A Holland Graffiti Múzeum (Dutch Graffiti Library) egy olyan gyűjtemény, amely a grafiti kultúra dokumentálásával és bemutatásával foglalkozik. A múzeum fizikailag bemutat fotókat, eredeti plakátokat, könyveket, és műveket. Nem csak a múltat mutatja be, hanem inspirációt ad a jelenlegi városi művészek számára is. Több interaktív tevékenységet is végez. Ezáltal tart workshopokat, vezetett túrákat, oktatásokat, és közösségi térként is működik. Emellett külön teret biztosít az underground művészeknek műveik bemutatására. Tudásközpont is egyben, amely részt vesz kutatásban, publikációkban. A weboldalukon kívül ezek a szempontok jelennek meg közösségi oldalaikon is, amelyek a facebook és instagram oldalakon találhatók.
A gyűjtemény adatai:
- https://dutch-graffiti-library.nl/
- facebook
- létrehozás dátuma: 2015. szeptember 8.
- követők száma: 1000
- kedvelések száma: 935
- instagram
- bejegyzések száma: 2682
- követők száma: 13600
- kedvelések száma 1953
A Holland Graffiti
Múzeumot Richard és Marcel van Tiggelen testvérek alapították, akik már az
1980-as évek óta gyűjtik a graffitikkel kapcsolatos anyagokat. Kezdetben csupán
személyes szenvedélyből fényképezték, gyűjtötték az utcai graffitiket, azokkal
kapcsolatos plakátokat, újságokat. Végül olyan méretű gyűjtemény állt össze,
hogy 2018-ban hivatalosan is megalapították a múzeumot. Fő céljuk az, hogy a
graffiti kultúrát ne csak utcai művészetként, hanem kulturális örökségként kezeljék.
A fizikai kiállítótér 2024-ben nyílt meg Amszterdamban, több mint 140
négyzetméteren. Nagy hangsúlyt fektet az oktatásra, és a tudásátadásra.
A múzeum a facebook és
az instagram oldalán is a kultúra közvetítése, az oktatás, és a kiállítások
vannak előtérben. Egyik fő vonulat, hogy láthatóvá tegyék, milyen jelenlegi és
jövőbeli kiállítások vannak a múzeumban. Ezt a leírásokon, ismertetőkön túl
képekkel i illusztrálják. Másik típus az oktatás. Legfőképpen azokkal a
projektekkel kapcsolatos anyagok jelennek meg, amelyek kapcsolódnak a
múzeumhoz, továbbá mutatják, hogy milyen irányú események lesznek. Az instagram
oldalon emellett még műismertetés, rövid bemutatás is található. Továbbá az is
bemutatja, hogy milyen graffiti kapcsolatos történések vannak a világban.
Kommunikáció
szempontjából elsősorban az instagram bejegyzéseken van a hangsúly. 2-3
naponként kerül fel bejegyzés. Ellenben a facebook profilnál sokkal ritkábban,
hozzávetőleg félévenként szerepel új információ. Ezek inkább nagyobb horderejű
információk, viszont rendkívül ritkák, így azt az érzetet kelti, hogy csak
másodlagos szociális kapcsolódási pont. Ezt a követők száma is mutatja,, mivel
több, mint tízszer több ember követi az instagram oldalt, mint a facebook
profilt.
Megjelenés szempontjából
mind a két profil jól mutatja a múzeum profilját, és törekvéseit. Egyértelműen
azonosítható első ránézésre, hogy a graffiti áll a középpontban. Fiatalos, de
egyben az is látszik, hogy nem csak egy amatőr fénykép-összeállítás, hanem egy
intézmény szociális megjelenése.
A Holland Graffiti
Múzeum közösségi jelenléte teljesíti az alapvető igényeken, legfőképpen az
instagram profil esetében, azonban úgy tűnik, hogy nem túl szervezett. A
facebook profil szinte nem is használt, a bejegyzések nagyon ritkák.
Fejlesztési javaslatként azt látom, hogy sokkal több bejegyzést kellene itt is
megjelentetni. Azonban ez nem elég, hanem szisztematikusan, témánként kellene
célirányosan kapcsolatot tartani z érdeklődőkkel, amely által a múzeum is
népszerűbb lenne, és az eredeti törekvés, a graffiti kultúra, mint örökség is
erőteljesebben megjelenhetne.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése