Az oktatás digitalizálása
A digitalizálás ma az oktatásban is az egyik leginkább vitatott kérdés. Számos fórumon találkozhatunk a témával, mindeközben már el is kezdődött és rohamosan fejlődik az oktatás digitalizálása - például a nagytömegű online nyílt kurzusok¹ révén. A digitális, online képzés megjelenésével szükségszerűen a felsőoktatási rendszer is átformálódik. A digitális oktatás merőben új élményt nyújt mind a hallgatók, mind az oktatók számára. Lehetőséget ad a hallgatóknak egy egyéni igényekhez igazított, a különböző területeken személyes kompetenciáiknak, erősségeiknek, igényeiknek megfelelő és azokat támogató tanterv felépítésére.
Felmerül azonban a kérdés, hogy milyen hatása lehet az oktatás digitalizálásának a tanárokra, és (elsősorban) a felsőoktatási könyvtárakra, könyvtárosokra? Egyértelmű, hogy a hagyományos gyakorlat átalakul, ahogy maga a felsőoktatás is. A könyvtár szolgáltatásaival – ahogy eddig is - közreműködik mind az oktatók, mind a hallgatók munkájában. A szerző szerint a következő öt évben azonban változnak, bővülnek a könyvtárosi feladatok:
- Az előadásokhoz kapcsolódó általános ill. átfogó kutatás (tudományos, történelmi, egyéb témakörben) - kiemelten olyan információk szolgáltatása, amelyek az interneten egyáltalán nem vagy korlátozott hozzáféréssel érhetők el. A szerző példaként említi a LibGuides projektet, melynek célja a professzorokkal való együttműködés, a tantervhez, projektekhez hasznos, releváns adatbázisok keresése, azonosítása. Emellett a kutató könyvtárosok is részt vesznek az online kurzusok szervezésében
- Olyan könyvtárhasználattal, kutatással kapcsolatos online nyílt kurzusok kivitelezése is lehetséges, amelyeket könyvtárosok tartanak.
- Közvetlen kutatás, segítségnyújtás a könyvtár fenntartójával (pl. felsőoktatási intézmény) kapcsolatban álló hallgatóknak, oktatóknak (e-mailen és más online felületen is)
Robotok a könyvtárban
A következő tíz év másik fejlődési lehetősége a robotok alkalmazása a könyvtárakban. A Westport Connecticut Könyvtár jelenleg két robotot alkalmaz. Feladatuk a kapcsolatfelvétel a felhasználókkal, később akár a könyvtári munkafolyamatok ellátása (pl. kölcsönzés, útmutatás a könyvtárhasználattal kapcsolatban, szkennelés, nyomtatás, az olvasók eligazítása a könyvtárban).
Milyen hatása lehet a robotoknak a tájékoztató, kutatást segítő és könyvtárhasználati szolgáltatásokra?
A robotok képesek tanulni és egyszerre nagy mennyiségű információt tárolni. Ezt a képességüket rendkívül jól lehet használni például az általánosabb tájékoztató feladatok ellátásában, könnyebb referensz kérdések megválaszolására is képesek lehetnek (pl. a robot tárolni képes egy intézmény adatbázisát és az alapján válaszolni tud a beérkező kérésekre, kérdésekre – e-mailben és személyesen). A robotokkal való együttműködés segítheti és megkönnyítheti a könyvtárosok munkáját, így több idő jutna az összetettebb feladatok elvégzésére.
_______________________________
_______________________________
¹ MOOC= Massive Online Open Courses
/SANBORN, Lura: The future of academic librarianship: MOOCs and the robot revolution. In: Information Literacy and Instruction. Vol. 55. Issue 2. (2015) p. 97-101./
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése