Érdemes-e a jól bevált integrált könyvtári rendszer helyett egy új, felhő alapú szolgáltatást bevezetni? A Western Michigan University (WMU) könyvtárosai erre a kérdésre keresték a választ, amikor egy széles körű közvélemény-kutatást készítettek, 77 könyvtár részvételével.
Az alapos kutatást indokolta, hogy a szakirodalomban kevés esettanulmány áll rendelkezésre, az új rendszerek szolgáltatói pedig érzékelhetően túldicsérik az árujukat.
A WMU eredeti könyvtári rendszere egy többféle termékből összeállított, sokféle feladatot ellátó, összetett környezet. Lecserélésében, amely egy csaknem három évre kiterjedő, részletesen megtervezett projekt, a könyvtár minden második dolgozója részt vesz.
A kutatás főbb eredményei:
1. A megkérdezettek 32 %-a tervezi az átállást új típusú szolgáltatásra (vagy már át is álltak).
2. Az átállási projekt támogatására csak 28% használt fel eszközöket a projekt-menedzsment területéről.
3. Az esetek 67%-ában a könyvtárak 6 hónapnál kevesebb időt szántak a piacon elérhető termékek megismerésére. Az új rendszer kiválasztására szintén hat hónapnál kevesebb időt fordított a megkérdezettek 78%-a.
4. Azoknál, akik már átálltak, többségében igazak az következők: kevesebb időt kell fordítaniuk a kiegészítő modulok megírására (sok esetben egyáltalán nem kellenek teljes modulok); a munkafolyamatokat át kell szervezniük és emiatt a szervezeti felépítés is változni fog; az átállás miatt nem volt szükség újabb munkaerő felvételére.
A felhő alapú rendszereknél a szolgáltató rendszerint „előfizetési díjat” számít fel, de kezdetben számolni kell az adatok áttöltése, a rendszer integrációja miatt fellépő költségekkel is. Összességében az új rendszer összköltsége összevethető a régi rendszerével, jelentős eltérés nincs. Meg kell azonban alkotni a felhő használatához kötődő eljárások szabályait.
Az új rendszerrel szemben elvárás, hogy a digitális megőrzésben aktív szerepe legyen; szervesen kapcsolódjon az egyetemi számítógépes rendszerekhez; segítse az igény szerinti beszerzést; csökkentse a katalogizálásra fordított időt; kevesebb IT háttérmunkára legyen szükség; egyszerűsödjön a könyvtári munka, stb.
Bár a WMU könyvtára még csak a projekt korai szakaszában tart, a munkafolyamatok átgondolása révén már most értékes tudásra tettek szert.
Kelley, K., Leatherman, C.C., Rinna, G.: Is it Really Time to Replace Your ILS with a Next-Generation Option?
In: Computers & Libraries, October 2013, Vol.33., No.8., pp. 11-15.
Ferencz Gáborné Zsuzsa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése