keresés

2018. december 3., hétfő

A webanalitika kulcs teljesítménymutatóinak alkalmazhatósága felsőoktatási könyvtári környezetben


Ahogy nő az igény a könyvtári értékelésre, a felsőoktatási könyvtárak egyre jobban érdeklődnek a webanalitika iránt. Sokféle online tevékenység esetén az adatok automatikusan begyűjtésre kerülnek. A könyvtárak régóta használnak egyszerű számlálókat, mint a látogatások vagy oldalmegtekintések száma, de nemrégiben stratégikusabb mérőszámokat kezdtek használni, amiket kulcs teljesítménymutatóként (KPI) ismerhetünk. 

A kereskedelmi oldalak számára sok általános KPI készült, ezek használata nem könnyű. Azonban a mögöttük rejlő koncepció kellően értékes ahhoz, hogy a könyvtáraknak érdemes legyen kitapasztalni ezek használatát. A webes mérőszámok kiértékelésével a könyvtárak továbbfejleszthetik a szabványokat és a szabványoknak történő megfelelés mérését ami elősegíti a jövőbeli vizsgálatokat. 

Ez a cikk azt tárgyalja, hogy hogyan lehetne ezeket a webes mérőszámokat használni a felsőoktatási könyvtárakban.
A bevezetésben kifejti, hogy milyen korlátai vannak ezen mérőszámok könyvtári használatában. A kereskedelmi szektorban használt nagyobb KPI-ket vizsgálja a könyvtárak összefüggésében. 
A második részben a témával kapcsolatos szakirodalom áttekintése olvasható. 


A harmadik részben azok a webes mutatók kerülnek bemutatásra, amelyeket vállalatok használnak, de könyvtári környezethez is igazíthatók. Ezek az alábbi mutatók:
-látogatók
-egyedi látogatók
-oldalnézetek

Végül azt vizsgálja, hogy különböző indikátorok hogyan segíthetik egyes könyvtári célok elérését vagy könnyíthetik meg egyes döntések meghozását és saját adatokkal, egy esettanulmányon keresztül bemutat egy felhasználási módot.


Forrás: FAGAN, Jody Condit: The Suitability of Web Analytics Key Performance Indicators in the Academic Library Environment. In: The Journal of Academic Librarianship Vol. 40, Issue 1, (January 2014) p. 25-34. (//www.sciencedirect.com/science/article/pii)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése