Napjainkban már nemcsak papír alapú vendégkönyvek léteznek, bár azok is megmaradtak. Különösen szállodáknál egyre gyakoribb az online vendégkönyv, amelyben az elégedett (vagy kevésbé elégedett) vendégek nyilvánítanak véleményt. A kézzel írott vendégkönyvekhez képest ezeknek megvan az az előnyük, hogy a világ bármely pontjáról olvashatóak a hozzászólások, és nem kell mondjuk Londonig vagy New Yorkig utaznunk, hogy megtudjuk, ki mit gondol arról a hotelről, amit kinéztünk a nyaralásra.
Ha egy kicsit még tágabban értelmezzük a vendégkönyvet, és abból indulunk ki, hogy egy olyan felületről van szó, ahol az emberek nyilvánosan elmondhatják a véleményüket egy adott helyről, eseményről, akkor vendégkönyvként tekinthetünk akár egy Facebook-posztra is, hiszen ott is számos komment jelenik meg egy rendezvényről vagy kiállításról.
Ennek továbbgondolása lehet, amikor már nemcsak bejegyzéseket, hanem fotókat is megjeleníthetünk: mi sem egyszerűbb, mint az Instagramon a megfelelő hashtaggel ellátni a feltöltött fényképeket, és ma már egyre több intézmény él is ezzel. Így, ha például egy múzeum eseményeire vagyunk kíváncsiak, a megfelelő hashtagre rákeresve elénk tárul az összes vonatkozó fotó, ha pedig követni kezdjük kedvenc kiállítóhelyünket az Instagramon, naprakészek leszünk az általuk kínált lehetőségekből.
Ugyanígy azt is lekereshetjük, hogy mások mit posztoltak egy-egy intézményre vonatkozóan. Érdekes és izgalmas volt például nemzeti könyvtárunk kezdeményezése az idei Múzeumok Éjszakája alkalmával: az #oszkmuzej hashtaggel ellátott Instagram-fotókat, Twitter-bejegyzéseket folyamatosan jelenítették meg, így a könyvtárba belépve, egyből az aulában egy nagy képernyőre kivetített, élő vendégkönyv fogadott bennünket, ahol szinte pillanatról pillanatra frissültek a bejegyzések.
Mint minden vélemény, a vendégkönyvekbe írt megjegyzések, kommentek is szubjektívek. Az online vendégkönyvek világában azonban ezek a szubjektív vélemények több embert érnek el, jobban tudják befolyásolni a véleményünket, ugyanakkor könnyebben is juthatunk információhoz a minket érdeklő emberekről, eseményekről.
A hagyományos, kézbe vehető vendégkönyvek sem veszítették el azonban a varázsukat: sokan készítenek például esküvői vendégkönyvet, amelyet azután még évek múlva is elővehetnek, nézegethetnek. A két formátum tehát egymást kiegészítve létezik továbbra is, más-más szerepet betöltve.
Képek forrása: Guest Book, Meska
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése