keresés

2021. április 27., kedd

A Metropolitan Művészeti Múzeum

 

A Metropolitan Művészeti Múzeumot 1870-ben alapították New Yorkban. Jelenleg 5000 évnyi műalkotást gyűjt, tanulmányoz, konzervál és bemutat időtől és kultúrától függetlenül. Ma már két helyszínen is fogadja látógatóit; az ötödik sugárúti  58820 négyzetméteres épületében több, mint tízezer műtárggyal, és a Fort Tyron Parkban lévő Met Kolostorban kétezer középkori relikviával.
2013-ban elkezdték a gyűjteményt online is elérhetővé tenni. A weboldalt a múzeum Digitális Média Osztálya működtetteti, és jelenleg Loic Tallen felel érte.
2017 óta Open Acces hozzáférést is biztosítanak több műhöz is.

Képernyőkékep

gyűjtemény nyitólap:



keresési felület:



tételek listázása:



tétel+adatok:




Információszolgáltatás

A múzeum gyűjtőköre a küldetésnyilatkozátóhoz illően egy átfogó bemutatásra törekszik a művészetekről. Az online műalkotások csak töredéke a gyűjteménynek, amit rendszeresen bővítenek. A sokoldalú tartalma magába foglalja a japán maszkokat, ókori vázákat vagy középkori festményeket is. A Met célja a művészetek őrzése, ismertetése és konzerválása. Ezt online formában a részletes mű ismertetéssel és a múzeum blogjával történik. A Blog a múzeum életét, gyűjteményét és annak feltárását is demonstárlja. A jelenlegi kiállításokról, a könyvtáraik gyűjteményéről és az ott dolgozók munkájáról is írnak rajta. A weboldal ezen kívül egy idővonalat is szolgáltat földrajzi bontással az áthatóbb áttekintéshez, és ez a kutatásokhoz is segítséget nyújthat. Itt a fontosabb dátumokat és eseményeket is ismerteti korszakonként.

Navigáció/struktúra/webdesign

A Met nyitóoldala letisztult és rögtön a legfontosabb információkat is feltűnteti, mint nyitvatartás, jelenlegi kiállítások az ahhoz kapcsolódó anyagok és újdonságok. A navigáció könnyű a fönti menüsáv lenyíló füleivel lehet a kívánt felületre eljutni. A menük a következőek; Visit ( a múzeumba való ellátogatáshoz való tartalmak), Exhibitions and Event (a helyszínen lévő program lehetőségekről információk), Art (a gyűjteményben való keresés és tanulási lehetőség), Learn with Us (edukációs tartalmak), Shop (az online bolti felület).

Az oldal legalján az összes többi platformukat kis ikonokkal jelzik pl.: Intagram, Pinterest, Twitter.

Az Art menü alatt az Art Collection vezet a gyűjteményhez. Elsőként egy egyszerű keresősávot ajánl fel. Az összetett kereséshez a kis nyílra kell kattintani a sáv mellett. Ez számomra furcsa magoldás volt.
Az egyszerű keresésnél felajánlja a legnépszerűbb témákat ill. vannak előre összeállított kollázsok pl.: az Open Access művek; kiemelt tartalmak; tartozásilag, témában, összeillő darabok stb.

Az összetett keresés során beállíthatjuk a keresett szót címben, szerzőben/kultúrában, leírásban, gallériában vagy hozzáférési számban keresse. Szűrni lehet típus és anyag, földrajzi származás, idő és osztály szerint. Ezek a szűrők együtt is használhatóak pl.: vas bútorok Olaszországból az 1400-1600-as évek között.
Külön jelölni lehet, ha csak a kiemelt, Open Access, kiállított vagy képpel rendelkező alkotásokat akarjuk, hogy megmutassa. A rendezés a szokott módon állítható be idő, ABC sorrendben cím vagy alkotó szerint, relevancia vagy hozzáférési szám szerint (növekvő/csökkenő).

A találatok képét, címét, idejét és esetleges alkotóját is feltűnteti. Ha listázásra állítjuk át azt is mutatja ki van-e állítva, a számát és anyagát is. A találatok/oldalt lehet növelni 40,80/oldalra.  

Kínált formátumok

A weboldal elsősorban képeket tesz közzé a műalkotásokról. Bizonyos darabok az Open Access által  az adatok korlátlan kereskedelmi és nem kereskedelmi célú felhasználásra engedély és díj nélkül állnak rendelkezésre. Egyes tételek azonban nem ráközelíthetőek, letölthetőek vagy teljes képernyőn megtekinthetőek a jogi korlátozás miatt.
Kép viszont minden formájú és anyagú alkotásról felkerülhet, legyen az festmény vagy páncél akár. A gyűjtemény könyveiről is csak kép van, beléjük olvasni nem lehet.

Meta-adatolás, leírás, katalóguscédula-megjelenítés

Egy mű tételében feltűntetik a címét, a becsült, vagy igazolt készítési idejét, és származási helyét esetlegesen tovább szűkítve pl.: a gyárra ahol készült, a templomra ahonnan származik stb. Hogy ki van-e állítva, és hol, ezen adatok után jelölik galléria számmal. Ezután a darab bemutatása/története következik mellette a képekkel. Amennyiben a szerzői jogok engedik ezek letölthetőek, megoszthatóak és ránagyíthatóak. Az ikonok a kép alatt találhatóak a jogi státuszával együtt. Bizonyos esetekben audioguide-ot is mellékelnek további információkért a darabról, vagy annak korszakáról.
A tárgy adatait is ismertetik; cím, szerző, idő, anyaga, hozzáférési száma, osztályozása, kultúra, kredit, alaki adatok. Ezek médiumokként eltérő részletességgel lehetnek megadva.
Továbbá megadhatják a katalógusi leírását; aláírás/jelölés helye; eredete, mint tulajdonosa(i); API hozzáférés; elhelyezése a Met által kreált idővonalon; kiállítási történet, hivatkozások és Metpublikációk.
Az oldal alján képekkel felajánl kapcsolodó tartalmakat, és ezek alatt helyezkedik el az osztályozási besorolásai, amik megegyeznek a szűrőcímkékkel.

Web 2.0 eszközrendszer, interaktivitás

A főoldalon feltűntetik a jegyvételi menüt és a nyítvatartást. Magára az oldalra nem lehet regisztrálni, bár tagságot lehet venni, ami kedvezményekkel jár, ha ellátogatunk a helyszínekre, zártkörű eseményekre meghívóként szolgál és a belsős hírlevélre is fel lehet iratkozni. Adakozni is lehet a múzeumnak.
Az oldal alján lehet feliratkozni a múzeum általános hírlevelére. 

A gyűjteményhez hozzászólást, címkézés nem lehet adni. A blogon viszont lehet kommentet hagyni név és e-mail cím megadásával.

Mivel az intézmény több közösségi médián is elérhető így ott is kapcsolatba lehet lépni velük.

Közzösségi média

A Metropolitan Művészi Múzeum különösen aktív minden felületén.

Facebook-on művészeti múzeumként, nonprofit szervezetként és művészeti galériaként van fenn. A fontosabb információk, mint közelgő események és a nyitvatartás itt is fel vannak tűntetve a többi közösségi oldalának elérhetőségével együtt. Jelenleg több, mint kétmillióan követik és like-olták. Egymilliónál többen jelentkeztek be a helyszínre. Napi két-három posztot tesznek közre általában a gyűjteményükről érdekességeket, az eseményeikről vagy a múzeumról való hírekről. A posztok alatt pozítiv a visszajelzés a népszerűbb bejegyzések elérik a pár száz like-ot, és 50-70 megosztást. A kommentelés azonban ritka.

A Met Youtube csatornája 2007 óta működik és jelenleg 63 924 929 megtekintéssel rendelkezik a több száz vidójával. A múzeum elsősorban ismeretterjesztő vagy a kiállításokat kiegészítő videókat tölt fel. A gyűjtemény különlegességeit, a dolgozók munkáit és a népszerű művészeti témák kifejtését is gyakran lefilmezik. A legtöbb videó angol felirattal is el van látva. A művész interjúkkal és konzerválási folyamatok szemléltetésével a múzeum munkájába is be lehet tekinteni.

Instagramon egy közvetlenebb oldalát mutatja meg a Met több hétköznapi fotóval kutyákról vagy gyerekekről a rajzaikkal a gyűjteményről való képekkel együtt. Videókat is közzétesznek körbevezetéssel egy-egy darabról. Rövid leírások is találhatóak a művekről való képek alatt. Bizonyos témákban létrehoztak történetarchívumokat is pl.: Met Teens, Goya, Trivia.
3,8 millió ember követi. Itt több a like és már gyakoribbak a kommentek is, mint a Facebook oldalán.

Twitter oldalán több tartalmat is újra posztol a Facebookról vagy Instagramról, ezért tartalmilag nem igen térnek el. Itt is napi két-három posztot tesznek ki. 2008 óta van jelen a platformon, és itt a legtöbb a követője 4,3 millióval. Követő aktívitásilag elmarad az Instagramtól, de a Facebook oldalnál több a retweet és like is általánosan.

A műkincsek fotóit a Pinterest oldalukon is közzé teszik, amiket a szerzői jog enged. Havi szinten 10 milliós megtekintésük van és 841 ezer követőjük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése