keresés

2022. március 6., vasárnap

A magyar vasút képekben 1.

Projekt célja

A projekt célja, hogy bemutassam a Magyarországon közlekedő vonatokat, amikkel találkozhatunk a mindennapokban. Egyúttal szeretnék olyanokat is bemutatni, amivel nem vagy csak ritkán találkozhatnak. Ezek elsősorban teher és a különvonatok tartoznak. Az 1970-es és 80-as években két vasúttársaság működött a MÁV és GYSEV. Ezek mai is üzemelő vasúttársaságok, de a 2000-es évek közepétől jelentősen megnőtt az országban közlekedő külföldi és hazai alapítású vasúttársaságok vonatainak száma így a vasúttársaságok száma is jelentősen megnőtt. Ezek többsége magáncégek és a vonatainak célállomása valamelyik magyar gyár, olajfinomító, konténer terminál, de a sok társaság vonata csak áthalad az országban, hogy a  későbbiekben egy másik határállomáson kilépjen. 

Elég régóta fényképezek, így fényképeztem a magyar államvasút vonatait. Ezek azért lehetnek érdekesek, mert az idők során sok változáson esett át a magyar vasút. A változásokhoz hozzátartozik, hogy az államvasút időnkénti menetrendváltással vasútvonalak, járatok szűntek meg.  Mozdonyokat csoportosítottak át egy másik országrészbe vagy, ha erre nem volt mód akkor először leállítás és későbbiekben selejtezés követte. A régebbi képeimen előfordulhatnak olyan járművek, amik a kép készítésének idején még javában üzemeltek. Mostanra az enyészeté lettek vagy mára összevágták őket. 

Tehervonatok tekintetében mivel számos külföldi székhelyű vasúttársaság is közlekedtette vonatokat így sokan a saját vagy olyan bérelt mozdonyokkal bonyolítják le a forgalmat. Ezeknek a mozdonyoknak a száma jelentősen megnőtt. Megtalálhatók akár csak az államvasút állományában is a legmodernebb technikával felszerelt járművek. Akadnak olyanok is, amik korukat tekintve régiek, de még működőképesek és az üzemeltetésük is olcsó.

 A különvonatok között is akadnak érdekességek, mivel ezeket is volt alkalmam dokumentálni őket. Akadnak gőzmozdonnyal, dízel vagy villanymozdonnyal továbbított különvonatok is. Az egyik ilyen például az Erzsébet tábor lakóit szállító különvonat. Mivel a vasút folyamatosan változik ezért a régen készült képeimmel számos mozdonyt szeretnék bemutatni, amik már leállításra vagy már selejtezésre kerültek.

A tehervonatokról és különvonatokról készült képeimmel a külső szemlélőknek azt szeretném bemutatni, hogy milyen más társaságok és mozdonyok közlekednek az országban még ma is. A képek mellé ismertetőt esetleg a saját tapasztalataimmal szeretném színesebbé tenni a képek mondanivalóját, ami esetleg tartalmazhat érdekességeket. Az interneten számos kép megosztó helyen vagy a közösségi oldalakon is megtalálhatók vonatokról készült képek. Azonban hazai viszonylatban kevés oldal foglalkozik a képek részletes ismertetésével. 

Célközönség

A célközönség elsősorban a vasútbarátok, akiknek igényük lenne az általam vagy ahhoz hasonló tartalmak iránt. Vasútbarát körökben sokszor szó esik a magánvasutakról akár azokról beszélünk, amikkel találkozhatunk a hazai vagy külföldi vaspályákon, de az átlag ember ebből vajmi keveset lát, tapasztalhat. 

Projekt haszna

Véleményem szerint az egyik érv amellett, hogy egy ilyen projekt induljon, hogy sok vasútbarát, vasútfotós a közösségi oldalakra, fórumokra és fotós oldalakra töltik fel a képeiket. Kevés blog van, ahová a vasútfotósok a képeiket feltöltik legalábbis hazai viszonylatban biztosan és ha van is akkor azokat már régen nem frissítik. Ez a projekt abban is eltérne, hogy ha fotósok ritkán osztanak meg történeteket a kép készítésének körülményeiről vagy akár a képen látható vasúti járművekről. Ez alól kivétel valamilyen vasúttal kapcsolatos évforduló, ünnepség. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése