keresés

2025. november 23., vasárnap

A Holland Graffiti Múzeum közösségi média jelenléte

A Holland Graffiti Múzeum (Dutch Graffiti Library) egy olyan gyűjtemény, amely a grafiti kultúra dokumentálásával és bemutatásával foglalkozik. A múzeum fizikailag bemutat fotókat, eredeti plakátokat, könyveket, és műveket. Nem csak a múltat mutatja be, hanem inspirációt ad a jelenlegi városi művészek számára is. Több interaktív tevékenységet is végez. Ezáltal tart workshopokat, vezetett túrákat, oktatásokat, és közösségi térként is működik. Emellett külön teret biztosít az underground művészeknek műveik bemutatására. Tudásközpont is egyben, amely részt vesz kutatásban, publikációkban. A weboldalukon kívül ezek a szempontok jelennek meg közösségi oldalaikon is, amelyek a facebook és instagram oldalakon találhatók.

A gyűjtemény adatai:

-        https://dutch-graffiti-library.nl/

-        facebook

  • létrehozás dátuma: 2015. szeptember 8.
  • követők száma: 1000
  • kedvelések száma: 935

-        instagram

  • bejegyzések száma: 2682
  • követők száma: 13600
  • kedvelések száma 1953

A Holland Graffiti Múzeumot Richard és Marcel van Tiggelen testvérek alapították, akik már az 1980-as évek óta gyűjtik a graffitikkel kapcsolatos anyagokat. Kezdetben csupán személyes szenvedélyből fényképezték, gyűjtötték az utcai graffitiket, azokkal kapcsolatos plakátokat, újságokat. Végül olyan méretű gyűjtemény állt össze, hogy 2018-ban hivatalosan is megalapították a múzeumot. Fő céljuk az, hogy a graffiti kultúrát ne csak utcai művészetként, hanem kulturális örökségként kezeljék. A fizikai kiállítótér 2024-ben nyílt meg Amszterdamban, több mint 140 négyzetméteren. Nagy hangsúlyt fektet az oktatásra, és a tudásátadásra.



A múzeum a facebook és az instagram oldalán is a kultúra közvetítése, az oktatás, és a kiállítások vannak előtérben. Egyik fő vonulat, hogy láthatóvá tegyék, milyen jelenlegi és jövőbeli kiállítások vannak a múzeumban. Ezt a leírásokon, ismertetőkön túl képekkel i illusztrálják. Másik típus az oktatás. Legfőképpen azokkal a projektekkel kapcsolatos anyagok jelennek meg, amelyek kapcsolódnak a múzeumhoz, továbbá mutatják, hogy milyen irányú események lesznek. Az instagram oldalon emellett még műismertetés, rövid bemutatás is található. Továbbá az is bemutatja, hogy milyen graffiti kapcsolatos történések vannak a világban.



Kommunikáció szempontjából elsősorban az instagram bejegyzéseken van a hangsúly. 2-3 naponként kerül fel bejegyzés. Ellenben a facebook profilnál sokkal ritkábban, hozzávetőleg félévenként szerepel új információ. Ezek inkább nagyobb horderejű információk, viszont rendkívül ritkák, így azt az érzetet kelti, hogy csak másodlagos szociális kapcsolódási pont. Ezt a követők száma is mutatja,, mivel több, mint tízszer több ember követi az instagram oldalt, mint a facebook profilt.

Megjelenés szempontjából mind a két profil jól mutatja a múzeum profilját, és törekvéseit. Egyértelműen azonosítható első ránézésre, hogy a graffiti áll a középpontban. Fiatalos, de egyben az is látszik, hogy nem csak egy amatőr fénykép-összeállítás, hanem egy intézmény szociális megjelenése.

A Holland Graffiti Múzeum közösségi jelenléte teljesíti az alapvető igényeken, legfőképpen az instagram profil esetében, azonban úgy tűnik, hogy nem túl szervezett. A facebook profil szinte nem is használt, a bejegyzések nagyon ritkák. Fejlesztési javaslatként azt látom, hogy sokkal több bejegyzést kellene itt is megjelentetni. Azonban ez nem elég, hanem szisztematikusan, témánként kellene célirányosan kapcsolatot tartani z érdeklődőkkel, amely által a múzeum is népszerűbb lenne, és az eredeti törekvés, a graffiti kultúra, mint örökség is erőteljesebben megjelenhetne.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése