keresés

2020. május 8., péntek

Ranschburg Pál és a magyar gyógypedagógiai - Kiállítás a Gyógypedagógia-történeti Gyűjteményben

A Magyar Tudomány Ünnepe 2019-es rendezvénysorozata keretében "Non Omnis moriar" "Nem halok meg egészen" - Ranschburg Pál és a magyar gyógypedagógia címmel nyílt kiállítás az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Gyógypedagógia-történeti Gyűjteményében.


Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Pszichológiai Intézete és a Magyar Pszichológiai Társaság Gyógypedagógiai Pszichológiai Szekciója 2019 novemberében Szisztematikus kutatások és evidencia-alapú gyakorlatok a humán fogyatékosságok és az atipikus fejlődés pszichológiájában címmel szervezett konferenciát a Magyar Tudomány Ünnepe és a Ranschburg Pál-emlékév alkalmából. A konferenciához kapcsolódó kiállítással Ranschburg Pál (1870-1945) ideggyógyász-pszichológusnak állítottak emléket, aki kutatásaival jelentős mértékben járult hozzá a gyógypedagógia tudomány fejlődéséhez.




A Gyógypedagógia-történeti Gyűjtemény saját dokumentumokból szervezett kiállítása a Ranschburgtól származó vagy róla szóló személyes gondolatok és tudományos kísérletek, elméletek világát hozza összhangba, bemutatva a tudóst és az embert, akit sokoldalú munkásságának köszönhetően az elmeorvoslás és a pszichológia mellett a gyógypedagógia megalapozójaként is számon tarthatunk.


A kiállításon nagy méretű kivetítőn látható volt a Ranschburg Gyógypedagógiai-Pszichológiai Laboratóriumnak otthont adó Mosonyi utcai első kisegítő iskola épülete.


A tárlókban a látogatók bepillantást nyerhettek Ranschburg tantárgyainak általa írott szakirodalmaiba. Ranschburg a gyógypedagógus alapképzésben végzett több évtizedes (1904-27) oktatói tevékenysége mellett A gyógypedagógiai szeminárium gyermekpsychológiai továbbképző tanfolyamán is meghirdetett egy előadás sorozatot, ahol bemutatta kísérleteit és azok gyakorlati alkalmazását a számolás képesség, az olvasóképesség, az írás, a rajzolás képessége, a kombináló képesség, az intelligencia vizsgálatok, a testi erő, a figyelőképesség és az értelem és akarat területén a "normálisoknál" és a "fogyatékosoknál". 



A legismertebb kísérleti eszközei és vizsgálatai közül az emlékezetvizsgálat került bemutatásra részletesen és annak Ranschburg által kifejlesztett eszközét, a "mnemometer" működő rekonstrukcióján az eredeti ingerkorongokról lehet leolvasni a megjegyzendő szavakat és számokat.



Egy rövid videón került bemutatásra az emlékezetvizsgálatok eredményeként megszületett homogén gátlás törvényének leírása, amely ma Ranschburg-jelenségként ismert világszerte.

 

Megismerkedhettünk a kor első nemzetközi gyógypedagógiai kongresszusainak húszas évekbeli világával, láthattuk az 1916-ban Berlinben megjelent Ranschburg-kötetet is, amelynek köszönhetően a német gyógypedagógia legaszténiának és aritmaszténiának nevezi a mai napig az olvasási és számolási zavart. Olvashattuk Ranschburgnak a gyógypedagógiáról írott "elmélkedéseit", amelyben többek között a gyógypedagógia első átfogó definícióját is megadja.



A kiállításon végigkövethettük a gyógypedagógia tudományterületén működő Ranschburg tanítványok hosszú sorát, akik közül a Vértes O. Józsefnek szóló, Ranschburg saját kézírásával készített ajánlását is olvashattuk.




A kiállítás látogatói megismerkedhettek a Ranschburg Pszichofiziológiai Laboratóriumában végzett főbb vizsgálataival és az azokhoz használt eszközökkel.




A kiállítás létrehozásában közreműködtek:Bebtó Magdolna, Bergmann Krisztina, Bodorné Németh Tünde, Darvai Tibor, Nagyné Schiffer Csilla, Perlusz Andrea, Regényi Enikő Mária, Szaffner Gyula, Számadó Zsuzsa, Várnai Eszter.
A kiállítás A Gyógypedagógia Fejlesztéséért Alapítvány támogatásával valósult meg.
A kiállítás 2019. november 21. - 2020. április 7. között keddi és csütörtöki napokon 14-17 óra között volt megtekinthető az ELTE BGGYK Ecseri út 3. szám alatti épületében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése