keresés

2021. december 8., szerda

A COVID-19 hatása az egyetemi könyvtári források használatára

A COVID-19 világjárvány nagymértékben érintette a felsőoktatást, beleértve az egyetemi könyvtárakat
is. Ez a tanulmány összehasonlítja a könyvtári erőforrások használatát (beleértve a könyvtárközi kölcsönzést, a honlapok és a keresőeszközök látogatottságát, az adatbázisok használatát, a törzsvendégekkel való interakciókat stb.) három egyetemi könyvtárban a világjárvány előtt és után. A 2019-es és a 2020-as tavaszi félév második felére összpontosítunk, bár két, az említett félévek korábbi időszakából származó kontroll-időszakot is felhasználunk annak megállapítására, hogy miben különböznek a félévek, amikor a koronavírus nem volt még jelen. Az intézmények számos mérőszám tekintetében hasonló mintákat tapasztaltak. 

 A 2020-as év a koronavírus (COVID-19) miatt évekig fog emlékezetes maradni. Világszerte több százezer ember halt meg a betegségben, iskolák és vállalkozások zárták be kapuikat, a maszkok viselése nyilvános helyeken mindennapossá vált, a munkanélküliség pedig az egekbe szökött. 

Ez a tanulmány a könyvtári források használatában bekövetkezett változásokat méri a COVID-19 zárlatok idején három különböző intézményben: Louisiana State University, Northeastern Illinois University és Valparaiso University. 

A világjárvány a három vizsgált intézményt egy kontinuumon érintette, a legkisebb hatást a legnagyobb iskolára gyakorolta, és a legnagyobb visszaesést a legkisebb iskolában tapasztalták. A COVID ideje alatt mindhárom könyvtár honlapjának, valamint a keresőeszközöknek/katalógusoknak és a főbb adatbázisoknak a használata csökkent. A virtuális kommunikáció mindhárom könyvtárban növekedett.  

Háttér 

Louisiana Állami Egyetem 

A Louisiana Állami Egyetem (LSU) Louisiana állam kiemelt intézménye, és egyike annak a 22 országos szinten elismert egyetemnek, amelyek föld-, tenger- és űrkutatási támogatással rendelkeznek. Az LSU Könyvtár munkatársai, mint az LSU összes nem létfontosságú dolgozója, utoljára március 16-án, hétfőn mentek be személyesen a munkahelyükre.  Ezen a hétfőn a könyvtár informatikai alkalmazottai sietve segítettek a többi munkatársnak a távmunkára való felkészülésben. A zárva tartás ellenére a könyvtárak továbbra is kiszolgálták a látogatókat. A könyvtárosok továbbra is segítettek a hallgatóknak e-mailben és Zoom-alapú üléseken keresztül. A katalógus és a keresőrendszerek továbbra is rendelkezésre álltak, és a munkatársak továbbra is teljesítették a cikk- és könyvfejezet-kéréseket könyvtárközi kölcsönzés és dokumentumküldés révén. 

Északkelet-Illinois-i Egyetem 

A Northeastern Illinois University (NEIU) egy állami, átfogó, multikulturális egyetem Chicago északi részén. Három főiskolán mintegy 7000 hallgató tanul alap- és mesterképzésben: Az egyetemek a művészetek és tudományok, az oktatás és az üzleti élet területén helyezkednek el. A NEIU könyvtárai három chicagói helyszínen nyújtanak könyvtári szolgáltatásokat. A három könyvtár összesen mintegy 500 000 fizikai könyvet, médiát és sorozatot tárol. 2020 tavaszán a NEIU könyvtárai 12 főt foglalkoztattak MLS-t igénylő pozícióban - beleértve a dékánt és a könyvtári dékánhelyettest - és 18 munkatársat. A NEIU könyvtárai március 18-án, szerdán 18 órakor bezárták kapuikat, és a könyvtári oktatók és munkatársak otthonról kezdtek dolgozni. a könyvtárak képesek voltak folyamatos referenciát és oktatást nyújtani chat, e-mail, telefon és Google Meet segítségével, valamint elektronikusan teljesíteni a cikk- és könyvfejezet-kéréseket. Fizikai anyagok nem álltak rendelkezésre, mivel az egyetemi könyvtárak közötti kölcsönzést támogató országos kézbesítési rendszer március 16-án leállította szolgáltatásait. Az alternatív oktatás március 30-án, hétfőn minden hallgató számára újraindult.  

Valparaiso Egyetem 

A Valparaiso Egyetem (Valpo) egy magán, nonprofit, négyéves, bentlakásos egyetem Északnyugat-Indiana államban. 2020-ban a tavaszi szünet egybeesett a COVID-19 válság kirobbanásával. A tavaszi szünet második hetében az egyetemi adminisztráció bejelentette, hogy az egyetem nyitva marad, de az órák a szünet után, március 16-tól, hétfőtől kezdve azonnal online lesznek. Március 16-án a Christopher Center Könyvtár csökkentett nyitvatartásra váltott (heti 67,5 órát tart nyitva). Ahogy a világjárvány következményei gyorsan kibontakoztak, négy nappal később tovább csökkentették az óraszámot. Március 24-én, kedden, munkaidő végén, Indiana állam otthonmaradási rendeletének megfelelően, a fizikai épület bezárt, bár a könyvtár oktatói és dolgozói továbbra is otthonról dolgoztak.  

Eredmények  

Louisiana Állami Egyetem 

Az LSU adatai vegyes képet mutatnak. Míg a LibGuides használata nőtt, a könyvtárak honlapjának, keresőrendszerének és katalógusának használata mind csökkent a COVID által kikényszerített bezárás alatt. Míg az EBSCO-n keresztül történő letöltések 30%-kal nőttek a COVID ideje alatt, ez kevesebb, mint a növekedés az ellenőrzési időszak alatt (37%), ami a bázishoz igazított csökkenést eredményezett. A könyvtárközi kölcsönzési kérelmek és a látogatók segítségkérései jelentősen nőttek. 

Északkelet-Illinois-i Egyetem 

A NEIU egyes erőforrásainak felhasználása drasztikusan csökkent a COVID 2020 időszakában. Egyes erőforrások felhasználása azonban már 2020-ban is összességében alacsonyabb volt, mint 2019-ben, még a kontroll időkeretben is. Illinois viharos néhány évet élt át, az állami egyetemek 2015-ben és 2016-ban költségvetés nélkül kezdték az új költségvetési évet. Ez az állami regionális egyetemek beiratkozásának folyamatos csökkenéséhez vezetett, mivel a hallgatók az államon kívüli, stabilabb intézményekbe igyekeztek járni. A NEIU-t ez különösen súlyosan érintette, 2015 ősze és 2019 ősze között 25%-os visszaesést tapasztalt a beiratkozásban. Így valószínűsíthető, hogy a 2020-as csökkenés egy része az alacsonyabb beiratkozásnak köszönhető.  A COVID időintervallumban 2020-ban növekedést mutató területek a chat- és referenciakonzultációk, valamint a könyvtárközi kölcsönzésre való átkattintások voltak az SFX-től.  

Valparaiso Egyetem 

Összességében a Valparaiso Egyetem könyvtári forrásainak használata drámaian csökkent a 2020-as tavaszi szemeszter COVID-19 által érintett részében. A csökkenés a chat segítségnyújtás kivételével minden területen bekövetkezett. Ha figyelembe vesszük, hogy a félév COVID-19 előtti részében a használat a legtöbb kategóriában növekedett az előző évhez képest, a félév második felében bekövetkezett csökkenés még jelentősebb. A COVID-dal kapcsolatos nettó csökkenés két kivételét a chat-kérdések és a könyvtárközi kölcsönzési kérelmek jelentették.  

Következtetés 

Ahogy a világjárvány folytatódik, és az egyetemek az őszi időszakra megváltozott tanulási környezetet terveznek, lesz-e fellendülés a könyvtári rendszer és az erőforrások használatában, vagy folytatódik a közvetlen COVID-időszakban tapasztalt drámai visszaesés? Szinte minden nap több webináriumot tartanak az egyetemi könyvtárak, rendszergazdáik és munkatársaik számára, hogy megosszák történeteiket, összehasonlítsák tapasztalataikat, és segítsék egymást az új normális körülmények között való működésben. A könyvtárosoknak volt idejük a tipikus pedagógiai gyakorlatok kiigazítására, az új virtuális technológiák elsajátítására, valamint a távoli és online környezetekben történő könyvtári oktatás folytatásának biztosítására irányuló elérési tervek kidolgozására. A könyvtári gyakorlatban bekövetkező egyéb változások közé tartozhat a beszerzések még nagyobb mértékű eltolódása a nyomtatott forrásokról az elektronikus forrásokra. Az oktatóknak is volt idejük átértékelni tanterveiket, és azonosítani a saját maguk és hallgatóik támogatási igényeit az online kurzusok átállásával. Mint manapság az élet oly sok területén, ennek a munkának az eredményei is bizonytalanok maradnak.


The Impact of COVID-19 on the Use of Academic Library Resources 

Ruth Sara Connell, Lisa C. Wallis, David Comeaux 

Link a teljes cikkhez: https://ejournals.bc.edu/index.php/ital/article/view/12629  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése