, hiszen ha a felhasználót folyamatos
jelenlétre kényszeríti, akkor kihullanak azok, akik még bírják és a helyükre a
lelkes újak kerülnek. Így tulajdonképpen a tartalomszolgáltató képes
folyamatosan új közönséget vonzani, kvázi folytonosan megújulni csak a
felhasználói által – új közönség új tartalmat igényel, teljesen új módon.
Nem
csak társainkat, vagy felhasználóinkat gyűjthetjük, hanem virtuális értékeinket
is. Egy blog például kapcsolatait gyűjtve banner formában jeleníti meg és tárja
a nagy világ felé – ’Nézd, én milyen befolyásos vagyok, hiszen mennyi jó
ismerőst ajánlok.’ Ezzel a kis egyszerű cselekvéssel – kirakja a bannereket –
mutatja meg, hogy milyen népszerű, mennyi kapcsolata van, és mennyi mindenhez
tud hozzáférni.
Ezek
a dolgok nem fekete-fehérek. Nem ítélhetünk el valakit csak azért, mert sokat
tesz és ezért követel magának valamennyi figyelmet. Ez a figyelem felhívja
mások figyelmét nem csak magára, hanem a tartalomra is. Ne csak az önzést
nézzük az ilyen jelenségekben, hanem a hasznot is, amit mi tudunk húzni belőle –
forrást, tudást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése