keresés

2018. december 14., péntek

Virtuális valóság és kiterjesztett valóság a könyvtárakban és múzeumokban

A könyvtárak, múzeumok, gyűjtemények egyre növekvő mértékben alkalmazzák a kiterjesztett- (AR) és a virtuális valóságot (VR), a jelenlegi trendeknek megfelelően. 2019-ig várhatóan közel havonta megduplázódik a VR alkalmazások használóinak száma az USA-ban. Ez a játék-, közösségi média- és a szórakoztatóipar újításainak köszönhető. A Facebook a legnagyobb befektető az AR és a VR területén, és mivel maga a közösségi oldal is rendkívül népszerű, sokan veszik igénybe az AR és VR használatával a Facebook közösségi média platformját. A "virtuális valóság" magába foglalja a 3D grafikák használatát a valós felhasználók számára és a fejlett interakciókat egy szimulált környezetben. Mind a VR és az AR, mind a 3D nyomtatás és egyéb technológiák megváltoztatták életünket és munkánkat. Ezen technológiák napi, rendszeres használatával változik a munkához és az élethosszig tanuláshoz való viszonyunk.


A Google szakemberei szerint az Android és IOS eszközök fejlődésével ezen technológiák eredménye, hogy nemsokára képesek lesznek a kiterjesztett valóság élményét biztosítani, ami azt jelenti, hogy a felhasználó képes lesz digitális
objektumok megjelenítésére és elhelyezésére oda, ahova néz. A Google azon dolgozik, hogy az AR-t webes platformra vigye. Ezzel elérné, hogy egy 3D nézőkét használva forgathatnánk, nagyíthatnánk egy valós térhatású modellt, ezáltal a modell életre kelne az AR segítségével.

A tanárok diákjaikat elvihetnék a virtuális és kiterjesztett valóságban  zajló kirándulásokra a Google Cardboard és Aurasma segítségével. A VR applikációk használhatóak lennének laptopokon, táblagépeken, vagy más mobil eszközökön, akár okostáblákon is. A könyvtárak is használhatnák ezeket az olvasók kiszolgálására. Íme néhány ingyenes applikáció:
  • ·         360 város – elrepíti a felhasználót a világ bármely pontjára 360 fokos nézetben
  • ·         AugThat – ez egy óriási tartalommal bíró VR könyvtár
  • ·         Look at the ISTE Librarians Network Webinar


A Geisel Library, A San Diego-i Digitális Média Laboratórium alkalmazza a diákok és karok szakértelmét, hogy a tanulást élvezetessé tegyék. Ingyenes 3D nyomtatás, VR headset és szakértői konzultáció szerepel az ajánlatukban. A könyvtári 3D nyomtatás segítette egy teknős sérült páncéljának kicserélését; a 3D-s szkennelés rámutatott egy római érmegyűjtemény apró részleteire, valamint drága berendezések prototípusainak elkészítését, jelentősen csökkentve a költségeket.
Múzeumi alkalmazások további ötleteket biztosítanak a könyvtárak részére a különféle VR/AR  applikációk használatára.
Összességében, a virtuális és kiterjesztett valóságra épülő megoldások központi helyet foglalnak el a könyvtárak és a múzeumok által használt technológiák között. A kutatás folyamatos; egyre több lehetőség lesz a virtuális és kiterjesztett valóság alkalmazásaiban.

Forrás: Library Hi Tech News; 2018-04 - Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) in libraries and museums
Link: https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/LHTN-04-2018-0023# 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése