Társadalmi kihívások és változások jelentek meg az
elmúlt években. Például: gazdaság
fejlődése; munkaerőpiac változása; technológia fejlődése; információ változó
jellege; oktatási és tanulási megközelítések átalakulása. Részben ezek a
változások vetnek fel kérdéseket a jövő könyvtárairól és a hivatásos
könyvtárosokról. A cikk a könyvtáros képzés értékéről ír.
Viták a képzésről
Sok vita és zavar volt a könyvtárosok jövőjével kapcsolatban. Megfelelő figyelmet kell fordítani az ALA
által akkreditált könyvtári és információs tanulmányok diplomájára (és
annak változataira). Kérés, hogy milyen értéket képvisel a szakmai
végzettség és hogyan és milyen mértékben járulnak hozzá a diplomások a
jövőbeli közösség kiszolgáláshoz, legyenek azok iskolák, egyetemek,
városrészek, városok vagy bármi egyéb.
A legfontosabb kérdések:
Mennyit ér az ALA akkreditált mester programja (diplomája) a könyvtár és információ tanulmányokban?
- Milyen rátermettséget, kompetenciát és képességet birtokolnak ezek a diplomás emberek, amely csak rájuk jellemző?
- Milyen értékkészlete van a diplomásoknak, ami lehetővé teszi számukra a közösségük megfelelő kiszolgálását olyan módon, amelyet más szakmai végzettséggel rendelkezők nem tudnak?
Képzés
Az ALA és a Könyvtári
és Informatikai Oktatók Szövetsége (ALISE) folyamatos megbeszéléseket
folytatnak a LIS oktatás jövőjéről. Az ALA Etikai Kódexe és az ALA irányelvek
Kézikönyve szabályozzák és meghatározzák a könyvtárak és könyvtárosok szerepét.
Természetesen segítenek a hallgatóknak megtanulni az információ
visszakeresését, az információszervezést és azt, hogyan lehet legjobban
megfelelni a felhasználói igényeknek, de ők is sokkal többet tesznek, mint a
készségek tanítása. Olyan értékeket adnak át, melyek különböznek a többi rokon
tudományágtól.
A MLIS programok során
tanulják meg a jövő könyvtárosai a könyvtárosság történetét és kultúráját és
itt töltik beléjük a könyvtárosság etikáját és értékeit. Alapvető fontosságúak
ahhoz, hogy a szakma hű maradjon a gyökereihez az információ megosztás és
szellemi szabadság terén. Információs viselkedési modelleket tanítanak,
megtanulják a hallgatók ezeknek a variációit és hogy hogyan lehet beépíteni a
munkájukba. Mint más elmélet alapú oktatásnál, úgy itt is haszontalanak érzik
ezt a hallgatók egészen addig, amíg munkába nem állnak.
Forrás |
Az információs
műveltség magába foglalja a körültekintő információ felfedezést, az információ
előállításának és értékelésének megértését és az információk felhasználását új
ismeretek megteremtéséhez és hogy etikusan vegyenek részt a közösségi
tanulásban az egyének. A kutatások azt mutatják, hogy az információs
műveltséggel kapcsolatos oktatás és szolgáltatások, amiket a könyvtárosok
támogatnak, erősítik az általános oktatási eredményeket, például a kutatásokon
alapuló és problémamegoldó tanulást, beleértve a kritikus gondolkodást, etikai
érvelést, átfogó megértést és polgári szerepvállalást.
Tovább az a
tapasztalat, hogy a hatékony tanulás és oktatás az osztálytermen kívül kell,
hogy legyen és különösen a könyvtárak kulcsszerepet játszanak az oktatásban. Az
iskolán kívüli tereknek beleértve a könyvtárakat, levéltárakat és múzeumokat,
óriási lehetőségük van, hogy segítsék a diákoknak a tanulás és oktatás
szélesebb körű ökoszisztémájának kialakításában és segítsék a tanulókat
„gyakorolni és fejlődni” valamint „azonosítani és felfedezni”.
A könyvtárosoknak
különleges lehetősége van arra, hogy elősegítsék a tanulást azáltal, hogy
összekapcsolják a megfelelő forrásokkal az érdeklődésüknek megfelelően,
valamint fejlesztik a társadalmi kapcsolatokat hasonló érdeklődésű emberek
között, mely elősegíti a további felfedezéseket.
Az Információs és
Kommunikációs Technológiát (IKT) a mindennapi életben gyorsan terjed. Az IKT
használatának képessége legalább olyan fontos, mint az írás és olvasás és az
IKT kompatibilis kommunikáció (pl.: facebook, twitter, blogok), ezek elsődleges
eszközei az ismeretek cseréjének és megszerzésének. A digitális beilleszkedés
biztosítás érdekében, a könyvtárosoknak kell technológiai ismeretekkel
rendelkezniük, hogy azt átadhassák a felhasználóknak.
Természetesen vannak
más szakok is, melyek technikai jártasságokat nyújtanak, mint pl.: informatika.
De az MLIS diplomán kívül nincs olyan program, ami az információkra, emberekre,
igényekre, tanulásra, értékekre, technológiára és közösségekre összepontosítana
egyszerre.
Bertot, John Carlo; Sarin, Lindsay c.: The Value of American Library Association-Accredited Master’s Programs in Library & Information Studies: Serving Our Communities Through a Professional Workforce
iN.: American Library Association 2016.09.01.
ref.: Deák Réka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése