keresés

2019. december 11., szerda

Az ALA könyvtárosképzésének értéke

Társadalmi kihívások és változások jelentek meg az elmúlt években.  Például: gazdaság fejlődése; munkaerőpiac változása; technológia fejlődése; információ változó jellege; oktatási és tanulási megközelítések átalakulása. Részben ezek a változások vetnek fel kérdéseket a jövő könyvtárairól és a hivatásos könyvtárosokról. A cikk a könyvtáros képzés értékéről ír.


 Viták a képzésről
 Sok vita és zavar volt a könyvtárosok jövőjével kapcsolatban. Megfelelő figyelmet kell fordítani az ALA által akkreditált könyvtári és információs tanulmányok diplomájára (és annak változataira). Kérés, hogy milyen értéket képvisel a szakmai végzettség és hogyan és milyen mértékben járulnak hozzá a diplomások a jövőbeli közösség kiszolgáláshoz, legyenek azok iskolák, egyetemek, városrészek, városok vagy bármi egyéb.

A legfontosabb kérdések:
  • Mennyit ér az ALA akkreditált mester
    programja (diplomája) a könyvtár és információ tanulmányokban?
  • Milyen rátermettséget, kompetenciát és képességet birtokolnak ezek a diplomás emberek, amely csak rájuk jellemző?
  • Milyen értékkészlete van a diplomásoknak, ami lehetővé teszi számukra a közösségük megfelelő kiszolgálását olyan módon, amelyet más szakmai végzettséggel rendelkezők nem tudnak? 

Képzés

Az ALA és a Könyvtári és Informatikai Oktatók Szövetsége (ALISE) folyamatos megbeszéléseket folytatnak a LIS oktatás jövőjéről. Az ALA Etikai Kódexe és az ALA irányelvek Kézikönyve szabályozzák és meghatározzák a könyvtárak és könyvtárosok szerepét. Természetesen segítenek a hallgatóknak megtanulni az információ visszakeresését, az információszervezést és azt, hogyan lehet legjobban megfelelni a felhasználói igényeknek, de ők is sokkal többet tesznek, mint a készségek tanítása. Olyan értékeket adnak át, melyek különböznek a többi rokon tudományágtól.
A MLIS programok során tanulják meg a jövő könyvtárosai a könyvtárosság történetét és kultúráját és itt töltik beléjük a könyvtárosság etikáját és értékeit. Alapvető fontosságúak ahhoz, hogy a szakma hű maradjon a gyökereihez az információ megosztás és szellemi szabadság terén. Információs viselkedési modelleket tanítanak, megtanulják a hallgatók ezeknek a variációit és hogy hogyan lehet beépíteni a munkájukba. Mint más elmélet alapú oktatásnál, úgy itt is haszontalanak érzik ezt a hallgatók egészen addig, amíg munkába nem állnak.
Forrás
Az összes könyvtár típus és könyvtáros részt vesz oktatási tevékenységekben, szolgáltatásban és az általános műveltségre összpontosítanak, a korai gyermekkorban és a fiatalok körében. A könyvtári környezet, könyvtári tér, bizalom és a könyvtáros szaktudásának kombinációja hoz létre egy különösen gazdag és elősegítő környezetet, a műveltség központú tevékenységeknek.
Az információs műveltség magába foglalja a körültekintő információ felfedezést, az információ előállításának és értékelésének megértését és az információk felhasználását új ismeretek megteremtéséhez és hogy etikusan vegyenek részt a közösségi tanulásban az egyének. A kutatások azt mutatják, hogy az információs műveltséggel kapcsolatos oktatás és szolgáltatások, amiket a könyvtárosok támogatnak, erősítik az általános oktatási eredményeket, például a kutatásokon alapuló és problémamegoldó tanulást, beleértve a kritikus gondolkodást, etikai érvelést, átfogó megértést és polgári szerepvállalást. 
Tovább az a tapasztalat, hogy a hatékony tanulás és oktatás az osztálytermen kívül kell, hogy legyen és különösen a könyvtárak kulcsszerepet játszanak az oktatásban. Az iskolán kívüli tereknek beleértve a könyvtárakat, levéltárakat és múzeumokat, óriási lehetőségük van, hogy segítsék a diákoknak a tanulás és oktatás szélesebb körű ökoszisztémájának kialakításában és segítsék a tanulókat „gyakorolni és fejlődni” valamint „azonosítani és felfedezni”.
A könyvtárosoknak különleges lehetősége van arra, hogy elősegítsék a tanulást azáltal, hogy összekapcsolják a megfelelő forrásokkal az érdeklődésüknek megfelelően, valamint fejlesztik a társadalmi kapcsolatokat hasonló érdeklődésű emberek között, mely elősegíti a további felfedezéseket.
Az Információs és Kommunikációs Technológiát (IKT) a mindennapi életben gyorsan terjed. Az IKT használatának képessége legalább olyan fontos, mint az írás és olvasás és az IKT kompatibilis kommunikáció (pl.: facebook, twitter, blogok), ezek elsődleges eszközei az ismeretek cseréjének és megszerzésének. A digitális beilleszkedés biztosítás érdekében, a könyvtárosoknak kell technológiai ismeretekkel rendelkezniük, hogy azt átadhassák a felhasználóknak. 

Természetesen vannak más szakok is, melyek technikai jártasságokat nyújtanak, mint pl.: informatika. De az MLIS diplomán kívül nincs olyan program, ami az információkra, emberekre, igényekre, tanulásra, értékekre, technológiára és közösségekre összepontosítana egyszerre.

Bertot, John Carlo; Sarin, Lindsay c.The Value of American Library Association-Accredited Master’s Programs in Library & Information Studies: Serving Our Communities Through a Professional Workforce
iN.: American Library Association 2016.09.01.
ref.: Deák Réka

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése