keresés

2015. február 25., szerda

Földtan gyerekeknek 2.

Amikor még nem volt internet...

Kb. 10-15 éve még alig volt olyan kutató intézmény, iskola, aminek használható, érdemi információval töltött weboldala lett volna és az e-mail-t sem használták napi szinten. A hír továbbítása a kutatók között szerte a világban a konferenciákon való részvételek voltak. Onnan kapott absztrakt köteteket, kiadványokat, ismeretterjesztő prospektusokat hoztak magukkal. Többségében ezeket le is adták a szakkönyvtáraknak. 
A kommunikálás postai úton és telefonon történt. Az egyetemeken és főiskolákon a szaktanárok órákon tájékoztatták a diákokat a friss hírekről. Ha sikerült külföldi tanulmányútra pénzt szerezni, akkor az ottani diákokkal, oktatókkal vehették fel a kapcsolatot. 
Ha megjelent egy-egy szakmai könyv, általában drága volt. Esetleg be tudott szerezni az iskolai könyvtár 1-1 pld-t. Mindig függött az adott szaktanár lelkesedésétől (néha a saját pénzén vásárolt) és persze a iskola anyagi helyzetétől is, hogy mennyire tudták gyarapítani az állományt. Volt olyan eset, hogy a diák csak akkor ment el könyvtárba, ha ténylegesen elküldte a tanárja őt kutatni. A közkönyvtár gyűjteményében sajnos kevés geológiával foglalkozó szakkönyv van. Általában a földrajz témájú dominál. A szakkönyvtárakba ritkán mentek el kiskorú gyerekek. Az egyik ok, hogy a nyitvatartása miatt nem is tudott elmenni, mert oktatási időben (8-16 óráig tartanak nyitva), illetve a gyűjteménye túl szakmai és nem biztos, hogy értené a geológiai szakszavakat, módszertant.)


Az ifjúság tájékoztása az TV-ben a gyermekműsorok és ismeretterjesztő filmek (pl. a Delta című műsor, David Attenborough filmjei vagy a Mindentudás Egyeteme) voltak. 
A természettudománnyal foglalkozó folyóiratoknál, pl. a Természet Világa, Élet és Tudomány, Földgömb és a Búvár közölt közérthető cikkeket, ismertetett újonnan megjelent kiadványokat, rendezvényeket (pl. Országos Tudományos Diákköri Konferenciák, Teleki Pál Országos Földrajz-Földtan Verseny) és írt ki pályázatokat (pl. Földtani Örökségünk Pályázat). 

Az iskolák, Művelődési Házak, Könyvtárak hirdető tábláin és szórólapjain tájékozódhattak az emberek. Nagyobb városokban a tömegközlekedési járművek oldalát használták ki reklámozás céljából. Voltak még szórólapok, a megállókban és az útmentén pedig hírtáblák. 

A Nemzeti Parkok, Minisztériumok, a Magyar Földtani Társulat, Múzeumok már régóta jelen vannak a természettudomány minél szélesebb körben való megismertetésében, viszont a múzeumpedagógiai foglalkozások még nem voltak elterjedve. 

A 21. században az egyetemek, mint pl. ELTE TTK és a Miskolci Egyetem folyamatosan tájékoztatja honlapján és közösségi oldalakon nem csak gyermekeket érintő információkat, programokat, pályázatokat. A természettudományi gyűjtemények, múzeumok, kiállítóhelyek szintén a saját honlapjukon, akár blogjaikon (pl. Magyar Természettudományi Múzeum) keresztül a múzeumpedagógiai foglalkozások által közel hozzák a látogatókat.

Áttekinthetőek a Magyar Nemzeti Parkok egy weboldalon. Informálják az olvasókat a területükről, céljaikról, látogathatóságukról, tanösvényeikről, erdei iskolákról (képekkel illusztrálva) és programokat ajánlanak. A magyarországi barlangoknál pl. a Pál-völgyi-barlangrendszernek van külön honlapja, ahol ismertetik, hogy gyerekeknek is tartanak túrát, osztálykirándulást, földrajz órát és akár szülinapot is. Barlangtúrákat szerveznek pl. a Solymári-ördöglyukban is akár 8 éves kortól.

A neten eddig megjelent blog vagy fórum formában, pl. ásványtan, őslénytan, vulkanológia.
Az általam létrehozott “Földtan gyerekeknek” blog azért lenne újdonság, több, mert összefoglalná a Múzeumok, Gyűjtemények, Kutatóintézetek és egyéb Tudományos Szervezetek leginformatívabb híreit. Mivel ezek az intézmények külön-külön ismertetik a programjaikat és szinte nincs átfedés. Ismerni kell a Magyarországon található intézményeket, át kell látni, hogy hol- mit keressen az interneten bolyongó. 
Mély, tudományos áttekintő linkgyűjtemény már van, pl. www.foldtan.lap.hu melybe bele lehetne tenni egy kisebb szeletet a gyermekeknek. Így akár laikusoknak is használhatóvá válna. Ha pedig felkerülne egy közösségi oldalra, akár több ezer emberhez is eljutna az információ, mivel már az általános iskolák is regisztrálták rajta magukat.


Gáspár Anita
További bejegyzések

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése