A jelenkori bölcsészeti kutatások olyan módszerekkel dolgoznak, amelyek túl vannak a
tradicionálisnak tekinthető metódusokon. A történészek interaktív digitális térképeket készítenek, az irodalomtörténészek számítóképeket használnak ahhoz, hogy mintákat keressenek több millió könyv között, számos tudományban használják az internet előnyeit, hogy dinamikusabb és vizuálisabb munkákat készítsenek.
tradicionálisnak tekinthető metódusokon. A történészek interaktív digitális térképeket készítenek, az irodalomtörténészek számítóképeket használnak ahhoz, hogy mintákat keressenek több millió könyv között, számos tudományban használják az internet előnyeit, hogy dinamikusabb és vizuálisabb munkákat készítsenek.
A digitális bölcsészet egy ernyőkifejezés, hiszen ez nem egy tudományág, nem egyszerűen módszertan, nem csupán azt jelenti, hogy a bölcsészek számítógépeken dolgoznak. A digitális bölcsészet egy dinamikus párbeszéd eredménye a technológia és a bölcsészeti kutatások között. Ha különböző módokon is, de az biztos, hogy jelenléte egy jó évtizede szignifikáns a tudományos világban.
A könyvtárak és könyvtárosok döntő szerepet játszanak a digitális bölcsészet történetében. Már a kezdetektől lelkes partnerei voltak a digitális projektek eredményessé tételében az információ elérése és megőrzése érdekében. Ennek ellenére a könyvtárak sokszor bizonytalanok, hogyan tudnának a digitális bölcsészet kihívására válaszolni. Ezt a bizonytalanságot tükrözi az American Libraries és a Gale Digital Collection felmérése is.
A felmérésből kiderül, hogy a könyvtárak 97%-a egyetért azzal, hogy a digitális bölcsészeti tárgyak és projektek eredményeit a könyvtári gyűjteményben kéne tartani. A megkérdezettek fele gondolja azt, hogy egy kezdődő projektben való részvétel fontos lenne a könyvtárosoknak abban, hogy segítsék a digitális bölcsészeti projektben résztvevő felhasználókat. A könyvtárak 17%a válaszolta, hogy intézményükben nincs digitális bölcsészeti szolgáltatás, míg 41%-nál ezek ad hoc jellegűen jelennek meg. Nem meglepő, hogy azok a könyvtárak, amelyek aktívan részt vesznek a digitális bölcsészetben, nagyon széles tevékenységi körrel rendelkeznek.
A digitális bölcsészet fejlődésének ütemét nézve eredményesebb lenne, ha a könyvtárak, mint partnerek vennének részt ebben, s újabb megoldásokat kínálnának, mint ha csupán szolgáltatóként lennének jelen a kutatók igényeit kielégítendő.
Hogyan segítik a könyvtárak a digitális bölcsészetet?
A digitális bölcsészet fejlődése magában hordozza, bizonyos projekttípusoknál a könyvtárak és a kutatók együttműködését.
Digitális tudományos publikálás
Az egyik kiemelkedő példája a publikálásnak a digitális kiadás. Sok könyvtár fel van szerelve olyan alapeszközökkel, amelyek elindíthatnak egy-egy kutatói digitális projektet, ilyenek a szkennerek, OCR szoftverek, amelyek szerkeszthetővé, kereshetővé, és kódolhatóvá teszik XML-ben a szövegeket.
Digitális könyvtár és digitális gyűjtemény
A könyvtárakban a digitális gyűjtemények számtalan fájlformátumban is elérhetők, letölthetővé téve a dokumentumokat. A digitális gyűjtemények kifejlesztése lehetővé teszi, hogy a régi dokumentumok megújult formátumban váljanak az eddigieknél használhatóbbá s elérhetőbbé a digitális kutatói közösségek számára. Az egyik fontos példa erre a többformátumú elérésre a DocSouth Data, amelyet az Észak-Karolinai Egyetem Chapel Hill könyvtárai készítenek. A különböző formátumokban reprezentált digitális gyűjtemények vezetői lehetnek a kreatív programoknak, a digitalizálásnak és az együttműködésnek a könyvtárosok, a kutatók és a diákok között.
Szövegbányászat
2001-ben az olasz Franco Moretti irodalomtörténész publikálta a „távoli olvasás” (distant reading) kifejezéssel foglalkozó tanulmányát, amelyben leírja, hogy a számítógépek használatával hogyan lehet megkönnyíteni többek között a tanulást is. A könyvtárak ebben a munkában fontos szerepet játszanak. Például a tanulók gyakran korlátozottak a tanulásban abban a tekintetben, hogy a géppel olvasható szövegek mennyire elérhetőek. A könyvtárosok sokat tehetnek a digitális gyűjtemények elérhetőségéért, amely megkönnyíti, hogy a saját gyűjteményeik is elérhetővé váljanak. A könyvtárak szintén nyitnak arra, hogy képzéseket kínáljanak a digitális eszközök és technikák elsajátításához.
Digitális pedagógia
Fontos, hogy a diákok kaphassanak információt arról, hogyan tudnak könyvtári forrásokat találni. Ezen túlmenően a könyvtárosok kialakíthatnak komplex feladatsorokat az oktatókkal, hogy mélyebb kutatási tapasztalatot adjanak nekik. A csúcstechnológia könnyebbé teszi ezeknek a feladatoknak a megoldását, mint valaha, így a diákok nem csak részt vesznek a kutatásban, hanem fejlesztenek is egyedi projekteket, amelyeket online megosztanak. Így a könyvtárak segítenek új ismereteket felfedezni a diákoknak.
Közös jellemzők
Manapság sok könyvtár rendelkezik kitűnő példákkal arra, hogyan lehet egy szolgáltatóból értékes kutatói partner. Ezek a könyvtárak bizonyos pozitív tulajdonságokkal rendelkeznek: biztatják a könyvtárosaikat, hogy a felhasználók és a könyvtárosok között legyen kapcsolat, meglévő erősségekre építenek és nem félnek a kihívásoktól.
1. Kapcsolat
Mivel az emberek a digitális bölcsészetet néha másképp értelmezik, a könyvtárosoknak kapcsolatban kell állniuk közösségükkel. A könyvtárosoknak tudniuk kell, milyen projektek érdeklik a kutatókat, és milyen tényezők tartják őket vissza. A kutatói globális hálózatoknak és a könyvtárosoknak ki kéne terjeszteni a kapcsolataikat más intézmények felé, amelyek új ötletek forrásai, inspirációi és támogatói. A könyvtárosok tapasztalhatják, hogy helyi közösségeik gyakran bizonytalanok abban a tekintetben, hogy miként kellene kezdeniük gondolkozni a különböző technológiákról a munkájukban és jó lenne példákat látniuk ehhez. Más könyvtárosokkal és a digitális bölcsészekkel kapcsolatba kerülni a közösségi médián és szakmai szervezeteken keresztül jó út arra, hogy megtanuljuk, az emberek hogyan dolgoznak és hogyan foglalkoznak a közös kihívásokkal.
2. Játssz az erőddel!
Ahogy új iránynak tűnik a könyvtáraknak bekapcsolódni a digitális bölcsészet világába, úgy a könyvtárosoknak egy jó lehetőség arra is, hogy együtt dolgozzanak a használókkal a kutatási projektekben és segítsék a diákokat az értékes kutatási képességek elsajátításában. A könyvtáranak ki kell aknázniuk a legfontosabb képességeiket a digitális bölcsészetben, beleértve a megőrzést, a metaadatok növelését, és a digitális dokumentumok elhelyezését az intézményi repozitóriumokban. A digitális bölcsészet új kutatói képzettségeket igényel. Ez a könyvtárosoknak lehetőséget ad újra gondolni szerepüket az oktatásban/képzésben.
3. Ne félj a kihívásoktól!
Míg a könyvtárosok felismerik, hogy bizonyos értelemben főszereplők lehetnek a digitális bölcsészetben, az új eszközök és technikák közben folyamatosan fejlődnek. Minél több könyvtár kapcsolódik be a technikai és adminisztratív infrastruktúra kialakításába, annál könnyebb lesz a digitális bölcsészet. Sajnos a kísérletezés néha az egyik legnehezebb dolog a könyvtárosok számára, mert ez szembe kerül a tipizálásokkal, gyakran további anyagi forrásokat is igényel, ezen kívül újabb nehéz kérdéseket vethet fel a hosszú távú megőrzés tekintetében. Léteznek biztos,bejáratott utak, informális döntéseket hozva az eszközökről és módszerekről, míg a próbálkozások magukban foglalják a bukás lehetőségét is.
A jövő
Abban a vonatkozásban, hogy a könyvtárak és könyvtárosok hogyan működnek együtt a digitális bölcsészettel, s annak intézményeivel, fontos megjegyezni, milyen sok közösség jár kéz a kézben a digitális bölcsészet kiépítésében. A projektek komplexitása szintén újabb együttműködéseket hoz létre a közösségekben. Egyúttal vannak arra utaló jelek, hogy a könyvtárosi szerepek jobb megértése mennyire fontos lehet a digitális bölcsészeti programokban. Lényeges a különböző források minél alaposabb feltárása. Egy környezettanulmány segíthet tisztázni, melyek lehetnek a helyes/megfelelő válaszok/reakciók és megközelítések. Majdnem olyan kulcsfontosságú, hogy a könyvtárak hajlandók legyenek részt venni a kulturális kísérletekben is és ennél fogva nyitottak legyenek akár a bukás iránt is, hiszen ez is egy tanulási lehetőséget jelenthet.
Forrás: Stuart Varner - Patricia Hswe: Special Report: Digital Humanities in Libraries. In: American Libraries Magazine, January 4, 2016
https://americanlibrariesmagazine.org/2016/01/04/special-report-digital-humanities-libraries/
https://americanlibrariesmagazine.org/2016/01/04/special-report-digital-humanities-libraries/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése