Miért fontos és miért most? A
szerepjátékos könyvek, azaz másnéven RPG, TTRPG, vagy tabletop role-playing
games világa az utóbbi évtizedekben hatalmas fejlődésen ment keresztül. A modern
színtér legkiemelkedőbb elődjének számító Dungeons & Dragons alapkönyveitől kezdve a független, közösségi finanszírozású kiadványokig ma már
több ezer cím létezik, amelyek nemcsak játékszabályokat, hanem komplex
világokat, etikai kérdéseket, narratív struktúrákat és közösségi élményformákat
is kínálnak.
A projekt célja
Olyan átfogó számbavétel és elemző gyűjtésre van szükség, amely:
Katalogizálja a szerepjátékos könyveket (alapkönyvek, kiegészítők, világépítő anyagok, szabálykönyvek, rajongói alkotások/módosítások), vizsgálja azok kulturális, irodalmi és játékelméleti értékét, és bemutatja, hogyan formálták a közösségi történetmesélést, a digitális játékfejlesztést és az olvasáskultúrát, ezzel egy értékes digitális gyűjteményt hozva létre.
Miért érdekes és aktuális?
A szerepjátékok új reneszánszukat élik a 2020-as évekbeli robbanás után, nemcsak szórakozásként, hanem társas, oktatási és pszichológiai eszközként is. Egyre több pedagógus, író, játékkészítő és kulturális kutató fedezi fel bennük a közösségi tanulás, kreativitás és empátia fejlesztésének lehetőségeit.
A projekt tehát nemcsak a játékosoknak
szól akik új műveket fedezhetnek fel könnyebben, bár elsődleges célja
ténylegesen a közösségépítés és a téma népszerűsí
tése, hanem:
Kutatóknak (irodalom-, kultúra-, és játékelmélet területeiről), tanároknak és trainereknek, akik új módszertanokat keresnek, íróknak és worldbuildereknek, akik inspirációt merítenének, valamint gyűjtőknek és rajongóknak, akik szeretnék rendszerezve látni kedvenceiket.
Miért volna hasznos?
- Hiánypótló: nincs olyan adatbázis vagy elemző kiadvány, amely a szerepjátékos könyveket történeti és tematikus szempontból rendszerezi.
- Tudományos alapot teremthet egy ma még alig kutatott kulturális területhez.
- Inspirációt adhat új fejlesztésekhez, oktatási modellekhez, vagy akár terápiás alkalmazásokhoz.
- Kiszolgál egy olyan réteget akiket a könyvtárak nem szólítanak meg
- Lehetőséget biztosít a rajongói alkotások szélesebb körű terjedéséhez
A téma azért is alkalmas figyelemfelkeltésre, mert a szerepjáték mint jelenség egyre inkább bekerül a mainstream médiába, és a közösségi alkotás, a történetmesélés és az identitásjáték modern szimbólumává válik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése