Digitális történetek felhasználása a kortárs pedagógiai eljárások módszertanának fejlesztésében társadalomtudományi szempontból
Eredeti cím: Becoming digital: Using personal digital histories to engage teacher's in contemporary understandings of teaching social studies
Szerző: John K. Lee, Philip E. Molebash
Online folyóirat: The Journal of Social Studies Research, Volume 38, issue 3, p. 159-172.
Elérés: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0885985X14000230?via%3Dihub
Bevezetés
„Digihistory” avagy hogyan kezelhetők a szociális alapú információk?
Dizájn – alapú-kutatás
/DBR
Itt
szükséges hangsúlyozni a formaváltozást középpontba állító vizsgálati
módszertant, amelyben az egyes történeti források digitalizálásától, a kész
munka formai jegyein keresztül ragadhatók meg az adott csoport kompetenciái és
a pedagógusok számára interpretálható metodikák.
Források és időtartam
1. szakasz: A digitális források szerkesztési alapjaival történő megismerkedés, k-12 formátumokba bevezetés.
2. szakasz:
Az első szakaszban megtanult módszerek alkalmazása. A kutatás legfontosabb
fázisa, amelyben a digitális tartalomgyártás alapelvei ugyan kiemelt szerepet
kaptak, nemcsak az írott források tekintetében. A koordinátorok különböző
műtárgyak vizsgálatára kérték a résztvevőket, amelyben mindezek szociális vagy
helyi értékeket képviselő részeit kellett digitális állományba venni. Ennek
nyomán az eddig ismert tárgyak az egyes résztvevők saját interpretációjában
nyertek egyéni történeti értéket.
3. szakasz:
Ebben a részben az eddig gyártott tartalmak prezentálására került sor. Ehhez a
Photosynth és a Flickr alkalmazásokat használták a részvevők.
4. szakasz:
A kutatás utolsó egységében egy másik csoportban vizsgálták a szociális
tényezőket. Ebben a kapott anyagot szóban kellett leírni a résztvevőknek, a „storytelling”
módszertani elveinek megfelelően.
Ezek után a projekt jogi és vizuális korlátait határozzák meg és a gyakorlati példák
hasznosíthatóságával kapcsolatos alapelvek kapnak helyet. Az adatok vizsgálata után – a tanulmány
legnagyobb részében – 7 faktor került megállapításra. Mindezek terminológiai
elkülönítésére a cikk külön hangsúlyt fektet:
1.
Az
eredeti szándék
Az
első egységben történik meg a projekt eredeti céljainak definálása. Véleményem
szerint az egyes vizsgálati szakaszok egy olyan koherens folyamat implicit
részeit foglalják el, amelyek – mint speciális mikroproszopográfiai összetevők
– egyéni jellegük révén a digitalizálástól a kész recepcióig segítik az
elemzőket.
2.
Modellalkotás
Ebben az egységben a fentebbiekben említett 6 karakter kategorizálása csak részlegesen végezhető el. Különleges esettanulmányt képeznek az egyik részvevő
nagymamájának naplóbejegyzései. Ez azért is jelentős, mert a napló egyfajta
interkronologikus korrajzként értelmezhető a külső szemlélő számára. Az egyes naplóbejegyzésekhez ugyanis 39 évvel később a nagymama visszatért és további
megjegyzésekkel látta el az adott szöveget. A kapott eredményeket figyelembe
véve a 2 csoport eltérő kompetenciái rajzolódhatnak ki, amelyben a digitális
tartalomszerkesztés módszertani alapjai világosan elkülöníthetők a leendő
oktatók számára.
3.
Fogalmi
eltérés
A négy kutatási szakasz kialakításában három koncepciót kellett figyelembe venni. Az első, legfontosabb az egyéni jelleg kiszűrésének módszertani elve, miszerint a vizuális szerkesztési elemek megragadásában érhetők tetten az egyénekre jellemző modellalkotási sajátosságok. A didaktikus, szövegalapú tanulási módszerek helyett a tapasztalat, mint tudásszervező impulzus hatásai nyomán tetten érhetők az egyéni digitális készségek tanulási potenciáljában mutatkozó lehetőségek.
4.
Együttműködés
Mindezen
folyamatokhoz tartozik az összehasonlítás, mint a vizsgálati faktorok
meghatározása a két csoport között. Ebben három tulajdonság került
piedesztálra: intellektuális eszmecsere a digitális oktatás állapotának
felmérése érdekében (1); milyen lehetőségek vannak a tanárok digitális
oktatással kapcsolatos kompetenciáinak fejlesztésében (2); támogatások
előfordulásáról folytatott viták (3).
5.
Alapozás
Mint a történeti tények megállapításában szerepet játszó alaptényezők összehangolása, az alapok lefektetése a történeti hipotézisek és gondolkodás kiindulópontjait képezik. Mindezek mentén – a két csoport – ténymegállapítása értelmet nyer, amely a digitális tartalomszerkesztés alapelveiből indul ki. Szakmódszertan tekintetében is jelentős, mivel minden történész hipotetikus gondolkodása egyedi jellemzőket hordoz, amelyek egyfajta 3D interpretációban kapnak helyet a kutatásban.
6.
Közvetítő
csatorna
Habár
a projekt a koronavírus katalizálta helyzetet megelőzően került lefolytatásra,
a digitális tartalmak közvetítő eszközeinek vizsgálata kiemelkedően releváns –
jelen helyzet tekintetében is. Ebben a fázisban az online közvetítők, az
elektronikus eszközökkel közvetíthető értékek tekintetében keptak helyet,
mindebben kiemelt szerepet kapott a B csoport magatartása, ugyanis bizonyos
időben a program hibrid formában valósult meg.
7.
Történetmesélés
– „storytelling”
A
fentebb már említett explicit storytelling leíró folyamat a B csoport esetében
került vizsgálatra. A VoiceThread használatával 6 szempont általános
vizsgálatára kerülhetett sor átlagosan: 1. nézőpont, 2. kapcsolódó kérdések, 3.
érzelmi köntextus, 4. hangszín, 5. hangerő, 6. gazdagodás, 7. nyugalmi
tényezők. Mindezek összevetésével egy interdimenzionális vizsgálati tér
rajzolódik ki a kutató előtt, amelyben a didaktikus történeti elemek és a
vizuális módszerek paradoxikus ütköztetésében új perspektívák és lehetőségek
azonosíthatók.
Kritériumok és
konvergenciák
A
tanulmány utolsó egységében az egyéni jellegű feladatmegoldásokhoz kapcsolódó
szorosabb faktorok kerültek vizsgálatra. Ebben speciális kapcsolatokat
kialakítva, a személyi jelleg csatornáinak vizsgálata, a meghatározott digitális
eszköztár és a pedagógiai relációk kaptak játszottak szerepet. A második szempontrendszer
szerint az érdekelt tanulási célok mentén értékelhetők a program eredményei.
Mindezt a technológiai és alaptézisgeneráló elemek körül megragadva.
Összegzés
Mi
is a személyiség? Hogyan definiálható mindez a digitalizációs eszközök
modellezése mentén? Ezen kérdésekre több szempontból kell választ adni: a
digitális kompetenciák és konvergenciáik összevetése, az oktatáshoz fűződő
célok és szükségletek definiálása az elektronikus megoldásokhoz alkalmazkodva
és a technológia innovációinak alkalmazása. Mindezt figyelembe véve egy
interdiszciplináris szempontrendszer rajzolódik ki a kutató előtt, amelyben a modellezés, az együttműködés és a történeti alapvetések képző erejéről
beszélhetünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése