Az eSportot 2013-ban fogadták el hivatalosan sportnak és
ettől az évtől kezdett el ráirányulni minden addiginál nagyobb figyelem. Ekkor kapott először egy játékos olyan vízumot, amit addig kizárólag a nemzetközileg elismert atléták kaphattak meg. Azonban
2013-ig hosszú utat járt be a számítógépes játékok formájában történő
versenyzés. Természetesen a hosszúságot „videojáték-években” kell érteni,
hiszen a legkorábbi, nagy jóindulattal videojátéknak nevezett torpedó-szerűség
is csak 1947-ben készült el.
Ennek megjelenése után 25 évet kellett várni az első, ténylegesen versenynek nevezhető
eseményig. 1972-ben rendezték meg a Spacewar játékhoz létrehozott bajnokságot, melyet internet
hiányában még egy helyiségben összegyűlve játszottak a versenyzők. A nyeremény
már akkor is hatalmas volt, egy éves előfizetést lehetett szerezni a Rolling
Stones koncertjeire.
A hetvenes és nyolcvanas években nagyot nőtt ezeknek a
versenyeknek a népszerűsége és elkezdtek cikkezni a témáról olyan neves
folyóiratokban, mint a Life vagy a Time. Beszámolókat írtak a megrendezett
versenyekről, meghirdették a következőt és magukról a játékosokról is születtek
írások.
Míg az eSport az előző évtizedekben leginkább az Egyesült
Államokra koncentrálódott, a kilencvenes években mindez megváltozott. Az internethez
való könnyű hozzáférés új lehetőségeket teremtett, innentől ugyanis bárki
nevezhetett a versenyekre a világ bármely pontjáról. Ebben az időszakban alapították
a Cyberathlete Professional League (CPL) elnevezésű szervezetet, ami arról lett
híres, hogy először indított külön bajnokságokat videojátékokra tervezve. A
CPL programjaiban kezdődött az ikonikus Counter Strike (CS), Quake és Warcraft
III játékok hódító útja. Ezek a játékok hosszú évekig állandó szereplői voltak az eSport bajnokságoknak. Habár a Quake már kikopott a versenynaptárakból, a CS
töretlen, a Warcraft III pedig kevesebb lendülettel, de még mindig folyamatos
szereplői az online bajnokságoknak.
Az online versenyipar a kétezres években indult csak be igazán, amikor a
CPL-hez hasonlóan több olyan szervezet is megkezdte tevékenységét, melyek különböző játékoknak kezdtek bajnokságokat rendezni. Három emelkedik ki közülük látványosan: a World Cyber
Games, az Intel Extreme Masters és a Major League Gaming. Az első 2014-ben ugyan
megszűnt, viszont ez a három szervezet az, amelyek elképesztően sok játék elképesztően sok bajnokságát és világkupáját rendezték/rendezik meg minden évben.
Jelenleg a megrendezésre kerülő versenyeket szinte kivétel nélkül közvetítik streamen a nagyközönség számára. Habár korábban próbálkoztak azzal, hogy televízión adják a meccseket, az internetes közvetítések nagyon hamar átvették a vezető szerepet. Ugyan Dél-Koreában még mindig van olyan csatorna, amelyik a nap 24 órájában, élő közvetítést nyújt a nézők számára, a televízió nem igazán tudja felvenni a versenyt az internettel. Ilyen tevékenységre szakosodott például a twitch.tv nevű honlap, ahol megszámlálhatatlan különböző közvetítést lehet élőben követni vagy utólag, felvételről megnézni. Érdekesség, hogy már nem csak azok élnek meg az eSportból, akik hivatásosan űzik, hanem azok is, akik úgymond amatőr szinten játszanak és arról szolgáltatnak élő adást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése