keresés

2025. december 9., kedd

Szerepjátékos könyvek gyűjteménye által feloldott szolgáltatások

Az előző posztokban végig vettük miért lenne hiánypótló egy asztali szerepjátékos könyvekből álló különgyűjtemény, így talán itt az ideje, hogy vessünk egy pillantást rá, milyen szolgáltatásokra is adna egy fennálló gyűjtemény lehetőségeket, mit tapasztalna a használó aki rátalál?

Elérhető, kölcsönözhető 

A könyvtári rendszer egyik erőssége legnagyobb előnye a szolgáltatás képessége más metaadat oldalakkal szemben. A teljes szöveges keresés, online kölcsönzés lehetősége már önmagában kecsegtető, de általuk lehetőség nyílik a különböző katalógust használó ajánlórendszerek kiaknázása. Ezzel ugyanis szélesíthetővé válik az olvasó perspektíva a nyomasztó mennyiségű választékban az egyszeri olvasónak is, aki nem jártas a szerepjátékos rendszerekben. 

A teljes szöveg jelenlétével a szabályok is gyorsan összehasonlíthatóvá válnak, ami sok játékosnak volna nagy segítség.

Közösség 

Bármilyen teljességre törekvő digitális gyűjtemény szükségszerűen támaszkodik vagy támaszkodhatna a közösség erejére. A cél tehát a bevonásuk, hogy érdekeltek legyenek a műveik viszontlátásának a gyűjteményünkben. Erre leginkább a rajongói alkotóknak volna szüksége. 

Számos vizuális médiumbeli művel előfordul, hogy a rajongók saját játékot alkotnak hozzá. Ezeket bár közzétehetik például az RPGGeek oldalon jelenleg is, a kereső ott mégsem teszi könnyűvé a megtalálásukat, ugyanis nincs rá külön szűkítési opció. Azzal, hogy összegyűjtjük őket nemcsak a megőrzésük lesz biztosítva az utókornak, hanem egy erős alkotó bázist is képesek leszünk bevonzani. A dedikáltság sok téren lecsapódhat:

Mivel a rajongóknál senki sem ismeri jobban a különböző műveket így amennyiben kitermelődik a megfelelő méretű közösség úgy az egyes művekhez/rendszerekhez saját szerkesztőt választhatnak majd, akik ellenőrzik az adatok korrektségét. 

A jutalmazás és ösztönzés tárgyalását folytatva; szerepjátékos elemek maguk is bevonásra kerülhetnek a gyűjteménybe. Az önkénteseknek motivációt nyújthat az, ha különböző rangokat, vagy titulusokat kapnak a hozzájárulásért cserébe, mint a fővarázsló vagy a kalandor. Az efféle játékosítás nagyon is ide illő. 

Ugyanakkor az alkotók is hasznosnak fogják érezni a rendelkezésre álló eszközöket, ezzel  a könyvtár alkotói háttértárrá fog válni számukra, főleg ha „közösségi alkotástér” galériát csinálunk. 

Közösségi tér

Az online jelenlét magával vonzza a fizikai érdeklődést is. Az olvasó betérhet kipróbálni a játékokat amiket online már látott, részt vehet workshopokon (rendszerismeret, világépítés, stb...) játék esteken, és egyéb progamokon. 

Lehetőség nyílik továbbá részvételre oktatási és online biblioterápiás programokra is. Utóbbinál az alkalmak nem csupán a szerepjátékok világának megismerését segítik, hanem támogatják a mélyebb önreflexiót és a személyes élmények feldolgozását is. A biblioterápiás foglalkozások során a résztvevők biztonságos, irányított közegben dolgozhatnak fel komolyabb, akár érzékeny témákat is, miközben a TTRPG-k narratív struktúrái lehetőséget adnak az elvonatkoztatásra, a problémák átfogalmazására és új nézőpontok kipróbálására.

Kiegészítők, másodlagosan gyűjhető anyagok

Magukon az alapkönyveken kívül számos tartozék van amit érdemes gyűjteni. Ilyenek a tudományos publikációk, magazinok, "fanazinok", képek, cross média m
etaadatok, sok egyéb között. 

Történelmi alapon levelezések, folyóiratok, szervezetek, kiadók lehetnek algyűjtemények, melyeket az érdeklödő vizsgálhat.

Közösségi téren gyűjteni kezdhetjük a játékosnaplókat, karakter összefoglalókat,  házi szabály módosításokat mint kiegészítő dokumentumok vagy specifikusan a magyar alkotásokat. A használó örömmel osztja meg, hogy fent maradjon, míg az alkotó örömmel látja a művét viszont egy közgyűjteményben. Ezen felül az ilyen bőséges információforrások felbecsülhetetlen értéket képviselnek nemcsak tudományos szempontból, hanem a játékosok saját kampányaik megkönnyítésében.

Mindez hozzájárul, hogy az asztali szerepjátékoknak és másodlagos anyagaiknak melyek értékesek mind a kutatóknak mind a kreativitást keresőknek, kiemelkedő online múzeum legyen.

Mit nyer a könyvtár?

Ki ne szeretné az érdekes történeteket? Ha a művekből különgyűjtemény jön létre könnyen népszerűsíthetővé válik a közösségi médiában ami a könyvtár hírét is növeli. 

Végezetül pedig érdemes figyelembe venni, hogy min alapszik a szerepjátékos könyv. Ha irodalom alapjai vannak, úgy a használó átirányítható a könyvtár hagyományos irodalmára, ezzel egy átjáróházat teremtve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése