keresés

2025. december 2., kedd

Fumax Kiadó - Kövess minket BÁRHOL

 Mi is az a Fumax Kiadó?

Így írnak magukról és a kezdetekről röviden: "A kiadó neve egy mozaikszó, a Fumetti, Manga, Comics szavakból lett összerakva, tehát a képregény szó olasz, japán és angol megfelelőjéből.Ezekből is sejthető, hogy a kiadó eredetileg kizárólag képregények megjelentetésére alakult, és sokáig így is működött, egészen pontosan 2011 nyaráig. 2011 elején úgy döntöttünk, hogy felhagyunk a képregényekkel, és könyvkiadással próbálkozunk. ..."


Rövid összegzés

Bár ezen rész nagy általánosságban a cikkek végén szokott megjelenni, de ezen kiadót tekintve érdemesnek láttam az elején pár mondatban összefoglalni mi mindent megtesz ezen vállalat a közösséggel való interakciók fenntartására.

A Fumax Kiadó több, jól elkülöníthető online platformon is kommunikál a követtőivel és az érdeklődőkkel - csak párat megemlítve: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Moly). Ezeken kívül honlapjukon saját blogot vezetnek, melyeket folyamatosan aktualizálnak, és együtt dolgoznak más csoportokkal is, mint például a Gemini Kiadó vagy a ComicsInvest és annak Facebook oldala.
Ha mindez nem lenne elég, a kiadás mellett a gaming szekcióban is helyet szorítottak maguknak. Ehhez kapcsolódó saját oldalaik a Fumax Gaming Facebook oldal, a Fumax Gaming Youtube csatorna és a Fumax Gaming Instagram.



A webshopuk mellett ez a kiadó fő oldala. Jelszavuk szerint (és itt nem a Facebook bejelentkező adatára gondolok): „Minőségi könyvek és képregények igényes olvasóknak.”
Az oldalnak pillanatnyilag 15.000 követője van, így egy kicsit kisebb, de viszonylag stabil bázist alkotnak a képregények világában, mert bár a kiadó nagy erőket fektet a könyvek kiadásába és az új írók felfedezésébe, a fő repertoárjukat még mindig a képregények adják.

 Az oldalt tekintve a posztok rendszeres időközönként jelennek meg, kivéve, ha valami technikai ok miatt ez nem valósulhat meg. A bejegyzések tartalma fiatalos, könnyen érthető, néhol sok információt tartalmaznak, s ezek többségében a következő témákra terjednek ki: hivatalos kiadói kommunikáció; megjelenési értesítések, előrendelési információk, könyvbemutató‑ és eseményhirdetések, rendelések késése, ünnepi vagy más okokból adódó akció, esetenként limitált eladás. A témákhoz megfelelően a mondanivalóhoz egy egy- link, kép, videó is társul figyelemfelkeltésként vagy akár magyarázatként.

A kommentek mennyisége változatos, de minimum 5-8 közé esik az alsó határ, s a felső pedig nem lép túl a 30-on. Ennek az is oka lehet, hogy a Fumax mondanivalója viszonylag hosszan, részletesen tagolva van, nem igen marad megválaszolatlan kérdés az olvasóban. A hozzászólásokat tekintve többnyire maga a Fumax az első, s rövid szöveg mellé az aktuális linket szokták mellékelni ismét, vagy netán a kiadó honlapját. Beszélgetések gyakran elindulnak ugyanitt, de ezek nem tartanak soká, kivéve ha problémáról - megjelenés csúszásáról, rendelés érkezésének késéséről - van szó, s a kiadó ritkán ad visszajelzést.

Tehát a Facebook oldaluk főként információátadás, tájékoztatás vagy hasonló dolgok tárhelye, mindamellett, hogy gyakran közölnek részletes logisztikai információkat (átvételi pontokat, bolti készletek elérhetőségét vagy feltöltésének hírét, események szervezését), ami erősebben ügyfél‑tájékoztató szerep, mint például az Instagram vagy a TikTok vizuális fókusza.





 A kiadó vizuálisan legerősebb felülete - érthető és őszintén elvárható módon is - az Instagram, ahol több ezer követőt sikerült nekik összegyűjteniük az évek során. Az Instagram-profil szerint követettségük elérte a 4.2 ezer+-t, és számos poszt is felkerült oldalukra ez alatt az idő alatt.

A posztok közzététele rendszeres időközönként történik, de ennek elősegítője lehet az Instagram azon segédrendszerer, amely lehetővé teszi, hogy a megírt és elmentett bejegyzéseknek a feltöltési időpontját percre pontosan mi állíthassuk be, így akár napokig eltolva azokat. Az oldalon főként képek vagy Reels és rövid videók jelennek meg. A posztok tömör, figyelemfelkeltő szöveggel és releváns hashtagekkel kísérve mutatják be az adott bejegyzések témáit.

Az Instagram számukra sokkal inkább egyfajta vizuális ajánlófelület, mint információs csatorna: itt a borítók, a grafikai megoldások és az esztétikus könyves életérzés kerül előtérbe, a részletes logisztikai vagy ügyfél-tájékoztató tartalmak pedig szinte teljesen hiányoznak.

A kommentek mennyisége változó, de jóval szegényesebb, mint a Facebookon, ez viszont a platform természetéből is adódik. Sokan inkább csak a like gomb megnyomásával reagálnak. A kiadó itt is viszonylag ritkán válaszol a kommentekre. 



 A csatornákat tekintve bizton állítható, hogy a kommunikáció ezen oldalon a legdinamikusabb. A kiadó a TikTokon elsősorban a fiatal, gyorsan reagáló, a kultúrális változásokra viszonylag nyitott közönséget célozza, akik számára a gyors vágások, a jelenlegi trendekbe való bekapcsolódás, esetenként a „könyvtokok”, könyves kihívások és meme-alapú hanganyagok sokkal vonzóbbak, mint a hagyományos tájékoztató posztok.

A videók nagyrészt 15-25 másodperc hosszúak, bár természetesen akadnak akár 1 vagy 1,5 perces tartalmak is. posztok felépítése viszonylag könnyen érthető: ha az első pár másodpercig ott tudod tartani, nyert ügyed van. Éppen ezért itt nem az informatív részletezés a cél, hanem a figyelem azonnali megragadása. 

Ezen a platformon a Fumax elsősorban nem a 100%-ig hiteles és megerősített, hivatalos információk részletes taglálását részesíti előnyben, hanem az éppen aktuális történések megosztását - gondolok itt egy új könyv nyomdából való megérkezésére vagy a Könyvhétre való megérkezésükre - és a hangulat átadását. A kiadó pedig látható módon nagyon jó a hype meglovagolásában, hiszen videóikat is nagyrészt 2000+-os nézettségszám jellemzi. A feedekben túlnyomórészt gondosan szerkesztett könyv- és mangaborítók, kiemelések, új megjelenések fotói és azokhoz valamiképpen kapcsolódó rövid, frappáns szövegek jelennek meg. A szövegmennyiség általában jóval visszafogottabb, mint a Facebookon, de ez teljesen érthető, hiszen ezen oldal célközönsége jellemzően vizuálisan fogékonyabb fiatalabb korukra való tekintettel.



A csatorna jelenleg kb. 1,5 ezer feliratkozóval fut, és eddig 100+ videó került fel.

A videók hossza 10 és 20 perc között mozog átlagosan és ezek legfőbb célja a hosszabb kiadványok bemutatói, újdonság-összefoglalók, könyv / manga / képregény ajánlások vagy a releváns információk átadása. Néhány videó egyfajta "belsős" tartalmat is kínál a nézőknek, például a Meet the Crew című videó, ahol a közönség megismerheti a kiadó munkatársai. 


Néhány videóban egyfajta podcast vagy blog forméában olyan témákra is kitérnek, mint például a kiadókkal történő kapcsolatfelvétel, helyzetjelentések, hogyan történik a képregénymagyarítás, vagy mi alapján határozzák meg, hogy egy mű szépséghibás-e.





Fumax, mint Gaming

A Fumax Gaming oldal különállóan működik: saját Facebook, YouTube és Instagram csatornáin elsősorban gameplay‑videókat, streamértesítéseket és játékosoknak szánt eseményeket osztanak meg; céljuk a fiatalabb, játékok iránt érdeklődő közönség megszólítása és közösségépítés, miközben kommunikációja interaktívabb és esemény‑orientáltabb, mint a kiadói csatornák.

A platformjaik hangvétele közösségibb az interakcióakt tekintve, bár követőszámban kisebb, mint a Fumax kiadói része. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése